Main Article Content

Carmen Ferreira Boo
University of Coruña
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6069-568X
Biography
No 9 (2022), Notes, pages 1-18
DOI: https://doi.org/10.15304/elos.9.8007
Submitted: 14-10-2021 Accepted: 07-03-2022 Published: 21-07-2022
Copyright How to Cite

Abstract

The book-object brings literary and artistic language closer to children in an experimental way, giving importance to materiality when constructing the narrative. It also promotes a reader who must interact and manipulate the work in order to advance the plot or search for meaning. In this way, a more suggestive and enriching reading is encouraged, which questions the traditional way of reading and takes into account the physical, interactive, playful and laboratorial dimension. The peculiar production of the illustrator Cintia Martín is discussed in terms of design, illustrations and narrative text, specifically the flexagon books Tres cuentos infinitos, Tres historias cortas and El beso, as well as the accordion book Veo bichos and El secreto de las vocales, as part of the Ediciones Tralarí project. The conclusion is that these are handmade artisanal products that require real manipulation of the book for the construction of the narrative and progress in reading, with a clear conjunction between the physical material dimension, verbal and visual language for the total interpretation of the story.

Cited by

Article Details

References

Appleyard, J. (1991). Becoming a reader. The experience of Fiction from Childhood to Adulthood. Cambridge University Press.

Arizpe, E. y Styles, M. (2003). Children Reading pictures: Interpreting visual texts. Routledge Falmer.

Belmonte, R. (14 de enero 2020). De secretos, vocales y otros divertimentos. Donde viven los monstruos.

http://romanba1.blogspot.com/2020/01/de-secretos-vocales-y-otros.html

Berenguer, C. (11 de febrero de 2021). El secreto de las vocales: art, lectura i joc. Llibreria il-lustrada.

https://llibreriaillustrada.com/el-secreto-de-las-vocales-art-lectura-i-joc

Berger, J. (1980). Modos de ver. Gustavo Gili.

Bonnafé, M. (2008). Los libros, eso es bueno para los bebés. Océano.

Brévart, L. (2015). Voir, toucher, lire... Le livre d’artiste dans les marges. Bulletin des Bibliothèques de France, 6, 58-66.

Calvo, V. (2019). El objeto libro como apoyo en los procesos de acogida y aprendizaje del español. En R. Tabernero (Coord.), El objeto libro en el universo infantil: la materialidad en la construcción del discurso (pp. 149-165). Prensas Universitarias de Zaragoza.

Crespo-Martín, B. (2010). El libro-arte. Clasificación y análisis de la terminología desarrollada alrededor del libro-arte. Arte, individuo y sociedad, 22 (1), 9-26. https://www.redalyc.org/pdf/5135/513551278001.pdf

Digón, C. y Martín, C. (2012). Tres cuentos infinitos. Ediciones Tralarí.

Digón, C. y Martín, C. (2015). Tres historias cortas. Ediciones Tralarí.

Digón, C. y Martín, C. (2015). Veo bichos. Ediciones Tralarí.

Digón, C. y Martín, C. (2017). El beso. Ediciones Tralarí.

Driggs, C. y Sipe, L. (2007). A Unique Visual and Literary Art Form: Recent Research on Picturebooks. Language Arts, 84 (3), 273-280.

Jiménez, J. L. (2019). Bruno Munari (1907-1998). En R. Tabernero (Ed.), El objeto libro en el universo infantil. La materialidad en la construcción del discurso (pp. 17-24). Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Linden, S. (2011). Je cherche un livre pour un enfant: le guide des livres pour enfants de la naissance à 7 ans. Editions De Facto.

Martins, D. (2021). O lugar do livro-brinquedo na infância e na literatura: arquitetura, (inter)texturas e outros desafios. Centro de Investigação em Estudos da Criança.

