Theatre, Childhood and School: reflections about the dramatic genre in Children's Literature
Main Article Content
Abstract
Theatre and childhood have established a strong and productive relationship since children were considered a possible specific audience of these works. Children’s theatre has been in relation with the educational institution since its origin, because of it has pointed out specially for its potential as a teaching resource for the transmission of knowledge and values. However, in the same way that all the literary works, the aesthetic value is the main requirement, which seems difficult for children’s authors for social pressure about what Children and Young Adults Literature must say, teach or transmit. The aim of this study is to make an approach to the term children’s theatre, giving data which allow define it and determinate its scope, knowing its origin and development in Spain to the present day and it will be defended the possibility of reception of dramatic genre not only such as show, but a reading text too.
Keywords:
Article Details
References
Amaral Porto, A. A. y R. Kafrouni (2013). “Teatro e desenvolvimento psicológico infantil”. Avances en Psicología Latinoamericana, 31 (3), 575–585. Consultado el 12 de noviembre de 2016, http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v31n3/v31n3a10.pdf
Cerrillo, P. (2001). “Lo literario y lo infantil: concepto y caracterización de la Literatura Infantil”. En P. Cerrillo y J. García Padrino (coords.), La literatura infantil en el siglo XXI (pp. 79-94). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Cervera, J. (1982). Historia crítica del teatro infantil español. Madrid: Editora Nacional.
Colomer, T. (2010a). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.
Colomer, T. (2010b). “Panorama actual de la literatura infantil y juvenil en España”. Actas y memoria I Congreso Iberoamericano de Lengua y Literatura Infantil y Juvenil (CILELIJ) (pp. 206-219). Santiago de Chile: Fundación SM.
Cutillas Sánchez, V. (2015). “El teatro y la pedagogía en la historia de la educación”. Tonos digital: Revista electrónica de estudios filológicos, 25, 1-31. Consultado el 10 de enero de 2017, https://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/42889
De Queiroz Bessa, A. y C. Fortkamp Caldin (2015). “O teatro infantil: arte ou didatismo?”. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, 20 (2), 200-210. Consultado el 5 de enero de 2017, https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/997
Duran, T. (2007). “¿A qué llamamos representación?”. En Roig Rechou, B. A., Domínguez, P. L. e I. Soto López (coords.), Teatro infantil: do texto á representación (pp. 11-36). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_teatro-infantil-do-texto-a-representacion.pdf
Lozano Palacios, M. I. (2012). Aproximación a la literatura dramática juvenil actual: definición, determinación del corpus y análisis. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares. Consultado el 14 de noviembre de 2016, http://dspace.uah.es/dspace/handle/10017/14003
Matilla, L. (1997). Teatro para armar y desarmar. Madrid: Espasa-Calpe.
Muñoz Cáliz, B. (2006). Panorama de los libros teatrales para niños y jóvenes. Madrid: Colección de Ensayo ASSITEJ España.
Roig Rechou, B. A. (2004). “O Contexto. Carlos Casares e a configuración do teatro infantil e xuvenil galego”. En Casares, C., As laranxas máis laranxas de todas as laranxas. Versión e dirección de José Caldas (pp. 38-105). Santiago de Compostela: Xunta de Galicia/ IGAEM.
Roig Rechou, B. A. (2013). Educação Literária e Literatura Infantojuvenil / Educación Literaria e Literatura Infantil e Xuvenil. Porto: Tropelias&Companhia. Col. Percursos da Literatura Infantojuvenil, 11.
Sotomayor Sáez, V. (2000). “Lenguaje literario, géneros y literatura infantil”. En Cerrillo, P. y J. García Padrino (coords.), Presente y futuro de la literatura infantil (pp. 27-66). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Sotomayor Sáez, V. (2007). “Literatura dramática infantil y juvenil: Texto y representación”. En Roig Rechou, B. A., Domínguez, P. L. e I. Soto López (coords.), Teatro infantil: do texto á representación (pp. 11-36). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_teatro-infantil-do-texto-a-representacion.pdf
Tejerina Lobo, I. (1998). “Tradición y modernidad en el teatro infantil y juvenil”. CLIJ, Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 105, 7-17. Consultado el 10 de febrero 2017, http://www.cervantesvirtual.com/obra/tradicin-y-modernidad-en-el-teatro-infantil-y-juvenil-0/
Tejerina Lobo, I. (2007). “Panorama histórico del teatro infantil español en castellano”. En B. A. Roig Rechou, P. L. Domínguez e I. Soto López (coords.), Teatro infantil: do texto á representación (pp. 57-86). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_teatro-infantil-do-texto-a-representacion.pdf
Wong Lubo, K. M. (2015). “El Teatro: Una Estrategia Didáctica para Favorecer la Actitud Lectora en Estudiantes de Básica Primaria”, Escenarios, 13(1), http://dx.doi.org/10.15665/esc.v13i1.550, enero-junio 2015, 34-52. Consultado el 4 de abril de 2017, http://ojs.uac.edu.co/index.php/escenarios/article/view/550/pdf_2
Most read articles by the same author(s)
- Rocío G-Pedreira, Olalla Cortizas Varela, Stopmotion' film adaptations of Roald Dahl's 'James and the Giant Peach' and 'Fantastic Mr. Fox' , Elos: Revista de Literatura Infantil e Xuvenil: No 5 (2018)
- Rocío G-Pedreira, Children’s Fantasy Literature. An Introduction , Elos: Revista de Literatura Infantil e Xuvenil: No 5 (2018)
- Rocío G-Pedreira, Guerras mundiais na Literatura Infantil e Xuvenil galega. Roles femininos. , Boletín Galego de Literatura: No 52 (2018): 1º semestre
- Rocío G-Pedreira, Proposal of an emotional intelligence model applied to the reading experience in scholar contexts , Innovación educativa: No 28 (2018): In the centenary of the Institute-School creation: past, present and future of the integrated public schools of compulsory primary and secondary education
- Rocío G-Pedreira, The complexity of Cada corazón, un umbral’s fantasy model , Boletín Galego de Literatura: No 54 (2019): 1º semestre
- Rocío G-Pedreira, ...de ninfas, hadas, gnomos y otros seres fantásticos. Un viaje por los personajes que alimentan la fantasía en todos los tiempos , Boletín Galego de Literatura: No 55 (2019): 2º semestre
- Rocío G-Pedreira, Sexual experience with the monster in modern fairy tale The Shape of Water carried out by Guillermo del Toro , Boletín Galego de Literatura: No 55 (2019): 2º semestre
- Rocío G-Pedreira, A incidencia de reescrituras fílmicas na relación de nomeados e premiados dos principais galardóns internacionais a longametraxes animadas , Boletín Galego de Literatura: No 56 (2020): 1st semester
- Rocío G-Pedreira, Comparative analysis between literature and comic: Los que quedan (2019) by Josep Busquet and Alex Xöul , Boletín Galego de Literatura: No 57 (2020): 2nd semester
- Rocío G-Pedreira, The materiality of the book on the creation of figured spaces in El gran hotel Wes Anderson, by Nuria Díaz , Boletín Galego de Literatura: No 58 (2021): 1º semestre