Célestin and Élise Freinet: a 20th century pedagogy that is renovated in the present
Main Article Content
Abstract
Keywords:
Article Details
References
AAVV (1979). La pedagogía Freinet por quienes la practican. Barcelona: Laia.
Alcobé, J. (1996). O tenteo experimental. Revista Galega de Educación, (26), 14.
Almendros, H. (1932). La imprenta en la escuela. Revista de Pedagogía, (128).
Almendros, H. (1932). La imprenta en la escuela. La técnica Freinet. Madrid: Publicaciones de la Revista de Pedagogía.
Avanzini, G. (1987). L´originalité de Freinet. L´Éducateur. Documents, 190-191.
Barré, M. (1996). C. Freinet, un éducateur pour notre temps: T.I: 1896-1936. Les années fondatrices; T.11: 1936-1966. Mouans-Sartoux: Publications de L’École Moderne Française (PEMF).
Bertheloot, C. e Barré, M. (1980). Aspectos terapéuticos de la Pedagogía Freinet. Barcelona: Laia.
Boumard, P. (1996). Célestin Freinet. Paris: PUF.
Bruliard, L. (1998). Un exemple de l´émergence des sciences humaines dans le mouvement Freinet. Le conflicte avec l´Institut Parisien de l´École Moderne (1958-1961). En H. Peyronie, Freinet, 70 ans après. Caen: Université de Caen.
Bruliard, L. e Schleminger, G. (1996). Le Mouvement Freinet: des origines aux années quatre-vingt. París: L´Harmattan.
Carbonell, J. (1996). O magnetismo freinetiano. Revista Galega de Educación, (26), 31.
Cavinato, G. (1998). Primer contacto con la lengua escrita: continuidad con la experiencia espontánea del niño. Kikiriki. Cooperación Educativa (Monográfico “Leer y escribir en la escuela”), (48), 27-35.
Chabrun, C. (2016). Le maître insurgé. Écrits (1920-1939). Paris: Libertalia.
Clanché, P. e Testanière, J. (Dirs.) (1989). Actualité de la Pédagogie Freinet. Bourdeaux: Presses Universitaires de Bourdeaux.
Clanché, P. (2009). Anthropologie de l´écriture et pédagogie Freinet. Caen: Presses Universitaires de Caen. DOI: https://doi.org/10.4000/books.puc.7312
Clanché, P., Debarbieux, E. e Testaniere, J. (Dir.) (1994). La pédagogie Freinet, mises à jour et perspectives. Bordeaux: Presse Universitaires de Bordeaux.
Costa Rico, A. (1996a). José B. González, un mestre galego nos anos 30. Revista Galega de Educación, (26), 24-25.
Costa Rico, A. (1996b). Luís Iglesias: un mestre freinetiano galego-arxentino. Revista Galega de Educación, (26), 38-43.
Costa Rico, A. (1996c). O movemento cooperativo da Escola Popular Galega (1975-1983). Revista Galega de Educación, (26), 33-37.
Costa Rico, A. (1997). Célestin Freinet: un educador, unha pedagoxía, en C. Freinet, Técnicas Freinet da Escola Moderna (pp. 7-23). Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
Costa Rico, A. (2010). D´abord les enfants. La Pedagogía Freinet en España (1926-1975). Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións da USC.
Costa Rico, A. (2011a). ¿Qué hay más precioso que el porvenir de un niño? Comentarios y anotaciones alrededor de la Pedagogía Freinet. En Letra a Letra (ed. facsimilar) (pp. 9-30). Huesca: Museo Pedagógico de Aragón.
Costa Rico, A. (2011b). Célestin e Élise Freinet y su influencia entre el profesorado español (19261975). En A. Costa Rico e M. M. Louro Felgueiras (Eds.), Exilios e viagens. Idearios de liberdade e discursos educativos Portugal- Espanha, sec. XVIII-XX (pp. 193-216). Porto: Sociedade Portuguesa de Cièncias da Educaçâo.
