Teatro, Infancia e Escola: reflexións sobre o xénero dramático na Literatura infantil
Contido principal do artigo
Resumo
Teatro e infancia manteñen unha relación moi sólida e produtiva dende que o público infantil se asentou como un posible destinatario específico destas obras. O teatro infantil estivo relacionado dende os seus inicios coa institución escolar, posto que destacou, especialmente, polo seu potencial como ferramenta didáctica para a transmisión de coñecementos e valores. Non obstante, ao igual que para o conxunto da literatura, o valor estético é o seu principal requisito, o que parece dificultarse para os escritores de obras dirixidas aos máis novos pola presión social sobre o que deben dicir, ensinar ou transmitir. No artigo realizarase unha aproximación ao termo teatro infantil achegando datos que permitan definilo e determinar o seu alcance, a súa evolución no territorio español e defenderase a posibilidade de recepción do xénero non só como espectáculo, tamén como texto de lectura.
Palabras chave
Detalles do artigo
Citas
Amaral Porto, A. A. y R. Kafrouni (2013). “Teatro e desenvolvimento psicológico infantil”. Avances en Psicología Latinoamericana, 31 (3), 575–585. Consultado el 12 de noviembre de 2016, http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v31n3/v31n3a10.pdf
Cerrillo, P. (2001). “Lo literario y lo infantil: concepto y caracterización de la Literatura Infantil”. En P. Cerrillo y J. García Padrino (coords.), La literatura infantil en el siglo XXI (pp. 79-94). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Cervera, J. (1982). Historia crítica del teatro infantil español. Madrid: Editora Nacional.
Colomer, T. (2010a). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid: Síntesis.
Colomer, T. (2010b). “Panorama actual de la literatura infantil y juvenil en España”. Actas y memoria I Congreso Iberoamericano de Lengua y Literatura Infantil y Juvenil (CILELIJ) (pp. 206-219). Santiago de Chile: Fundación SM.
Cutillas Sánchez, V. (2015). “El teatro y la pedagogía en la historia de la educación”. Tonos digital: Revista electrónica de estudios filológicos, 25, 1-31. Consultado el 10 de enero de 2017, https://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/42889
De Queiroz Bessa, A. y C. Fortkamp Caldin (2015). “O teatro infantil: arte ou didatismo?”. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, 20 (2), 200-210. Consultado el 5 de enero de 2017, https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/997
Duran, T. (2007). “¿A qué llamamos representación?”. En Roig Rechou, B. A., Domínguez, P. L. e I. Soto López (coords.), Teatro infantil: do texto á representación (pp. 11-36). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_teatro-infantil-do-texto-a-representacion.pdf
Lozano Palacios, M. I. (2012). Aproximación a la literatura dramática juvenil actual: definición, determinación del corpus y análisis. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares. Consultado el 14 de noviembre de 2016, http://dspace.uah.es/dspace/handle/10017/14003
Matilla, L. (1997). Teatro para armar y desarmar. Madrid: Espasa-Calpe.
Muñoz Cáliz, B. (2006). Panorama de los libros teatrales para niños y jóvenes. Madrid: Colección de Ensayo ASSITEJ España.
Roig Rechou, B. A. (2004). “O Contexto. Carlos Casares e a configuración do teatro infantil e xuvenil galego”. En Casares, C., As laranxas máis laranxas de todas as laranxas. Versión e dirección de José Caldas (pp. 38-105). Santiago de Compostela: Xunta de Galicia/ IGAEM.
Roig Rechou, B. A. (2013). Educação Literária e Literatura Infantojuvenil / Educación Literaria e Literatura Infantil e Xuvenil. Porto: Tropelias&Companhia. Col. Percursos da Literatura Infantojuvenil, 11.
Sotomayor Sáez, V. (2000). “Lenguaje literario, géneros y literatura infantil”. En Cerrillo, P. y J. García Padrino (coords.), Presente y futuro de la literatura infantil (pp. 27-66). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Sotomayor Sáez, V. (2007). “Literatura dramática infantil y juvenil: Texto y representación”. En Roig Rechou, B. A., Domínguez, P. L. e I. Soto López (coords.), Teatro infantil: do texto á representación (pp. 11-36). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_teatro-infantil-do-texto-a-representacion.pdf
Tejerina Lobo, I. (1998). “Tradición y modernidad en el teatro infantil y juvenil”. CLIJ, Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 105, 7-17. Consultado el 10 de febrero 2017, http://www.cervantesvirtual.com/obra/tradicin-y-modernidad-en-el-teatro-infantil-y-juvenil-0/
Tejerina Lobo, I. (2007). “Panorama histórico del teatro infantil español en castellano”. En B. A. Roig Rechou, P. L. Domínguez e I. Soto López (coords.), Teatro infantil: do texto á representación (pp. 57-86). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Consultado el 4 de abril de 2017, http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_teatro-infantil-do-texto-a-representacion.pdf
Wong Lubo, K. M. (2015). “El Teatro: Una Estrategia Didáctica para Favorecer la Actitud Lectora en Estudiantes de Básica Primaria”, Escenarios, 13(1), http://dx.doi.org/10.15665/esc.v13i1.550, enero-junio 2015, 34-52. Consultado el 4 de abril de 2017, http://ojs.uac.edu.co/index.php/escenarios/article/view/550/pdf_2
Artigos máis lidos do mesmo autor/a(s)
- Rocío G-Pedreira, Olalla Cortizas Varela, Adaptacións stopmotion de Fantastic Mr. Fox e James and the Giant Peach de Roald Dahl , Elos: Revista de Literatura Infantil e Xuvenil: No 5 (2018)
- Rocío G-Pedreira, Children’s Fantasy Literature. An Introduction , Elos: Revista de Literatura Infantil e Xuvenil: No 5 (2018)
- Rocío G-Pedreira, Guerras mundiais na Literatura Infantil e Xuvenil galega. Roles femininos. , Boletín Galego de Literatura: No 52 (2018): 1º semestre
- Rocío G-Pedreira, Propuesta de un modelo de la inteligencia emocional aplicado a la experiencia de la lectura en contexto escolar , Innovación educativa: No 28 (2018): No centenario do Instituto-Escuela: pasado, presente e futuro dos centros integrados de ensino primario e secundario
- Rocío G-Pedreira, A complexidade do modelo fantástico intertextual de Cada corazón, un umbral , Boletín Galego de Literatura: No 54 (2019): 1º semestre
- Rocío G-Pedreira, ...de ninfas, hadas, gnomos y otros seres fantásticos. Un viaje por los personajes que alimentan la fantasía en todos los tiempos , Boletín Galego de Literatura: No 55 (2019): 2º semestre
- Rocío G-Pedreira, A consumación sexual do amor co monstro no conto de fadas moderno The Shape of Water do cineasta Guillermo del Toro , Boletín Galego de Literatura: No 55 (2019): 2º semestre
- Rocío G-Pedreira, A incidencia de reescrituras fílmicas na relación de nomeados e premiados dos principais galardóns internacionais a longametraxes animadas , Boletín Galego de Literatura: No 56 (2020): 1º semestre
- Rocío G-Pedreira, Análise comparativa do diálogo intertextual entre literatura e cómic: Los que quedan (2019), de Josep Busquet e Alex Xöul , Boletín Galego de Literatura: No 57 (2020): 2º semestre
- Rocío G-Pedreira, A materialidade do libro na creación de espazos figurados en EL gran hotel Wes Anderson, de Nuria Díaz , Boletín Galego de Literatura: No 58 (2021): 1º semestre