Main Article Content

Raquel Vázquez Ramil
Universidad de Valladolid
Spain
https://orcid.org/0000-0001-8686-8289
Biography
Ángel Serafín Porto Ucha
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0001-6242-830X
No 30 (2020): Cross-curricular learning, Works by invitation, pages 113-125
DOI: https://doi.org/10.15304/ie.30.7092
Submitted: 08-09-2020 Accepted: 20-09-2020 Published: 19-10-2020
Copyright How to Cite

Abstract

At this time of intense social concern due to the incidence of coronavirus worldwide and, tragically, in Spain, we are reviewing the main educational pieces of legislation of the last thirty years, increasingly frequent in line with political changes, also more and more controversial, reflecting a society that undergoes deep alterations. To satisfy these demands, compulsory education doesn’t want to transmit only knowledge, but it seeks to settle attitudes, develop principles and contribute to the person’s complete fulfilment through cross-curricular teaching, sometimes, or by means of areas or subjects of globalizing nature, such as Education for Citizenship or Civic and Ethical Values Education. Where are we now? On the threshold of a new legislative change that must be very quick to provide true values to the future citizens.

Cited by

Article Details

References

Arenal, C. (1974). La emancipación de la mujer en España. Madrid: Júcar.

Bayona Aznar, B. (2013). Los ejes de la LOMCE. Forum Aragón: revista digital de FEAEAragón sobre organización y gestión educativa, (7), 13-15.

Bolívar Botía, A. (1995). La educación en valores y actitudes. Madrid: Anaya/Alauda.

Bolívar Botía, A. (2007). La educación para la Ciudadanía: su lugar en el currículum. Idea la Mancha: Revista de Educación de Castilla-La Mancha, (4), 55-59.

Bolívar Botía, A. (2008). Educación para la ciudadanía. Algo más que una asignatura. Barcelona: Graò.

Comisión Europea/EACEA/Eurydice (2017). La educación para la ciudadanía en el contexto escolar europeo – 2017. Informe de Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. DOI: https://doi.org/10.2797/90329

Esteban Moreno, R. M. (2003). Educación en valores. Programa para su desarrollo en la Educación Secundaria Obligatoria. Tendencias pedagógicas, (8), 99-106.

Fernández Soria, J. M. (2008). Educación para la Ciudadanía y los Derechos Humanos: controversias en torno a una asignatura (o entre ética pública y ética privada). Trasatlántica de Educación, (4), 45-64.

Gervilla Castillo, E. (2003). Pedagogía del esfuerzo y cultura del placer. Revista española de pedagogía, 61(224), 97-114. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/23764439

Gil Rivero, J. (2003). Un análisis crítico de la Ley Orgánica de Calidad de la Educación. Laberinto, (11), 1-14.

Gómez Orfanel, G. (2009). Jurisprudencia española sobre educación para la ciudadanía. Anuario de Derechos Humanos. Nueva Época, 10, 261-283.

Gómez Rodríguez, A. E. (2008) Educación para la ciudadanía: una aproximación al estado de la cuestión. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, (7), 131-140.

González Lucini, F. (1993). Temas transversales y educación en valores. Madrid: Alauda.

López Serrano, M. J. (2019). 40 años de Leyes y didácticas educativas. Intervencionismo político en la educación española. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, LII, 559-572.

Martín Sánchez, I. (2009). Objeción de conciencia y educación para la ciudadanía. Revista Jurídica de la Universidad Autónoma de Madrid (RJUAM), (19), 211-228.

Pablo López, P. de (Coord.) (1992). Materiales para la reforma. Educación Infantil. Madrid: Centro de Publicaciones del MEC.

Parra Ortiz, J. M. (2003). La educación en valores y su práctica en el aula. Tendencia pedagógicas, 8, 69-88.

Rodríguez Lestegás, F. (2007). Educación para la ciudadanía: el gato ya tiene su cascabel. Contextos educativos. Revista de Educación, (10), 81-90, DOI: https://doi.org/10.18172/con.580

Rosales López, C. (2015). Evolución y desarrollo actual de los temas transversales: posibilidades y límites. Foro de Educación, 13(18), 143-160. DOI: https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.008

Rosales López, C. (2019). ¿Cuáles son los ámbitos de transversalidad educativa? Innovación Educativa, (29), 109-123. DOI: https://doi.org/10.15304/ie.29.6023

Subirats Martòri, M. (2014). La LOMCE: hacia una educación antidemocrática. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (81), 45-58.

Vinuesa Angulo, J. M. (2002). La cultura del esfuerzo. Revista de Educación, (329), 207-218.

Zenón Gómez. J. (1992). Materiales para la reforma. Educación Primaria (segundo ciclo). Orientaciones didácticas. Madrid: Centro de Publicaciones del MEC.

Most read articles by the same author(s)
1 2 > >>