Costa Rico, A. (2012). La Pedagogía Freinet en Galicia (1931-1978). En F. Zurriaga (Coord.), Págines vives. Quaderns Freinet. Les revistes escolars de la Segona República (pp. 57-78). Castelló: Fundació Soler i Godes/Publicacións de la Universitat Jaume I.
Costa Rico, A. (2016a). Luis F. Iglesias (1915-2010), Pedagogo latinoamericano, Galicia e Nova Escola Galega, con Jesualdo ao fondo. Innovación Educativa, (26), 305-321. DOI: https:// dx.doi.org/10.15304/ie.26.3678
Costa Rico, A. (2016b). Textos libres, periódicos y correspondencia escolar freinetiana: redes que derriban fronteras. En L. E. Galvan Lafarga, et alii (Coords.), Más allá del texto: autores, redes del saber y formación de lectores (pp. 201-216). México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/ Publicaciones de la Casa Chata.
Costa Rico, A. (2019). O mestre Frutos Fernández Martínez e o mutualismo escolar. Unha páxina da historia da educación social en Galicia. Cátedra. Revista de Estudios Eumeses, (26), 1-12.
Cuscoy, D. L. (1933). L´amour a la lecture. Un essai de lecture conscient dans une école rural. L´Éducateur Prolétarien, Maio. Delobbe. G. (2019). Avec Freinet: l´inversion du champ pédagogique. Mayenne: Editions les Amis de Freinet.
Dewey, E. y J. (1918). Escuelas de mañana. Madrid: Hernando (Tradución de L. Luzuriaga de Schools of Tomorrow, 1915).
Dubreuck, E. (2017). Un cœur d´enfant? Enquête généalogique sur l´expérience de l´enfant. T.I: S´émanciper et s´épanouir. T. II: Socialiser et libérer. Paris: L´Harmattan.
Fabre, M. (1998). Freinet et les didactiques. En H. Peyronie (dir.), Freinet, 70 ans après: une pédagogie du travail et de la dédicace. Caen: Université de Caen.
Ferrière, A. (1921). L´autonomie des écoliers. L´art de former des citoyens pour la nation et pour l´humanité. Neuchâtel: Delachaux & Niestlé.
Freinet, C. (1959). Fondements psychologiques, philosophiques, psychiques et sociaux des Techniques Freinet. Techniques de Vie, nº 1. Freinet, C. (1960). Le texte libre. Cannes: PEMF.
Freinet, C. (1964). Bandes enseignantes et programmation. Cannes: Bibliothèque de l’École Moderne. Freinet, C. e M. Bertheloot (1966). Travail individualisé et programmation. Cannes: Bibliothèque de l’École Moderne.
Freinet, C. (2019). As técnicas Freinet da Escola Moderna. Pontevedra: Kalandraka (Colección “Biblioteca de Pedagoxía”).
Freinet, E. (1974). Prologue. En G. Piaton, La pensée pédagogique de Célestin Freinet. Toulouse: Privat.
Freinet, E. (1975). Nacimiento de una pedagogía popular. Barcelona: Laia.
Freinet, E. (1977). L´itinéraire de Célestin Freinet. La livre expression dans la Pédagogie Freinet. París: Payot.
Freinet, E. (1981). La escuela Freinet. Los niños en un medio natural. Barcelona: Laia.
Fuentes Codera, M. (2017). Freinet abans Freinet: el rebuij de la guerra i la perspectiva revolucionária. História i Educació, (29), 17-40.
Giauque, N. e Christianat, Ch. (Dirs.) (2015). La Pédagogie Freinet. Concepts, valeurs, pratiques de clase. Lyon: Chronique Sociale.
Go, H. L. (2007). Freinet à Vence. Vers une reconstruction de la forme scolaire, Rennes: Presses Universitaires de Rennes.
Go, H. L. (2018). Itinéraire de construction d´une pensée pédagogique. En X. Riondet, R. Hofstetter e H. L. Go (dirs.), Les acteurs de l´Education nouvelle au XXe. Siècle (pp. 45-62). Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble.
