Main Article Content

Rocío G-Pedreira
Universidade do Minho/ Instituto de Ciencias da Educación Universidade de Santiago de Compostela
Spain
http://orcid.org/0000-0002-5102-5078
Biography
No 4 (2017), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/elos.4.4081
Submitted: 13-05-2017 Accepted: 07-07-2017 Published: 06-09-2017
Copyright How to Cite

Abstract

Theatre and childhood have established a strong and productive relationship since children were considered a possible specific audience of these works. Children’s theatre has been in relation with the educational institution since its origin, because of it has pointed out specially for its potential as a teaching resource for the transmission of knowledge and values. However, in the same way that all the literary works, the aesthetic value is the main requirement, which seems difficult for children’s authors for social pressure about what Children and Young Adults Literature must say, teach or transmit. The aim of this study is to make an approach to the term children’s theatre, giving data which allow define it and determinate its scope, knowing its origin and development in Spain to the present day and it will be defended the possibility of reception of dramatic genre not only such as show, but a reading text too.

Cited by

Article Details

References

Amaral Porto, A. A. y R. Kafrouni (2013). “Teatro e desenvolvimento psicológico infantil”. Avances en Psicología Latinoamericana, 31 (3), 575–585. Consultado el 12 de noviembre de 2016, http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v31n3/v31n3a10.pdf

Cerrillo, P. (2001). “Lo literario y lo infantil: concepto y caracterización de la Literatura Infantil”. En P. Cerrillo y J. García Padrino (coords.), La literatura infantil en el siglo XXI (pp. 79-94). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Cervera, J. (1982). Historia crítica del teatro infantil español. Madrid: Editora Nacional.

Colomer, T. (2010a). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.

Colomer, T. (2010b). “Panorama actual de la literatura infantil y juvenil en España”. Actas y memoria I Congreso Iberoamericano de Lengua y Literatura Infantil y Juvenil (CILELIJ) (pp. 206-219). Santiago de Chile: Fundación SM.

Cutillas Sánchez, V. (2015). “El teatro y la pedagogía en la historia de la educación”. Tonos digital: Revista electrónica de estudios filológicos, 25, 1-31. Consultado el 10 de enero de 2017, https://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/42889

De Queiroz Bessa, A. y C. Fortkamp Caldin (2015). “O teatro infantil: arte ou didatismo?”. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, 20 (2), 200-210. Consultado el 5 de enero de 2017, https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/997

Duran, T. (2007). “¿A qué llamamos representación?”. En Roig Rechou, B. A., Domínguez, P. L. e I. Soto López (coords.), Teatro infantil: do texto á representación (pp. 11-36). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_teatro-infantil-do-texto-a-representacion.pdf

Lozano Palacios, M. I. (2012). Aproximación a la literatura dramática juvenil actual: definición, determinación del corpus y análisis. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares. Consultado el 14 de noviembre de 2016, http://dspace.uah.es/dspace/handle/10017/14003

Matilla, L. (1997). Teatro para armar y desarmar. Madrid: Espasa-Calpe.

Muñoz Cáliz, B. (2006). Panorama de los libros teatrales para niños y jóvenes. Madrid: Colección de Ensayo ASSITEJ España.

Roig Rechou, B. A. (2004). “O Contexto. Carlos Casares e a configuración do teatro infantil e xuvenil galego”. En Casares, C., As laranxas máis laranxas de todas as laranxas. Versión e dirección de José Caldas (pp. 38-105). Santiago de Compostela: Xunta de Galicia/ IGAEM.

Roig Rechou, B. A. (2013). Educação Literária e Literatura Infantojuvenil / Educación Literaria e Literatura Infantil e Xuvenil. Porto: Tropelias&Companhia. Col. Percursos da Literatura Infantojuvenil, 11.

Sotomayor Sáez, V. (2000). “Lenguaje literario, géneros y literatura infantil”. En Cerrillo, P. y J. García Padrino (coords.), Presente y futuro de la literatura infantil (pp. 27-66). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Sotomayor Sáez, V. (2007). “Literatura dramática infantil y juvenil: Texto y representación”. En Roig Rechou, B. A., Domínguez, P. L. e I. Soto López (coords.), Teatro infantil: do texto á representación (pp. 11-36). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_teatro-infantil-do-texto-a-representacion.pdf

Tejerina Lobo, I. (1998). “Tradición y modernidad en el teatro infantil y juvenil”. CLIJ, Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 105, 7-17. Consultado el 10 de febrero 2017, http://www.cervantesvirtual.com/obra/tradicin-y-modernidad-en-el-teatro-infantil-y-juvenil-0/

Tejerina Lobo, I. (2007). “Panorama histórico del teatro infantil español en castellano”. En B. A. Roig Rechou, P. L. Domínguez e I. Soto López (coords.), Teatro infantil: do texto á representación (pp. 57-86). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_teatro-infantil-do-texto-a-representacion.pdf

Wong Lubo, K. M. (2015). “El Teatro: Una Estrategia Didáctica para Favorecer la Actitud Lectora en Estudiantes de Básica Primaria”, Escenarios, 13(1), http://dx.doi.org/10.15665/esc.v13i1.550, enero-junio 2015, 34-52. Consultado el 4 de abril de 2017, http://ojs.uac.edu.co/index.php/escenarios/article/view/550/pdf_2


Most read articles by the same author(s)