Teaching quality and quality of teaching: comments on the document of the 24 measures for the improvement of the teaching profession
Main Article Content
Abstract
In January 2022, the Spanish Ministry of Education and Professional Training published a document with 24 reform proposals to improve the teaching profession. After a series of generic considerations on the role of teachers and their impact on the quality of teaching, the document proposes 24 improvement measures that it submits to debate by professionals and experts in this field. The proposed measures refer to the central issues of teacher training: access to studies, initial training for both the Preschool and Primary stages as well as for Secondary, permanent training, access to the profession, specific training linked to different teaching specialties and professional development of teachers. Seen as a whole, the proposed measures and the pedagogical philosophy that underlies them tries to set up a new "model of the teaching profession". This article critically analyzes this professional model from a perspective focused on a more systemic and institutional vision of teaching as a profession, built from the axes of collegiality and teamwork.
Keywords:
Article Details
References
Berg, M. y Seeber, B. K. (2022). The Slow Professor. Desafiando la cultura de la rapidez en la academia. Editorial Universidad de Granada.
OCDE (2018). Políticas docentes efectivas: Conclusiones del informe PISA. PISA: Edición de la OCDE. Disponible en: https://www.oecd.org/pisa/Politicas-docentes-efectivas-Conclusiones-del-informe-PISA-Resumen.pdf
Paricio, J., Fernández March, A. y Fernández, I. (2019). Cartografía de la buena docencia universitaria. Narcea.
Sennett, R. (2012). Juntos. Anagrama.
Unesco (2021). Reimaginando juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. Disponible en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa
Zabalza Beraza, M. A. (2014). El Practicum y las prácticas en empresas en la formación universitaria. Narcea.
Zabalza Beraza, M. A. y Zabalza Cerdeiriña, Mª. A. (2022): Coreografías didácticas en Educación Superior. Una metáfora del mundo de la danza. Narcea.
Most read articles by the same author(s)
- Lois Ferradás Blanco, Miguel Ángel Zabalza Beraza, Júlia Oliveira Formosinho. Poniendo en valor la Pedagogía de la infancia. , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 1 No 2 (2013)
- Miguel Ángel Zabalza Beraza, Invitation to participate in a research Project , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 1 No 2 (2013)
- Miguel Ángel Zabalza Beraza, María Ainoa Zabalza Cerdeiriña, Better Teachers for Better Early Childhhod Schools. The challenge of quality , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 1 No 2 (2013)
- Miguel Ángel Zabalza Beraza, Early childhood Pedagogy , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 2, Nº 3 (diciembre 2013)
- Miguel Ángel Zabalza Beraza, O Pelouro: pedagogy with emotion , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 3, Nº 1 (Enero-Abril, 2014)
- Miguel Ángel Zabalza Beraza, Tiempos y espacios en la educación infantil , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 3 No 2 (2014): Tiempos y Espacios en la Educación Infantil
- Miguel Ángel Zabalza Beraza, Editorial , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 5 No 2 (2016): La felicidad de jugar
- Miguel Ángel Zabalza Beraza, Formar profesores y educadores para la Educación Infantil , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 5 No 4 (2016): Formación de profesores para la Educación Infantil
- Miguel Ángel Zabalza Beraza, María Ainoa Zabalza Cerdeiriña, Neurosciences and Training of Teachers for Childhood Education , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 7 No 1 (2018): Neurociencias y educación infantil
- Miguel Ángel Zabalza Beraza, Loris in our collective memory , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 9 No 2 (2020): Malaguzzi: a hundred years of pedagogical light