Main Article Content

Laura Álvarez Cortizo
Universidad Autónoma de Barcelona
Spain
https://orcid.org/0000-0003-3962-2926
Albert Casals Ibáñez
Universitat Autònoma de Barcelona
Spain
https://orcid.org/0000-0002-3161-668X
Cristina González Martín
Universitat Autònoma de Barcelona
Spain
https://orcid.org/0000-0002-1762-9425
No 10 (2023), Articles, pages 1-15
DOI: https://doi.org/10.15304/elos.10.9147
Submitted: 15-04-2023 Accepted: 13-09-2023 Published: 19-10-2023
Copyright How to Cite

Abstract

The musical tale is seen as a very useful tool in contexts of early music learning, but is the educational and motivating potential of these tales being taken advantage of in specialized music education? Early music learning is usually carried out in the context of non-regulated education, where there is a deficit of research and published experiences that allow us to know the most commonly used resources, including the musical tale.


The presented research aims to extract some keys for the inclusion of musical tales in the teaching and learning process of music. For this, interviews and discussion groups were conducted with experts, and their contributions were analyzed in relation to a definition of musical tale and guidelines for the development and use of these in the context of early music learning. The results allow us to know which elements should underlie a didactic proposal that, starting from a musical tale that serves as a guiding thread, involves a meaningful teaching and learning process of music.

Cited by

Article Details

References

Abarca, A., Alpízar, F., Sibaja, G. y Rojas, C. (2013). Técnicas cualitativas de investigación. UCR.

Calvo, M. (2005). Formador ocupacional. Formador de formadores. Mad S.L.

Domínguez, S. y Martínez, R. (2019). Análisis de contenido de los textos legislativos de las Escuelas Municipales de Música en el Estado Español. Atas – Investigação Qualitativa em Educação/Investigación Cualitativa en Educación, 1, 1033-1041. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/CIAIQ2019/article/view/2393

Encabo, E. y Rubio, B. (2010). Suena la flauta ... El Magreb. Cuentos musicales para la expresión y la creatividad en el aula. En M. A. Ortiz Molina (Coord.), Arte y ciencia: creación y responsabilidad [Vol. II]. Junta de Andalucía, Universidad de Granada y CIMA.

Escalante, D. T. y Caldera, R. V. (2008). Literatura para niños: una forma natural de aprender a leer. Educere, 12(43), 669-678. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35614570002

Escudero, M. (1988). Cuentos musicales. Real Musical.

Galeano, M. E. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa:el giro en la mirada. FCSH Investigación.

García, A. (2018). El cuento musicado como eje vertebrador de una efectiva educación interdisciplinar. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, 13, 11-23. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i13.7236

Gillanders, C., Tojeiro, L., y de la Fuente, L. C. (2018). Sonorizando cuentos infantiles. Elos: revista de literatura infantil e xuvenil, 5, 119-136. https://doi.org/10.15304/elos.5.5253

Guirado, V. (2009). Recursos didácticos para la enseñanza-aprendizaje de los alumnos con necesidades educativas especiales. Pueblo y Educación Ed.

Hemsy de Gainza, V. (2009). La iniciación musical del niño. Melos Ediciones Musicales S.A.

Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Experiencia.lato

Le Huche, M. (2015). Paco y la Orquesta. Libro musical. Timun Mas Infantil.

León, S. (2009). El cuento en Educación Infantil: un mundo de actividades. Temas de Educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 1, 1-7. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd4671.pdf

Llenas, A. (2014). El monstruo de colores. Flamboyant Editorial.

López, I., Moro, D., y Perandones, M. (2021). El álbum digital: una experiencia pedagógica desde la música y la educación plástica y visual en el grado de Maestro en Educación Infantil. Artseduca, 31, 191-208. https://doi.org/10.6035/artseduca.5952

Mateos, A. (2020). La literatura infantil como medio para educar en valores. Análisis de cuentos. Papeles salmantinos de educación, 24, 31-53. https://doi.org/10.36576/summa.132081

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019-2020). Estadística de las Enseñanzas no universitarias. Sistema Educativo. Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Real Academia Española. (s.f.). Diccionario de la lengua española. Real Academia Española. https://dle.rae.es/

Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGrall-Hill Interamericana.

Schafer, M. (1982). Limpieza de oídos. Ricordi Americana.

Schafer, M. (1969). El nuevo paisaje sonoro. Manual para el maestro de música moderno. Ricordi Americana.

Toboso, S. (2007). El cuento musical: otra forma de contar un cuento. Padres y Maestros, 307, 12-15.

https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1723

Valenzuela, M. (2012). Cuentos para aprender los números. Dylar ediciones.

Velilla, N. y Huidobro, E. (2006). Suena, suena. Real Musical.