Life history and institutional transitions. A feminist perspective
Main Article Content
Abstract
This article addresses the meanings derived from reviewing a life story in its institutional contexts of reference. In my case, at the University of Santiago de Compostela (USC) since 1984, in the Faculty of Educational Sciences and in the Departments of Didactics and School Organization and Pedagogy and Didactics.
I have organized the content of this article into: introduction and two sections; the second, extensive, is divided into two sub-sections. The text ends with a “by way of closing.” The organizing criterion chosen is both thematic and temporal: the milestones indicate those events that marked my life story in the reference institutions.
Keywords:
Article Details
References
Gewerc, A. (2014) (coord.). Conocimiento, tecnologías y enseñanza: Políticas y prácticas universitarias. Barcelona: Graó.
Lamas, E. & Montero, L. (2011). Evaluation of the Impact of a Joint Doctorate Programme [USC-IP] Didactics Perspectives in Curriculum AREAS [DPCA]. In E. Eisenschmidt & E. Löfström (eds.). Developing Quality Cultures in Teacher Education: Expanding Horizonts in Relation to Quality Assurance. Estonia: Tallin University, 279-296.
Montero, L.(1990). Modelos de prácticas: Modelo implícito de prácticas que revelan los actuales programas de formación inicial del profesorado. En M. Zabalza (coord.). La formación práctica de los profesores. Santiago de Compostela: Tórculo, 41-51.
Montero, L. (2001). La construcción del conocimiento profesional docente. Rosario (Argentina): Homo Sapiens.
Montero, L. y Vez, J. M. (1993) (eds.). Las Didácticas Específicas en la formación del profesorado, Vol. I, II. Santiago de Compostela: Tórculo.
Sancho Gil, J. Mª, Hernández Hernández, F., Montero Mesa, L. De Pablos Pons, J., Rivas Flores, J. I., Ocaña Fernández, A. (coords.) (2020). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Barcelona: Octaedro.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós/MEC (Traducción de Educating the reflective Practitioner, 1987, por J. M. Vez y L. Montero).
Vez, J.M. (Dir.). Fernández, C., García, M., Guitián, E., Mato, I y L. Montero (1995). English Language Modular Packs for ESO. Vols. I-7. Modules A-C-D. Zaragoza: M.E.C.-Edelvives.
Vez, J. M. y Montero, L. (Eds.). (1997). Current Changes and Challenges in European Teacher Education: Galicia. European Yearbook of Comparative Studies in Teacher Education-Country Monographs. Osnabrück: Compare-TE Network.
Most read articles by the same author(s)
- Lourdes Montero Mesa, Initial teacher education: theory and practice in the 24 reform proposals , Innovación educativa: No 32 (2022): Dialogando sobre as 24 propostas do MEFP para a mellora da profesión docente