Main Article Content

Ana Segovia Gordillo
Universidad Rey Juan Carlos
Spain
https://orcid.org/0000-0002-0880-6581
Cristina V. Herranz-Llácer
Universidad Rey Juan Carlos
Spain
https://orcid.org/0000-0003-2406-1951
No 10 (2023), Articles, pages 1-14
DOI: https://doi.org/10.15304/elos.10.8274
Submitted: 21-02-2022 Accepted: 20-10-2022 Published: 17-04-2023
Copyright How to Cite

Abstract

The present study wants to know what kind of resources teachers of early childhood education use at class. To achieve this objective, this article presents the results of a quantitative research conducted through a survey of teachers (n = 111). From the data collected, it has been possible to assess which are the most and least used. For this reason, we can say that the physical book is the favourite medium, while electronic books are the least used. In addition, to complete the investigation the different resources have been correlated with the course and the taste for reading by teachers. The general results show that there are resources linked to the first cycle, and others that are especially used in the second cycle. The enjoyment of reading, however, does not appear to be a variable for which statistically significant differences exist.

Cited by

Article Details

References

Amar Rodríguez, V.M. (2018). Déjame que mire un cuento: Narración, familia y Educación Infantil. Una investigación narrativa. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 22(2), 347-363. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7729

Amat Muñoz, L., Serrano Pastor, F. J., & Solano Fernández, I. M. (2012). El desarrollo de la competencia digital de los alumnos de Educación Infantil mediante el cuento electrónico. En J. J. Maquilón Sánchez, T. Izquierdo Rus, & C. J. Gómez Carrasco (Eds.), Experiencias de investigación en Educación Infantil y Educación Primaria (pp. 37-46). Ediciones de la Universidad de Murcia.

Anderson, D.R. y Pempek, T.A. (2005). Television and Very Young Children. American Behavioral Scientist, 48(5), 505-522. https://doi.org/10.1177/0002764204271506

Bolaños Urbano, D. A. (2014). El audiocuento: Una estrategia didáctica para mejorar los procesos de comprensión lectora en los estudiantes de 5-1 de la institución educativa liceo central de Nariño sede 3 [Trabajo Fin de Grado]. Universidad de Nariño http://biblioteca.udenar.edu.co:8085/atenea/biblioteca/90540.pdf

Cadena Monllor, M.L. (2005). Contamos con el cuento (On compte sur le conte): Lengua extranjera en Educación Infantil. Flumen: Revista de la Escuela de Magisterio de Huesca, 9, 89-110.

Ceballos Viro, I. (2015). Iniciación literaria en Educación Infantil (2016). UNIR Editorial.

Cerezo Ros, M. del C. y Ureña Ortín, N. (2018). El cuento motor como propuesta de actividad física para el aula de Educación Infantil. EmásF: revista digital de educación física, 55, 10-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6702844

Council on communications and media. (2016). Media and Young Minds. Pediatrics, 138(5). https://doi.org/10.1542/peds.2016-2591

Díaz Moreno, S. (2014). La pequeña cerillera de Hans Christian Andersen: Dramatización de un cuento en Educación Infantil. Digilec: revista internacional de lenguas y culturas, 1, 202-217. https://doi.org/10.17979/digilec.2014.1.0.3668

Ministerio de Educación y Formación Profesional y Ministerio de Universidades (2021). EDUCAbase. Estadísticas de la Educación. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas.html

García Lázaro, D., Garrido Abia, R. y Marcos Calvo, M.Á. (2020). El uso de los cuentos y la creatividad para la formación del futuro profesorado de infantil en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 161-174. https://doi.org/10.6018/reifop.370071

Granado Palma, M. (2008). La otra educación audiovisual. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 31, 563-570. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4085764

Herranz-Llácer, C. V. y Segovia Gordillo, A. (2020). Las bibliotecas en el punto de mira: Análisis del uso y los recursos de las bibliotecas en educación infantil. En L. F. Solano Santos, J. V. Salido López y P. Cruz Cruz (Eds.), Análisis y enfoques novedosos para contenidos culturales (pp. 207-221). Tirant lo Blanch.

Iglesias Martínez, M. J., Lozano Cabezas, I. y Roldán Soler, I. (2018). La calidad e innovación educativa en la formación continua docente: Un estudio cualitativo en dos centros educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 77(1), 13-34. https://doi.org/10.35362/rie7713090

Llamazares Prieto, T. y Alonso-Cortés Fradejas, M.D. (2016). Lectura compartida y estrategias de comprensión lectora en Educación Infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 71(1), 151-171. https://doi.org/10.35362/rie7109

Perdomo López, C. (2012). La competencia lecto-literaria para la formación de maestros: Una experiencia con álbumes ilustrados. Lenguaje y textos, 35, 115-122.

Ramos, A. M. y Navas, D. (2020). Livro-álbum e cinema: Um diálogo interartes. Elos: Revista de Literatura Infantil e Xuvenil, 7, 121-144. https://doi.org/10.15304/elos.7.6950

Robles Meléndez, W. (2012). Tecnología en el aula infantil. Apuntes y comentarios. Revista complutense de educación, 23(1), 149-160. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n1.39107

Roque do Nascimento, L. y Álvarez Álvarez, C. (2016). Estimulación temprana de la lectura desde la Educación Infantil. Lenguaje y Textos, 43, 123-128. https://doi.org/10.4995/lyt.2016.5942

Šifrar Kalan, M. y Pregelj, B. (2018). La animación a la lectura y la literatura infantil y juvenil a través de proyectos de fomento a la lectura: El caso de Eslovenia. Lenguaje y Textos, 48, 33-43. https://doi.org/10.4995/lyt.2019.10428

Soler, A. y Roger, C. (2017). Hijos y padres felices: Como disfrutar la crianza. Kailas.

Vara López, A. (2018). Las narrativas digitales en Educación Infantil: Una experiencia de investigación e innovación con booktrailer, cuentos interactivos digitales y Realidad Aumentada. Diablotexto Digital, 3, 111-131. https://doi.org/10.7203/diablotexto.3.11031