Sonorizando contos infantís
Contido principal do artigo
Resumo
A sonorización de textos proponse como unha ferramenta eficaz para estimular a educación da atención e da escoita á vez que se fomenta o desenvolvemento das habilidades musicais. Tamén pode desenvolver aspectos motores se se engade movemento á representación. Sonorizar implica representar con son (ou música) o que se narra (contos/situacións), se ve (imaxes) ou se sente (emocións/sentimentos). A pesares dos numerosos exemplos de contos musicais e/ou musicados que poden atoparse na actualidade, a sonorización de contos non é unha actividade frecuente que se realice na educación obrigatoria, tanto en infantil como en primaria. Na investigación que se describe, a maioría do alumnado universitario da titulación de Grao en Mestra/e de Educación Primaria sinala que non coñece nin tivo ningunha experiencia neste tipo de actividade. O futuro profesorado valorou positivamente a participación no proxecto de sonorización dun conto relacionado coa temática ambiental e salienta a importancia da súa implementación no ámbito educativo.
Palabras chave
Detalles do artigo
Citas
ACUÑA TROITIÑO, E., PINTO GUTIÉRREZ, E., y LÓPEZ LÓPEZ, B. (2003). “Música y Educación Ambiental: una relación imprescindible”. Cuadernos de Pedagogía, 328, 66-69.
AKOSCHKY, J. (2001). Cotidiáfonos. Buenos Aires: Ricordi.
BAUTISTA CUPUL, P. (2017). “El futuro maestro generalista ¿preparado para utilizar la música en su enseñanza?”. Revista Educación y Ciencia, 6(47), 32-44.
BERBEL GÓMEZ, N. y CAPELLÀ SIMÓ, P. (2014). “Cuentos musicales ilustrados y con soporte audio-visual: una experiencia interdisciplinar en los estudios de Grado de Educación Infantil y Primaria”. Dedica Revista de Educaçao e humanidades, 6, 287-294.
CENTELLES, J. (2011). “Tejiendo sueños, cuento a cuento”. Aula de Innovación Educativa, 207, 75-76.
CROWTHER, I. (2008). Creating Effective Learning Environments. Canadá: Nelson Education.
DPEI, Dirección Provincial de Educación Inicial (2015). La enseñanza de la música en el Jardín de Infantes. Sonorización de un texto literario. Buenos Aires: Subsecretaría de Educación. Consultado el 26 de junio de 2018,
servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/sistemaeducativo/educacioninicial/.../dtmusica.pdf
Educación Inclusiva USC (2018). Deseño e Elaboración de Materiais Didácticos - Algúns traballos do curso 2017-2018. Consultado el 26 de junio de 2018,
http://educacioninclusivausc.blogspot.com/2018/06/deseno-e-elaboracion-de-materiais_6.html
ENCABO FERNÁNDEZ, E. y RUBIO FAUS, B. (2010). “Suena la flauta en... el Magreb. Cuentos musicales para la expresión y la creatividad en el aula”. En Ortiz Molina, M.A. (Coord.). Arte y Ciencia: Creación y Responsabilidad II (pp. 87-106). Coimbra: Junta de Andalucía.
ESPINOSA, S. (2006). Ecología acústica y educación. Barcelona: Editorial Graó.
FERNÁNDEZ PAZ, A. (2000). “Estrategias para contar cuentos y escribir relatos en la escuela primaria”. Revista Textos, 25, 1-5.
GARCÍA SÁNCHEZ, A. (2016). “El cuento musicado. La interdisciplinariedad al servicio de la interculturalidad”. Dedica. Revista de educação e humanidades, 10, 29-41.
GUERRA, M. (2013). “L’ambiente educativo”. En Guerra, M. (Coord.). Progettare esperienze e relazioni (pp. 41-46). Parma: Edizioni Junior.
HEMSY DE GAINZA, V. (2004). “La educación musical en el siglo XX”. Revista Musical Chilena, 58(201), 74-81.
HERRERA, S. (2016). “Crear y expresar en movimiento un cuento musical”. Eufonía, 67, 36-39.
HOFFMANN, E. (1970). “Early Age Education”. International Journal of Early Childhood, 2(1), 8-14.
JIMÉNEZ FRÍAS, R., GÓMEZ RODRÍGUEZ DE CASTRO, F., AGUADO ODINA, M.T., y BALLESTEROS VELÁZQUEZ, B. (2001). Cuéntame: El cuento y la narración en Educación Infantil y Primaria. Madrid: UNED.
LABOVITZ, D., MCCREEDY, P., y CHESIN, S. (2011). “Convirtiendo objetos ordinarios en juguetes y tesoros”. Paso a Paso, 16(4). Consultado el 26 de junio de 2018, http://goo.gl/4lVClq
MARTÍN MORENO, C., y NEUMAN KOVENSKY, V. (2009). “Creatividad y aprendizaje cooperativo en la formación musical del alumnado universitario de la Titulación de Educación Infantil”. Revista creatividad y Sociedad, 13(10), 154-171.
MARTÍNEZ PARDO, E. (2015). “Los cuentos clásicos y la educación infantil”. Aula de Infantil, 82, 8.
MONTES MARTÍN, M. (2007). “Sonidos reciclados”. Revista Digital Práctica Docente, 6, 1-10.
