PUTTING SOUNDS TO CHILDREN’S STORIES
Main Article Content
Abstract
Adding sounds to texts is seen as an effective tool to stimulate paying attention and listening in education, and at the same time it promotes the development of musical skills. It can also develop motor skills if movement is added to the performance. It implies representing with sound (or music) what is narrated (story/situations), seen (images) or felt (emotions/sentiments). Despite the numerous examples of musical tales which can be found nowdays, putting sounds to stories is not a frequent activity carried out in compulsory education, both primary and in kindergarten. In the research undertaken that is described in this article, most of the students that study the Degree of Primary Teaching, point out that they do not know nor have had any experience with this type of activity. These future teachers value positively taking part in a project related to putting sounds to a story related to environmental awareness and stress the importance of implementing such experiences in school contexts.
Keywords:
Article Details
References
ACUÑA TROITIÑO, E., PINTO GUTIÉRREZ, E., y LÓPEZ LÓPEZ, B. (2003). “Música y Educación Ambiental: una relación imprescindible”. Cuadernos de Pedagogía, 328, 66-69.
AKOSCHKY, J. (2001). Cotidiáfonos. Buenos Aires: Ricordi.
BAUTISTA CUPUL, P. (2017). “El futuro maestro generalista ¿preparado para utilizar la música en su enseñanza?”. Revista Educación y Ciencia, 6(47), 32-44.
BERBEL GÓMEZ, N. y CAPELLÀ SIMÓ, P. (2014). “Cuentos musicales ilustrados y con soporte audio-visual: una experiencia interdisciplinar en los estudios de Grado de Educación Infantil y Primaria”. Dedica Revista de Educaçao e humanidades, 6, 287-294.
CENTELLES, J. (2011). “Tejiendo sueños, cuento a cuento”. Aula de Innovación Educativa, 207, 75-76.
CROWTHER, I. (2008). Creating Effective Learning Environments. Canadá: Nelson Education.
DPEI, Dirección Provincial de Educación Inicial (2015). La enseñanza de la música en el Jardín de Infantes. Sonorización de un texto literario. Buenos Aires: Subsecretaría de Educación. Consultado el 26 de junio de 2018,
servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/sistemaeducativo/educacioninicial/.../dtmusica.pdf
Educación Inclusiva USC (2018). Deseño e Elaboración de Materiais Didácticos - Algúns traballos do curso 2017-2018. Consultado el 26 de junio de 2018,
http://educacioninclusivausc.blogspot.com/2018/06/deseno-e-elaboracion-de-materiais_6.html
ENCABO FERNÁNDEZ, E. y RUBIO FAUS, B. (2010). “Suena la flauta en... el Magreb. Cuentos musicales para la expresión y la creatividad en el aula”. En Ortiz Molina, M.A. (Coord.). Arte y Ciencia: Creación y Responsabilidad II (pp. 87-106). Coimbra: Junta de Andalucía.
ESPINOSA, S. (2006). Ecología acústica y educación. Barcelona: Editorial Graó.
FERNÁNDEZ PAZ, A. (2000). “Estrategias para contar cuentos y escribir relatos en la escuela primaria”. Revista Textos, 25, 1-5.
GARCÍA SÁNCHEZ, A. (2016). “El cuento musicado. La interdisciplinariedad al servicio de la interculturalidad”. Dedica. Revista de educação e humanidades, 10, 29-41.
GUERRA, M. (2013). “L’ambiente educativo”. En Guerra, M. (Coord.). Progettare esperienze e relazioni (pp. 41-46). Parma: Edizioni Junior.
HEMSY DE GAINZA, V. (2004). “La educación musical en el siglo XX”. Revista Musical Chilena, 58(201), 74-81.
HERRERA, S. (2016). “Crear y expresar en movimiento un cuento musical”. Eufonía, 67, 36-39.
HOFFMANN, E. (1970). “Early Age Education”. International Journal of Early Childhood, 2(1), 8-14.
JIMÉNEZ FRÍAS, R., GÓMEZ RODRÍGUEZ DE CASTRO, F., AGUADO ODINA, M.T., y BALLESTEROS VELÁZQUEZ, B. (2001). Cuéntame: El cuento y la narración en Educación Infantil y Primaria. Madrid: UNED.
LABOVITZ, D., MCCREEDY, P., y CHESIN, S. (2011). “Convirtiendo objetos ordinarios en juguetes y tesoros”. Paso a Paso, 16(4). Consultado el 26 de junio de 2018, http://goo.gl/4lVClq
MARTÍN MORENO, C., y NEUMAN KOVENSKY, V. (2009). “Creatividad y aprendizaje cooperativo en la formación musical del alumnado universitario de la Titulación de Educación Infantil”. Revista creatividad y Sociedad, 13(10), 154-171.
MARTÍNEZ PARDO, E. (2015). “Los cuentos clásicos y la educación infantil”. Aula de Infantil, 82, 8.
MONTES MARTÍN, M. (2007). “Sonidos reciclados”. Revista Digital Práctica Docente, 6, 1-10.
