Main Article Content

Carlos Rosales López
Universidad de Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0003-4699-2044
No 34 (2024): 50 Aniversario dos Estudos de Pedagoxía en Galicia (1974-2024), Works by invitation
DOI: https://doi.org/10.15304/ie.34.10145
Submitted: 28-09-2024 Accepted: 02-10-2024 Published: 29-11-2024
Copyright How to Cite

Abstract

This work highlights the important influence of education on the conservation and development of minority cultures and languages. And specifically the key function of the teacher, who on many occasions develops exceptionally vocational and heroic behavior. Documentation corresponding to institutions such as the UN and UNESCO has been used, such as the United Nations Proclamation on the Rights of Indigenous Peoples of 2007 and the UNESCO Education Monitoring Report, corresponding to 2019. They have also been consulted various issues of The UNESCO Courier. Its results point to the need to raise the quality of education for minority populations such as migrants and to this end, it is emphasized that it is essential to increase the number of teachers and resources and improve their training and working conditions.

Cited by

Article Details

References

Aritmatou (1982). Cada lengua es un mundo. El Correo de la UNESCO, 7, 35-39. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000074720_spa

Bardon, A. (2019). Mohamed Sidibay: La función de los docentes consiste en devolvernos la confianza. El Correo de la UNESCO, 4, 12-13. https://doi.org/10.18356/a8c02cb2-es

Clark, H. (2019). Prólogo al Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo. Migración, desplazamiento y educación. UNESCO.

Farcis, S. (2019). Nueva Delhi: La escuela bajo el puente. El Correo de la UNESCO, 4, 10-11. https://doi.org/10.18356/6a7080c9-es

Fréchet, L. (2019). Una escuela de segunda oportunidad. El Correo de la UNESCO, 4, 6-9. https://doi.org/10.18356/b8613977-es

INEE (2018-2023). Marco estratégico de la INEE. Red Mundial Internacional para Situaciones de Emergencia. En https://inee.org/es

Jerez, C. (2019). En Valparaiso, dar clases tras las rejas. El Correo de la UNESCO, 4, 16-17. https://doi.org/10.18356/186532d1-es

Klineberg, O. (1982). Cultura y culturas en un mundo cambiante. El Correo de la UNESCO, 7, 9-11.

Martial, L. (2019). En el Congo: Impartir clases a 76 alumnos. El Correo de la UNESCO, 4, 14. https://doi.org/10.18356/d0cc2fd2-es

Moussay, S. & Ria, L. (2014). Nouvelles prescrptions du travail dans les colléges en zone d´education prioritaire: quelles transformations de l´activité enseignante? Revue Fançaise de Pedagogie, 189, 91-104. https://doi.org/10.4000/rfp.4632

ONU (2007). Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. Aprobada por la Asamblea General el 13 de septiembre de 2007. Consultado en https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf

ONU (2014). Documento Final de la Conferencia Mundial sobre los Pueblos Indígenas, aprobada por la Asamblea General el 22 de septiembre de 2014. Consultado en: https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2015/9817.pdf

ONU (2022). Plan de Acción Global del Decenio Internacional de las Lenguas Indígenas. Consultado en: https://idil2022-2032.org

Rosales, C. (2015). Los temas transversales en el aula. Andavira

Shuo, W. (2019). Profesor para todo en un pueblo chino aislado. El Correo de la UNESCO, 4, 18-19. https://doi.org/10.18356/b38ef392-es

Strecker, J. (2018). En ayuda de los profesores de refugiados. El Correo de la UNESCO, 4, 50-51. https://doi.org/10.18356/b24595f4-es

UNESCO (2018). Derechos humanos. Regreso al futuro. El Correo de la UNESCO, 4.

UNESCO (2019). Informe Mundial de Seguimiento de la Educación en el Mundo: migración, desplazamientos y educación: construyendo puentes, no muros. UNESCO.

UNESCO (2019). Docentes que cambian el mundo. El Correo de la UNESCO, 4.

UNESCO (2019). Indicadores de la UNESCO sobre la Universalidad de Internet. Marco para la evaluación del desarrollo de internet. UNESCO.

UNESCO (2020). Política de la UNESCO de colaboración con los pueblos indígenas. UNESCO.

UNESCO (1963-2023). Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. En https://www.buenosaires.org/es

UNESCO (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. Perfiles educativos, 44, 200-212. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.177.61072

UNESCO (2024). Informe de seguimiento de la Educación en el Mundo. Liderazgo y educación. UNESCO. https://doi.org/10.54676/QAKY2294

Most read articles by the same author(s)
1 2 > >>