El Cid conquers the language of comics: an analysis of four recent proposals in the Argentine and Spanish markets
Main Article Content
Abstract
This article proposes a comparative analysis of four comics based on the story of El Cid Campeador, published in Argentina and Spain between 2012 and 2020. The texts are approached using a three-level analysis methodology, which considers the comic's double iconic and linguistic dimension, but paying special attention to the study of the intertextual relationships between the adaptations and the Cid’s literaty matter. We aim to show that, while in the local versions, the story of the hero seeks to reach a child-youth reader and reveals a high degree of fidelity to the Cantar de Mío Cid, the Spanish versions relate to a much broader repertoire of medieval sources, through freer creative decision, and attempt to bring the story of the Cid closer to a more diverse public in terms of age. In both publishing markets, there is a current interest in spreading the story of the medieval hero through popular consumption media, but factors such as greater or lesser circulation and the different degree of knowledge of the Cid’s literary matter condition the type of comics produced about the real or legendary Cid’s story.
Keywords:
Article Details
References
Barrero, M. (2012). De la viñeta a la novela gráfica. Un modelo para la comprensión de la historieta. Tebeósfera: Cultura Gráfica, 10, 29-60.
Corral, J. (2020). El Cid [Ilust. Alberto Valero]. Penguin Random House.
Crespo-Vila, R. (2017). Tres modelos para la reconstrucción posmoderna del héroe medieval: la figura de Rodrigo Díaz de Vivar en tres novelas históricas españolas del siglo XXI. Philobiblion: Revista De Literaturas hispánicas, 2, 75-89. https://doi.org/10.15366/philobiblion2015.2.006
Crespo-Vila, R. (2018). Metaficción, intertextualidad y divulgación: El Cid, de José Luis Corral. Castilla: estudios de literatura, 9, 20-42. https://doi.org/10.24197/cel.9.2018.20-42
Crespo-Vila, R. (2021). Del párrafo a la viñeta: El Cid (2020), de José Luis Corral y Alberto Valero. En A. Huertas Morales (Dir.), El Medievo en la viñeta (pp. 39-54). Proyecto Parnaseo de la Universitat de València. https://doi.org/10.51863/Storyca.2021.Crespo
Cuñarro, L. y Finol, J. (2013). Semiótica del cómic: códigos y convenciones. Signa. Revista de la asociación española de semiótica, 22, 267-290. https://doi.org/10.5944/signa.vol22.2013.6353
Daparte Jorge, A. (2012). Descripción y análisis de las reescrituras y versiones de la materia cidiana al servicio de la mediación lectora. OCNOS, 8, 33-48. https://doi.org/10.18239/ocnos_2012.08.03
Daparte Jorge, A. (2014). Reescrituras divulgativas del mito cidiano. Descripción y análisis de adaptaciones y versiones contemporáneas representativas del Cantar de Mio Cid. Álabe (10). https://doi.org/10.15645/Alabe.2014.10.4
Farías, A. (2018). Mio Cid [Ilust. José Antonio Acevedo]. Loco Rabia.
Funes, L. (ed.) (2009). Poema de Mío Cid. Anónimo. Colihue.
Gallud Jardiel, E. (2018). El Cid campeador [Ilust. Arianna Ricardo]. Editorial Verbum.
García, S. (2010). La novela gráfica. Astiberri.
Gasca, L. y Gubern, R. (1994). El discurso del cómic. Cátedra.
Genette, Gérard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.
Gil González, A. (2012). + NARRATIVA(S). Intermediaciones novela, cine, cómic y videojuego en el ámbito hispánico. Ediciones Universidad de Salamanca.
Gubern, R. (1979). El lenguaje de los cómics. Ediciones Península.
Heusch, C. (2017). La construcción del mito cidiano. Cahiers d’études hispaniques médiévales, 40, 155-162. https://doi.org/10.3917/cehm.040.0155
Huertas Morales, A. (2022). El Cid y el Cantar en la literatura infantil y juvenil del siglo XXI. Tejuelo, 36, 183-212. https://doi.org/10.17398/1988-8430.36.183
Ivanov Mollov, P. (2018). La imagen de Rodrigo Díaz de Vivar en la novela El Cid de José Luis Corral. Revista Exlibris, 7, 232-246.
Morini, M. (2012). Cantar de Mío Cid [Ilust. Iván Jacob]. Cypres-Latinbooks International.
Randazzo, M. (2024). ¿Cómo leer los clásicos? Sobre la presencia de la materia cidiana en la literatura infantil y juvenil en Argentina. En L. Miranda y F. Rodríguez (Eds.), Castillos en el aula. Reflexiones y propuestas didácticas para aprender y disfrutar con el medievalismo (pp. 127-163). EdUNLPam.
Trevisán, O. (2019). La épica grecolatina —Ilíada, Odisea y Eneida— en la literatura destinada a niños y jóvenes de Argentina. ConTexto Libros.