Main Article Content

Sandra Mª Peñasco González
Universidade da Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0001-8644-6609
No 10 (2023), Articles, pages 1-14
DOI: https://doi.org/10.15304/elos.10.8168
Submitted: 21-12-2021 Accepted: 07-06-2022 Published: 10-04-2023
Copyright How to Cite

Abstract

This paper offers an analysis of the reviews and biographies of Emilia Pardo Bazán aimed at children and young people. It begins with a sample of textbooks for 4th grade of GCSE and 1st year of GCE and goes on to focus on informative biographies, both individual and short biographies included in anthologies of women. The aim of this work is to analyze what information is offered to this specific public to approach her life and work, what works are mentioned and what images are used to illustrate her person. In total, 11 materials have been studied and the comparative study not only draws conclusions but also opens doors to new questions or reflections, such as the lack of materials on this author aimed at younger audiences.

Cited by

Article Details

References

Blanco, M. y Núñez, C. (2015). Lengua Castellana y Literatura. 1º Bachillerato. McGraw-Hill/Interamericana.

Calderón Soto, R. y Rojo Cabrera, P. (2016). Lengua Castellana y Literatura. Libro abierto, Saber hacer. 4º ESO. Santillana.

Canosa, M. (2021). Emilia Pardo Bazán. Unha mente poderosa. Editorial Bululú.

Couto Cantero, M. P. (2017). AA.VV. Leyendo a Emilia Pardo Bazán en el aula, (S. Díaz Lage y J. M. González Herrán eds.), Santiago de Compostela, Andavira, 2016, 331 pp, ISBN 978-84-8408-955-1. La Tribuna. Cadernos de estudos da Casa Museo Emilia Pardo Bazán, 12, 285-288. https://doi.org/10.32766/tribuna.12.251

Díaz Lage, S. y González Herrán, J. M. (2016). Leyendo a Emilia Pardo Bazán en el aula. Andavira.

Elmert, S. (2018). 100 mujeres que cambiaron el mundo. Molino.

Escribano Alemán, E. y Rodríguez Delgado, P. (2015). Lengua Castellana y Literatura. Aula 3D. 4º ESO. Vicens Vives.

Favilli, E. y Cavallo, F. (2021). Cuentos de buenas noches para nuestras niñas rebeldes. Editorial Destino.

Garreta, N. y Careaga, P. (1987). Modelos masculino y femenino en los textos de EGB. Instituto de la Mujer.

Gázquez, J., Hurtado, M., López, P. y Miret, P. (2021). Lengua Castellana y Literatura. Serie Carácter. 1º Bachillerato. Editorial Teide.

Guadamillas Gómez, M. V. (2019). Las antologías de micro-biografías ilustradas sobre mujeres relevantes. Consideraciones iniciales y propuesta de aplicación. Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción, 5, 116-127. https://doi.org/10.31921/microtextualidades.n5a8

Huertas, R. (2019). Mujeres de la cultura. Anaya.

Lobato Morchón, R. y Lahera Forteza, A. (2015). Lengua Castellana y Literatura. 1º Bachillerato. Oxford University Press.

Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Boletín Oficial del Estado, 71. https://www.boe.es/eli/es/lo/2007/03/22/3/con

López Navajas, Ana; López García-Molins, Ángel et al. (2009). La Presencia de las Mujeres en la E.S.O. http://meso.uv.es/informe/

López Quintáns, J. (2009). Emilia Pardo Bazán en el currículum educativo: propuestas didácticas para alumnos de 4º ESO y 2º de Bachillerato. En J. M. González Herrán (Coord.), La literatura de Emilia Pardo Bazán (pp. 425-436). Real Academia Galega.

Mangarelli, M. (2020). Biografías para niños: estrategias narrativas y pictóricas. Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 296, 34-45.

Marcos, Ch. (s.f.) “Emilia Pardo Bazán, la escritora que se metía en todo”. No me cuentes cuentos. http://www.nomecuentescuentos.com/

Núñez García, V. M. (2013). La biografía como género historiográfico desde la Historia Contemporánea Española. EREBEA. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 3, 203-226. https://doi.org/10.33776/erebea.v0i3.2305

Programa De Las Naciones Unidas Para El Desarrollo (PNUD) (s.f.). ¿Qué son los Objetivos de Desarrollo Sostenible? https://www.undp.org/es/sustainable-development-goals

Queizán, M. X. (2014). Emilia Pardo Bazán. Unha nena seducida polos libros. Xerais.

Romero López, A. (2017). La violencia de género en el aula de literatura. un proyecto por la sensibilización con la violencia de género en el aula de literatura a través de cuentos de Emilia Pardo Bazán. Didáctica. Lengua y literatura, 29, 235-258. https://doi.org/10.5209/DIDA.57141

Subirats Martori, M. y Brullet Tenas, C. (1988). Rosa y azul: la transmisión de los géneros en la escuela mixta. Instituto de la Mujer.

VV. AA. (2008). Aportaciones a la biografía de Emilia Pardo Bazán. La crisis matrimonial (1875-1884). La Tribuna: cadernos de estudos da Casa Museo Emilia Pardo Bazán, 6, 71-128.