MONTES MIRÓ, R.G. (2014). “Descripción de estados internos y atribución de intenciones en narrativas infantiles. Aproximaciones a una teoría de la mente”. En Barriga Villanueva, R. (Coord.). Las narrativas y su impacto en el desarrollo lingüístico infantil (pp. 111-142). México, D.F.: El Colegio de México.
MONTOYA RUBIO, J. C. (2010). Música y medios audiovisuales. Planteamientos didácticos en el marco de la educación musical. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
MUÑOZ MUÑOZ, J. R. (2002). “El cuento y la canción”. Eufonía, 24, 1-5.
MURRAY SCHAFER, R. (1969). El nuevo paisaje sonoro. Buenos Aires: Ricordi.
MURRAY SCHAFER, R. (1994). Our sonic environment and the soundscape. The tuning of the world. Vermont: Destiny Books.
PALACIOS, F. (2000). “Cuentos musicales. Una nueva estrategia pedagógica”. CLIJ, Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 13(125), 7-13.
PALACIOS, F. (2006). “Cuento y música: Un idilio permanente”. Boletín Iberoamericano de Teatro para la Infancia y la Juventud, 7, 29-55.
PALACIOS, F. (2015). “La gran explosión de los conciertos didácticos”. Eufonía, 64,7-18.
PARDO, B. (2005). Juegos y cuentos tradicionales para hacer teatro con niños. México: Pax México.
PUBLICOVER, J. L., WRIGHT, T. S., BAUR, S., y DUINKER, P. N. (2018). “Engaging with Environmental Issues as a Musician: Career Perspectives from the Musicians of the Playlist for the Planet”. Popular Music and Society, 1-21.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2018). Diccionario de la lengua española. Sonorizar. Consultado el 26 de junio de 2018, www.rae.es
RODRÍGUEZ LORENZO, G. A. (2016). “El cuento musical y las competencias profesionales en el practicum universitario”. Opción, 32(8), 619-640.
ROSA NAPAL, F.C. (2015). La formación musical del futuro profesorado de educación primaria [tesis doctoral inédita]. Universidade da Coruña. Consultado el 26 de junio de 2018, http://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/15952
ROVIRA DE RIVAS, D. (2003). “La figura del ‘cuenta cuentos’ o la narración contada en el aula”. Revista Tándem, 12, 1-4.
RUNFOLA, M., y SWANWICK, K. (2002). “Developmental characteristics of music learners”. En Colwell, R. y Richardson, C. (Eds.). The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning (pp. 373-397). New York: Oxford University Press.
SAITTA, C. (1990). El luthier en el aula (I, II y III). Buenos Aires: Ed. Ricordi.
SANFELIU, A. (2010). La música y el medio ambiente. Barcelona: Escola de Cultura de Pau.
TERÁN FIERRO, J. D. (2015). Érase... la música del cuento. Madrid: Mandala Ediciones.
WOLOSCHIN DE GLASER, L. y UNGAR, A. (2001). Contar cuentos. Barcelona: RBA Libros.
XUNTA DE GALICIA (2009). Decreto 330/2009, do 4 de xuño, polo que se establece o currículo da educación infantil na Comunidade Autónoma de Galicia. Consultado el 26 de junio de 2018, https://www.xunta.gal/dog/Publicados/2009/20090623/Anuncio202E2_es.html
XUNTA DE GALICIA (2014). Decreto 105/2014, do 4 de setembro, polo que se establece o currículo da educación primaria na Comunidade Autónoma de Galicia. Consultado el 26 de junio de 2018, http://www.edu.xunta.gal/portal/node/13316
ZARATE MORENO, M. J. (2014). Educación Musical. ¿Para qué? Colombia: Universidad Nacional.
Most read articles by the same author(s)
- Lucía Casal de la Fuente, The pedagogical Project of Argento Vivo: 10 ways to cast the theory into the practice , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 3, Nº 1 (Enero-Abril, 2014)
- Lucía Casal de la Fuente, Estimulación del cerebro infantil Desde el nacimiento hasta los 3 años , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 3, Nº 1 (Enero-Abril, 2014)
- Lucía Casal de la Fuente, Montessori para todos | Montessori Connections , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 3 nº3 (Diciembre 2014). "María Montessori: una lectura desde y para el s. XXI"
- Lucía Casal de la Fuente, Montessori, M. (2003). El método de la Pedagogía Científica. Madrid: Biblioteca Nueva. , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 3 nº3 (Diciembre 2014). "María Montessori: una lectura desde y para el s. XXI"
- Lucía Casal de la Fuente, Philibert, N. (2002). Être et avoir (Ser y tener). , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 4, nº3 (Diciembre 2015). Educación Infantil y Multiculturalidad
- Lucía Casal de la Fuente, Solo es el principio , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 5, nº1 (Abril 2016). Infancia y naturaleza
- Lucía Casal de la Fuente, Porto Ucha, A. y Vázquez Ramil, R. (2015). María de Maeztu. Una antología de textos. Madrid: Dykinson , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 5, nº1 (Abril 2016). Infancia y naturaleza
- Lucía Casal de la Fuente, Opportunities for vocal education and singing in childhood: the World Voice Programme , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 9 No 1 (2020): Didáctica, currículo y derechos de la infancia : número homenaje a Miguel Ángel Zabalza