MONTES MIRÓ, R.G. (2014). “Descripción de estados internos y atribución de intenciones en narrativas infantiles. Aproximaciones a una teoría de la mente”. En Barriga Villanueva, R. (Coord.). Las narrativas y su impacto en el desarrollo lingüístico infantil (pp. 111-142). México, D.F.: El Colegio de México.
MONTOYA RUBIO, J. C. (2010). Música y medios audiovisuales. Planteamientos didácticos en el marco de la educación musical. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
MUÑOZ MUÑOZ, J. R. (2002). “El cuento y la canción”. Eufonía, 24, 1-5.
MURRAY SCHAFER, R. (1969). El nuevo paisaje sonoro. Buenos Aires: Ricordi.
MURRAY SCHAFER, R. (1994). Our sonic environment and the soundscape. The tuning of the world. Vermont: Destiny Books.
PALACIOS, F. (2000). “Cuentos musicales. Una nueva estrategia pedagógica”. CLIJ, Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 13(125), 7-13.
PALACIOS, F. (2006). “Cuento y música: Un idilio permanente”. Boletín Iberoamericano de Teatro para la Infancia y la Juventud, 7, 29-55.
PALACIOS, F. (2015). “La gran explosión de los conciertos didácticos”. Eufonía, 64,7-18.
PARDO, B. (2005). Juegos y cuentos tradicionales para hacer teatro con niños. México: Pax México.
PUBLICOVER, J. L., WRIGHT, T. S., BAUR, S., y DUINKER, P. N. (2018). “Engaging with Environmental Issues as a Musician: Career Perspectives from the Musicians of the Playlist for the Planet”. Popular Music and Society, 1-21.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2018). Diccionario de la lengua española. Sonorizar. Consultado el 26 de junio de 2018, www.rae.es
RODRÍGUEZ LORENZO, G. A. (2016). “El cuento musical y las competencias profesionales en el practicum universitario”. Opción, 32(8), 619-640.
ROSA NAPAL, F.C. (2015). La formación musical del futuro profesorado de educación primaria [tesis doctoral inédita]. Universidade da Coruña. Consultado el 26 de junio de 2018, http://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/15952
ROVIRA DE RIVAS, D. (2003). “La figura del ‘cuenta cuentos’ o la narración contada en el aula”. Revista Tándem, 12, 1-4.
RUNFOLA, M., y SWANWICK, K. (2002). “Developmental characteristics of music learners”. En Colwell, R. y Richardson, C. (Eds.). The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning (pp. 373-397). New York: Oxford University Press.
SAITTA, C. (1990). El luthier en el aula (I, II y III). Buenos Aires: Ed. Ricordi.
SANFELIU, A. (2010). La música y el medio ambiente. Barcelona: Escola de Cultura de Pau.
TERÁN FIERRO, J. D. (2015). Érase... la música del cuento. Madrid: Mandala Ediciones.
WOLOSCHIN DE GLASER, L. y UNGAR, A. (2001). Contar cuentos. Barcelona: RBA Libros.
XUNTA DE GALICIA (2009). Decreto 330/2009, do 4 de xuño, polo que se establece o currículo da educación infantil na Comunidade Autónoma de Galicia. Consultado el 26 de junio de 2018, https://www.xunta.gal/dog/Publicados/2009/20090623/Anuncio202E2_es.html
XUNTA DE GALICIA (2014). Decreto 105/2014, do 4 de setembro, polo que se establece o currículo da educación primaria na Comunidade Autónoma de Galicia. Consultado el 26 de junio de 2018, http://www.edu.xunta.gal/portal/node/13316
ZARATE MORENO, M. J. (2014). Educación Musical. ¿Para qué? Colombia: Universidad Nacional.
Artigos máis lidos do mesmo autor/a(s)
- Lucía Casal de la Fuente, El Proyecto Pedagógico de “Argento Vivo”: 10 formas de proyectar la teoría en práctica. , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 3, Nº 1 (Enero-Abril, 2014)
- Lucía Casal de la Fuente, Estimulación del cerebro infantil Desde el nacimiento hasta los 3 años , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 3, Nº 1 (Enero-Abril, 2014)
- Lucía Casal de la Fuente, Montessori para todos | Montessori Connections , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 3 nº3 (Diciembre 2014). "María Montessori: una lectura desde y para el s. XXI"
- Lucía Casal de la Fuente, Montessori, M. (2003). El método de la Pedagogía Científica. Madrid: Biblioteca Nueva. , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 3 nº3 (Diciembre 2014). "María Montessori: una lectura desde y para el s. XXI"
- Lucía Casal de la Fuente, Philibert, N. (2002). Être et avoir (Ser y tener). , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 4, nº3 (Diciembre 2015). Educación Infantil y Multiculturalidad
- Lucía Casal de la Fuente, Solo es el principio , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 5, nº1 (Abril 2016). Infancia y naturaleza
- Lucía Casal de la Fuente, Porto Ucha, A. y Vázquez Ramil, R. (2015). María de Maeztu. Una antología de textos. Madrid: Dykinson , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 5, nº1 (Abril 2016). Infancia y naturaleza
- Lucía Casal de la Fuente, Oportunidades de educación vocal y canto en la infancia: el programa World Voice , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 9 No 1 (2020): Didáctica, currículo y derechos de la infancia : número homenaje a Miguel Ángel Zabalza