The teaching function in the cultural and linguistic development of minority populations
Main Article Content
Abstract
This work highlights the important influence of education on the conservation and development of minority cultures and languages. And specifically the key function of the teacher, who on many occasions develops exceptionally vocational and heroic behavior. Documentation corresponding to institutions such as the UN and UNESCO has been used, such as the United Nations Proclamation on the Rights of Indigenous Peoples of 2007 and the UNESCO Education Monitoring Report, corresponding to 2019. They have also been consulted various issues of The UNESCO Courier. Its results point to the need to raise the quality of education for minority populations such as migrants and to this end, it is emphasized that it is essential to increase the number of teachers and resources and improve their training and working conditions.
Keywords:
Article Details
References
Aritmatou (1982). Cada lengua es un mundo. El Correo de la UNESCO, 7, 35-39. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000074720_spa
Bardon, A. (2019). Mohamed Sidibay: La función de los docentes consiste en devolvernos la confianza. El Correo de la UNESCO, 4, 12-13. https://doi.org/10.18356/a8c02cb2-es
Clark, H. (2019). Prólogo al Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo. Migración, desplazamiento y educación. UNESCO.
Farcis, S. (2019). Nueva Delhi: La escuela bajo el puente. El Correo de la UNESCO, 4, 10-11. https://doi.org/10.18356/6a7080c9-es
Fréchet, L. (2019). Una escuela de segunda oportunidad. El Correo de la UNESCO, 4, 6-9. https://doi.org/10.18356/b8613977-es
INEE (2018-2023). Marco estratégico de la INEE. Red Mundial Internacional para Situaciones de Emergencia. En https://inee.org/es
Jerez, C. (2019). En Valparaiso, dar clases tras las rejas. El Correo de la UNESCO, 4, 16-17. https://doi.org/10.18356/186532d1-es
Klineberg, O. (1982). Cultura y culturas en un mundo cambiante. El Correo de la UNESCO, 7, 9-11.
Martial, L. (2019). En el Congo: Impartir clases a 76 alumnos. El Correo de la UNESCO, 4, 14. https://doi.org/10.18356/d0cc2fd2-es
Moussay, S. & Ria, L. (2014). Nouvelles prescrptions du travail dans les colléges en zone d´education prioritaire: quelles transformations de l´activité enseignante? Revue Fançaise de Pedagogie, 189, 91-104. https://doi.org/10.4000/rfp.4632
ONU (2007). Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. Aprobada por la Asamblea General el 13 de septiembre de 2007. Consultado en https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf
ONU (2014). Documento Final de la Conferencia Mundial sobre los Pueblos Indígenas, aprobada por la Asamblea General el 22 de septiembre de 2014. Consultado en: https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/BDL/2015/9817.pdf
ONU (2022). Plan de Acción Global del Decenio Internacional de las Lenguas Indígenas. Consultado en: https://idil2022-2032.org
Rosales, C. (2015). Los temas transversales en el aula. Andavira
Shuo, W. (2019). Profesor para todo en un pueblo chino aislado. El Correo de la UNESCO, 4, 18-19. https://doi.org/10.18356/b38ef392-es
Strecker, J. (2018). En ayuda de los profesores de refugiados. El Correo de la UNESCO, 4, 50-51. https://doi.org/10.18356/b24595f4-es
UNESCO (2018). Derechos humanos. Regreso al futuro. El Correo de la UNESCO, 4.
UNESCO (2019). Informe Mundial de Seguimiento de la Educación en el Mundo: migración, desplazamientos y educación: construyendo puentes, no muros. UNESCO.
UNESCO (2019). Docentes que cambian el mundo. El Correo de la UNESCO, 4.
UNESCO (2019). Indicadores de la UNESCO sobre la Universalidad de Internet. Marco para la evaluación del desarrollo de internet. UNESCO.
UNESCO (2020). Política de la UNESCO de colaboración con los pueblos indígenas. UNESCO.
UNESCO (1963-2023). Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. En https://www.buenosaires.org/es
UNESCO (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. Perfiles educativos, 44, 200-212. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.177.61072
UNESCO (2024). Informe de seguimiento de la Educación en el Mundo. Liderazgo y educación. UNESCO. https://doi.org/10.54676/QAKY2294
Most read articles by the same author(s)
- Carlos Rosales López, Gewerc, A. (2010) (Coord.). El lugar de las TIC en la enseñanza universitaria: estudio de casos en Iberoamérica. Málaga: Aljibe , Innovación educativa: No 21 (2011): Inclusive education
- Carlos Rosales López, Contexts of the educational innovation , Innovación educativa: No 22 (2012)
- Carlos Rosales López, Revista Foro de Educación, ISSN 1698-7799. , Innovación educativa: No 22 (2012)
- Carlos Rosales López, Santos, M. y Lorenzo, M. (Eds.) (2012). Estudios de pedagogía intercultural. Barcelona: Octaedro. ISBN: 978-84-9921-254-8. Nº páginas: 188. , Innovación educativa: No 22 (2012)
- Carlos Rosales López, Pérez Ferra, Miguel (Coord.) (2012). Asesoramiento al Profesorado de Secundaria para Mejorar la Calidad de los Centros. Jaén: Joxman. ISBN: 978-84-15364-11-5. Nº páginas: 201. , Innovación educativa: No 22 (2012)
- Carlos Rosales López, Health and lifestyles of primary schools pupils , Innovación educativa: No 24 (2014): Topics: "School mediation" and "Rural school"
- Carlos Rosales López, Contributions in “Innovación Educativa” (1990-2014, numbers from 0 to 24) to the implementation of the cross cutting issues (living together and health) , Innovación educativa: No 25 (2015): Institutes of Education Sciences. Research, innovation and training from its creation to the present day
- Carlos Rosales López, Reseña del libro: Barba Núñez, M.; Morán de Castro, C.; Cruz López, L. (2017). Animación sociocultural en prisión. Experiencia en el Centro Penitenciario de Monterroso , Innovación educativa: No 27 (2017): Conflict and coexistence in School
- Carlos Rosales López, What are the areas of educational transversality? , Innovación educativa: No 29 (2019): Innovative educational responses to climate change
- Carlos Rosales López, Scenarios and strategies for transversal learning , Innovación educativa: No 30 (2020): Cross-curricular learning