González Monteagudo, J. (1988). La pedagogía de Célestin Freinet. Contexto, bases teóricas, influencia. Madrid: CIDE-MEC.
González Monteagudo, J. (2009). La escritura pedagógica de Célestin Freinet. Entre retórica literaria y educación renovadora. En A. Zambrano (Ed.), Littérature et formation. Cali (Colombia): Universidad Santiago de Cali.
Guy, A. (1997). Lecture clinique d´un Essai de Psychologie sensible. En A. Lamihi (dir.), Freinet et l´École Moderne. Vauchrétien: Ivan Dary.
Hernández Díaz, J. M. e Hernández Huerta, J. L. (2011). La influencia de Celéstin Freinet en España durante la década de 1939. Estado de la cuestión. En J. M. Hernández Díaz (Coord.), Influencias francesas en la educación española o Iberoamericana (1808-2008) (pp. 93-110). Salamanca: Globalia E. Anthema.
Hernández Huerta, J. L. (2017). Influence and reception of Freinet in Spain. Map of the historiographical maze: possible means of escape (1979-2016). História i Educació, (29), 221-246. DOI: https://dx.doi.org/10.2436/20.3009.01.190
Houssaye, J. (1997). Freinet, la pédagogie et la politique. En A. Lamihi (dir.), Freinet et l´École Moderne. Vauchrétien: Ivan Dary.
Imbernon, F. (1996). Freinet, moitos anos despois. Revista Galega de Educación, (26), 29-30.
Imbernon, F. (1996). ¿Las ideas y la práctica freinetiana están moribundas? Algunas reflexiones sobre su aportación a la escuela de hoy. Kikiriki. Cooperación educativa, (40), 4-7.
Imbernon, F. (2010). Les invariants pedagogiques i la pedagogía Freinet cinquanta anys després. Barcelona: Graó.
Jacomino, B. e Rouvière, Y. (2014). Comprendre Freinet. París: Max Milo.
Jardine, M. (1989). Pensée naturelle et méthode naturelle. En P. Clanché e J. Testanière (Dirs.), Actualité de la Pédagogie Freinet. Bourdeaux: Presses Universitaires de Bourdeaux.
Jiménez Mier y Terán (2007). Batec. Historia de vida de un grupo de maestros. Lleida: Universitat de Lleida.
Jiménez-Mier Teran (1996). F. Freinet en España. La revista Colaboración. Barcelona: EUB. Laboratoire de recherche coopérative de l´ICEM (2018). Dictionnaire de la Pédagogie Freinet: Paris: ESF.
Le Gal, J. (2013). Le maître qui apprenait aux enfants à grandir. Un parcours en pédagogie Freinet vers l´autogestion. Nantes: Les Editions libertaires.
Legrand, L. (1980). Freinet hoy. Perspectivas (UNESCO), nº 3.
Meirieu, Ph. (2015). Freinet et les sciences de l´éducation: une rencontre impossible et essentielle. En N. Giauque e Ch. Tièche Christinat (Dirs), La Pédagogie Freinet. Concepts, valeurs, pratiques de clase. Lyon: Chronique Sociale.
Monceau, G. (1997). La méthode de lecture: apports sociopédagogiques. En A. Lamihi (dir.), Freinet et l´École Moderne. Vauchrétien: Ivan Dary.
Mora Teruel, F. (2013). Neuroeducación. Madrid: Alianza. Nelson, E. (1905). Desde Norte América: Correspondencia escolar internacional. El Monitor de la Educación Común (Argentina).
Ohayon, A., Otawi, D. e Saboye, A. (eds.) (2004). L´Éducation Nouvelle, histoire, presence et devenir. Berne: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-0352-0159-8
Pain, J. (1997). La pédagogie Freinet et la formation des maîtres. En A. Lamihi (dir.), Freinet et l´École Moderne. Vauchrétien: Ivan Dary.
Pelletier, D. (1997). Freinet, Bugnon et Profit. En A. Lamihi (dir.), Freinet et l´École Moderne. Vauchrétien: Ivan Dary.