Mociño, I. (2019). Libro-Obxecto e Xénero: Estudos ao redor do libro infantil como artefacto. Servizo de Publicacións da Universidade de Vigo. http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/handle/11093/1631

Mociño, I. (2021). O libro-obxecto: algunhas características e potencialidades para a educación literaria. En M. L. Spengler, E. Debus, N. Bortolotto y C. Machado (Orgs.), Literatura Infantil e Juvenil. A palavra literaria – (r)ex(s)istir no encontro com o outro (pp. 170-195). Apoio Editora.

Munari. B. (1983). ¿Cómo nacen los objetos? Apuntes para una metodología proyectual. Gustavo Gili.

Nikolajeva, M. (2008). Play and Playfulness in Postmodern Picturebooks. En L. Sipe y S. Pantaleo (Ed.), Postmodern PictureBooks: Play, Parody, and Self-Referentiality (pp. 473-484). Routledge.

Ortega, E. y Martín, C. (2019). El secreto de las vocales. Ediciones Tralarí.

Pastor, Juan (1991). El engaño: un factor destacado en el folklore infantil. Revista de folklore, tomo 11a, n.º 124, 111-119. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmctj0c3

Patte, G. (2015). Mais qu'est-ce qui les fait lire comme ça? Arenes.

Pelachaud, G. (2010). Livres animés. Du papier au numérique. L’Harmattan.

Pelachaud, G. (2016). Livres animés. Entre papier et écran. Pyramyd.

Pelegrín, A. (1984). La aventura de oír: cuentos y memorias de tradición oral. Cincel http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-aventura-de-oir-cuentos-y-memorias-de-tradicion-oral--0/html/01bb82b4-82b2-11df-acc7-002185ce6064_9.html

Perrot, J. (1999). Jeux et enjeux du libre d’enfance et de jeunesse. Electre-Èditions du Cercle de la Librarie.

Ramos, A. M. (2017). Aproximações ao livro-objeto: das potencialidades criativas às propostas de leitura. Tropelias & Companhia.

Ramos, A. M. (2019). Desplegar lecturas: panorama de la edición de libros-acordeón en Portugal. En R. Tabernero (Ed.), El objeto libro en el universo infantil. La materialidad en la construcción del discurso (pp. 27-44). Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Reid-Walsh, J. (2018). Interactive Books – Playful Media Before Pop-Ups. Routledge.

Reis, S. (2020). Clássicos da Literatura infantojuvenil em forma(to) de livro-objeto. UMinho Editora.

Salisbury, M. (2007). Imágenes que cuentan. Nueva ilustración de los libros infantiles. Gustavo Gili.

Silva-Díaz, C. (2006). La función de la imagen en el álbum. Peonza. Revista de Literatura Infantil y Juvenil, 75-76, 23-33.

Sipe, L. R. (2001). Picturebooks as Aesthetic Objects. Literacy Teaching and Learning, 6 (1), 23- 42.

Sipe, L. R. y Pantaleo, S. (eds.) (2008). Postmodern Picturebooks: play, parody, and self-referentiality. Routledge.

Sousa, C. (2020). Literatura infantojuvenil: Livro-Objeto e patrimóni(os). Tropelias & Companhia.

Tabernero, R. (2017). O leitor no espaço do livro infantil. Para uma poética da leitura a partir da materialidade. En A. M. Ramos (Org.), Aproximações ao livro-objeto: Das potencialidades creativas às propostas de leitura (pp. 181-199). Tropelias&Companhia.

Tabernero, R. (2018). Leer el álbum desde la materialidad. La manipulación como estrategia discursiva. En R. Tabernero (Coord.), Arte y oficio de leer obras infantiles. Investigaciones sobre lectores, mediación y discurso literario (pp. 75-85). Octaedro.

Tabernero, R. (2019a). El objeto libro en el universo infantil: la materialidad en la construcción del discurso. Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Tabernero, R. (2019b). Descubriendo lo oculto: el espacio del lector en los libros de solapas. En R. Tabernero (Coord.), El objeto libro en el universo infantil: la materialidad en la construcción del discurso (pp. 73-85). Prensas Universitarias de Zaragoza.

Trebbi, J. Ch. (2015). El arte del pop-up. El universo mágico de los libros tridimensionales. Promopress.