Main Article Content

Carlos Rosales López
University of Santiago de Compostela)
Spain
Biography
No 29 (2019): Innovative educational responses to climate change, Articles, pages 109-123
DOI: https://doi.org/10.15304/ie.29.6023
Submitted: 09-05-2019 Accepted: 13-11-2019 Published: 10-12-2019
Copyright How to Cite

Abstract

This paper analyzes the characteristics of educational transversality in a series of areas such as the organization of teaching content, administrative planning, work in schools and classrooms, resources or educational media and innovation models.

It is used a methodology based on the reflection on the current educational reality at the levels of pre-school, primary and secondary education and on the analysis of relevant works in the field, as well as documents and programs of an international nature and legislation in an historical and administrative sense, with specific study of the treatment of transversal themes in the organic laws corresponding to the last decades in our country: LODE (1985), LOGSE (1990), LOE (2006) and LOMCE (2013).

The organization of contents highlights the need to promote interdisciplinary work and in teams, capable of overcoming the limits of conventional disciplinary organization. With regard to administrative planning, its ambiguous and unguiding nature is underlined, with greater incidence at the level of goals, principles and objectives, but not so much content, with notable imbalances in the treatment of various issues.

It is considered that the school can translate into its educational project an adapted planning of transversal themes. And that the teacher, as a trained professional to redirect the teaching and learning processes, can make the development of them in the daily tasks of the classroom a reality.

 It is proposed that educational innovation in the teaching of transversal themes combine the descending model, promoted by the educational administration, with the ascendant, constituted by valuable initiatives of teachers and centers and the horizontal, when institutions and centers coordinate and cooperate in projects that start from common needs and assume similar aspirations.
Cited by

Article Details

References

Austin, R. (2009). Deja que el mundo exterior entre en el aula. Madrid: Morata.

Ávila, Mª (2016). La educación para la ciudadanía en la formación inicial de maestros. Foro de Educación, 14(20) 153-175. DOI: https://doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.009

Calvo, B. (1999). animación a la lectura. Educación y biblioteca., 11(100), 5-7. Recuperado de https://gredos.usal.es/handle/10366/115396

Cavallo, G. y Chartier, R. (2001). Historia de la lectura. Madrid: Taurus.

Clemente, Mª. (2004). Literatura y cultura escrita. Madrid: Morata. Decreto 105/2014 de 4 de septiembre por el que se establece el Currículo de la Educación primaria en la Comunidad autónoma de Galicia. DOG n. 171 de 9 de septiembre.

LODE (1985). Ley Orgánica 8/1985 de 3 de julio reguladora del Derecho a la Educación. BOE n. 159 de 4 de julio.

LOE (2006). Ley Orgánica 2/2006 de 3 de mayo de Educación. BOE n. 106 de 4 de mayo.

LOGSE (1990). Ley Orgánica 1/1990 de 3 de octubre de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE n. 238 de 4 de octubre.

LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013 de 9 de diciembre para la mejora de la calidad de la enseñanza. BOE n. 295 de 10 de diciembre.

Lluch, G. y zayas, F. (2015). Leer en el centro escolar. Barcelona: Octaedro.

Martín García, X. (2015). Proyectos con alma. Trabajo por proyectos con servicio a la comunidad. Barcelona: Graó.

Orden ECI/3857/2007 de 27 de diciembre por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habilitan para el ejercicio de la profesión de Maestro de Educación primaria. BOE n. 312, de 29 de diciembre.

PISA (2018). Informe de evaluación. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2016/12/05/media/1480958752_164797.html [Consultado el 1 de marzo de 2018].

Pujolás, J. (2008). 9 Ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.

Real Decreto 1393/2007 de 29 de octubre por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. BOE n. 260 de 3 de octubre.

Real Decreto 1791/2010 de 30 de diciembre por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. BOE n. 318 de 31 de octubre.

Rosales, C. (2011). Tiempo escolar, tiempo de vida. Educación y futuro digital, 1, 46-59.

Rosales, C. (2015). Los temas transversales en el aula. Santiago: Andavira.

Rosales, C. (2017). Alumnos, maestros, colegios e incidentes. Santiago: Andavira.

Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata.

Tutor, a. (2007). La Red de Escuelas asociadas a la UNESCO en aragón. Naturaleza aragonesa, 19, julio-diciembre, 72-77.

UNESCO (1986). Didáctica sobre cuestiones universales de hoy. Barcelona: Teide.

Zeichner, K. M. (2010). La formación del profesorado y la lucha por la justicia social. Madrid: Morata.

Most read articles by the same author(s)
1 2 > >>