Pettini, A. (1977). Célestin Freinet y sus técnicas. Salamanca: Sígueme.
Peyronie, H. (2006). Célestin Freinet, Pedagogía y emancipación, México: Siglo XXI.
Peyronie, H. (2015). La pédagogie Freinet: une pédagogie imagine par un fondateur charismatique, mais retravaillée ‒depuis plusieurs générations‒ par une sorte d´intellectuel collectif? En N. Giauque e Ch. Christianat (Dirs.) (2015), La Pédagogie Freinet. Concepts, valeurs, pratiques de clase. Lyon: Chronique Sociale.
Politzer, G. (1969). Crítica de los fundamentos de la psicología. Barcelona: Martínez Roca.
Porto Ucha, A. S. e Vázquez, R. (2017). La escuela activa y el entorno. Una aproximación a través de los paseos, visitas y excursiones durante la IIª República. Santiago: Andavira.
Ramos, A. (2015). Mestres de l´imprenta. El moviment Freinet al País Valencià (1931-1939). Castelló: Fundació Soler i Godes/Universitat Jaume I.
Reuter, Y.(2008). Une école Freinet. Fonctionnements et effets d’une pédagogie alternative en milieu populaire. París: L’ Harmattan.
Riondet, X., Hofstetter, R. e Go, H-L. (dirs.) (2018). Les acteurs de l´Éducation Nouvelle au XXe. Siècle. Itinéraires et connexion. Grenoble: Presses Universitaires.
Saint-Fuscien, E. (2017). Freinet, pédagogue en guerres. 1914-1945. París: Perrín.
Sampedro Garrido, A. Mª. (1999). A pedagoxía Freinet en España nos tempos da II República. Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, (3), 133-156.
Seclet-Rioux, F. (1966). Freinet et l´École Moderne. Faut-il un pédagogue de progrès? L´Humanité, de 19-X.
Schmidt, J. R. (1973). El maestro-compañero y la pedagogía libertaria. Barcelona: Fontanella.
Solis, J. (2014). Le Pioulier ou mes années Freinet. Mayenne: Les Amis de Freinet.
Testaniere, J. (1989). Le PCF et la pédagogie Freinet (1950-1954). En P. Clanché e J. Testanière (dirs.), Actualité de la Pédagogie Freinet. Bourdeaux: Presses Universitaires de Bourdeaux.
Vásquez, A. e Oury, F. (1967). Vers une pédagogie institutionnelle. Paris: Masperò.
Vial, J. (1989). Quelques réflexions sur la pensé active de Célestin Freinet. En P. Clanché e J. Testanière (dirs.), Actualité de la Pédagogie Freinet. Bourdeaux: Presses Universitaires de Bourdeaux.
Vergnioux, A. (1998). La notion de l´expérience dans la Pédagogie Freinet. En H. Peyronie, Freinet, 70 ans après. Caen: Université de Caen.
Viaud, M. L. (2008). Montessori, Freinet, Steiner...une école différente pour mon enfant? Le guide pour les parents. París: Nathan.
Zurriaga, F. (1971). La pedagogía liberadora de Freinet. Un maestro de escuela. Triunfo, Extraordinario, “El niño, ese desconocido”, 20-VI, 21-25.
Most read articles by the same author(s)
- Antón Costa Rico, Schools in the rural surroundings of Galicia: difficult horizon / possible horizon , Innovación educativa: No 24 (2014): Topics: "School mediation" and "Rural school"
- Antón Costa Rico, The Institute of Educational Sciences (ICE) of the University of Santiago de Compostela (courses 1991-92 to 1993-94). Desires, purposes, realities and achievements , Innovación educativa: No 25 (2015): Institutes of Education Sciences. Research, innovation and training from its creation to the present day
- Antón Costa Rico, Luis F. Iglesias (1915-2010), Latin American Educator, Galicia and Nova Escola Galega , with Jesualdo at the back , Innovación educativa: No 26 (2016): Gender and education: women`s education, the long way to equality