Contido principal do artigo

María Vidal-Franco
Universidad de Salamanca
España
https://orcid.org/0000-0001-6728-4480
Biografía
Olalla Cortizas Varela
Universidade de Santiago de Compostela
España
https://orcid.org/0000-0003-1638-8006
No 10 (2023), Notas, páxinas 1-13
DOI https://doi.org/10.15304/elos.10.9366
Recibido: 04-09-2023 Aceptado: 24-10-2023 Publicado: 18-11-2023
Copyright Como citar

Resumo

Neste artigo realízase un percorrido por unha selección de catro contos cuxo tema principal xira arredor dos libros e do ambiente das bibliotecas. Concretamente, analízanse tres álbums ilustrados e mais un libro de poesías: El libro en el libro, de Jörg Müller; El libro que se sentía solo, de Kate Bernheimer, ilustrado por Chris Sheban; El pez rojo, de Taeeun Yoo; e Los versos del libro tonto, de Beatriz Giménez de Ory, ilustrado por Paloma Valdivia.


O motivo principal desta publicación é mostrar un eido pouco explorado, o da metaliteratura, un eido que ten moitas vantaxes que ofrecer no mundo da animación á lectura e no mundo da educación literaria. A idea consiste en explorar algunhas características e algúns recursos paratextuais das obras literarias que poidan resultar interesantes para estimular aos nenos (referímonos a protagonistas que rematan no interior do conto, a  libros humanizados, a viaxes cara ao interior do libro, a referencias intertextuais á arte...). En definitiva, estes recursos constitúen unha importante axuda para que os mediadores capten a atención dos lectores infantís.

Citado por

Detalles do artigo

Citas

Agra Pardiñas, Mª. J. y Roig Rechou, B (2006). “Artextos” en los álbumes infantiles. En F. Fraga Azevedo (Coord.), Actas do II Congreso Internacional “Criança, lingua, Imaginario e Texto literario. Centro e margens na literatura para crianças e jovens”. Instituto de Estudos da Criança (IEC)-Universidade do Minho. CD-ROM.

Barthes, R. (1966). Introduction à l'analyse structurale des récits. Communications, 8, 1-27. http://dx.doi.org/10.3406/comm.1966.1113

Bernheimer, K. y Sheban, C. (2012) El libro que se sentía solo. Editorial Juventud.

Borges, J. L. (2003). El círculo secreto. Prólogos y notas. EMECE.

Cabo Villaverde, J. (1995). Magritte: lecciones de Surrealismo. Adaxe. 11, 7-26.

Carranza, M. (2004). Entrar y descubrir qué pasa en… Imaginaria. Revista online sobre literatura infantil y juvenil, 140. https://www.imaginaria.com.ar/14/0/el-libro-en-el-libro.htm

Cerrillo, P. C., y Sánchez, C. (2001). Lo literario y lo infantil: concepto y caracterización de la literatura infantil. En P. C. Cerrillo y J. García Padrino (Eds.), La Literatura Infantil en el siglo XXI (pp. 79-94). Servicio de Publicaciones de la UCLM, 79-94.

Cobo Borda, J. G. (18 de octubre de 1992). Reencuentro con Borges. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-225095

Colomer, T., Manresa, M. y Silva-Díaz, C. (2005). Líneas de avance en el aprendizaje literario escolar. Quaderns digitals, 1-13. https://gretel.cat/publicaciones/lineas-de-avance-en-el-aprendizaje-literario-escolar-2/

Díaz Armas, J. (2003). El libro dentro del libro: aspectos de la metaficción en la literatura infantil y juvenil. AILIJ. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 1, 25-51. https://revistas.uvigo.es/index.php/AILIJ/article/view/721

Eco, H. (2000). Tratado de semiótica. Editorial Lumen S. A.

Fernández Andrés, A. (2017). M. C. Escher y sus mágicos juegos espaciales. Arzucomunicación. https://arzucomunicacion.lunaazul.org/2017/02/01/escher-y-sus-magicos-juegos-espaciales/

Franco-Vázquez, C., Mesías-Lema, J. M. y Agra Pardiñas, M. J. (2016). ’Debuxando palabras’: perspectiva histórica da ilustración na Literatura Infantil e Xuvenil en Galicia, 1927-2007. Elos: Revista De Literatura Infantil E Xuvenil, 3, 53-76. https://doi.org/10.15304/elos.3.3516

Franco-Vázquez, C. y Neira-Rodríguez, M. (2019). Educación literaria e artística. Diálogos interxeracionais na LIX galega. En A. C. Macedo, E. Oliveira, M. Neira-Rodríguez y S. Reis da Silva (Coords.), Literatura para crianças e educaçao literaria: diálogos intergeracionais (pp. 109-131). Tropelías& Companhia.

García Guerrero, J. (Dir.) (2013). Nuevas dinámicas para la biblioteca escolar en la sociedad red. Junta de Andalucía.

García-Pedreira, R., Neira-Rodríguez, M. y Ferreira-Boo, C. (2023). Literatura, infancia e escola. Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela. https://dx.doi.org/10.15304/9788419679017

Genette, G. (1982). Palimpsestes. La littérature au second degré. Seuil.

Giménez de Ory, B. y Valdivia, P. (2011). Los versos del libro tonto. Kalandraka Editora.

Lyotard, J.F. (1986). Le Postmoderne expliqué aux enfants. Ed. Galilée.

Müller, J. (2002). El libro en el libro en el libro. Editorial Serres.

Neira-Rodríguez, M. y Franco-Vázquez, C. (2022). Unha viaxe á metaliteratura nos libros-obxecto. Tres artefactos, tres posibilidades. En Ramos, A. M. (Coord.) Livro-objeto: metaficção, hibridismo e intertextualidad. (pp. 105-117). Húmus.

Rasteli, A. y Formentini Caldas, R. (2018). Mediación artística y cultural en las bibliotecas: tesitura en proceso. Métodos de Información, 9(17), 22-44.

Roig Rechou, B. A. (2008). La literatura infantil y juvenil gallega en el siglo XXI. Seis llaves para entenderla mejor. Amigos del libro infantil y juvenil y Xunta de Galicia.

Serafini, F. (2015). Multimodal Literacy: From Theories to Practices. Language Arts, 92(6), 412-423. http://www.jstor.org/stable/24577533

Silva-Díaz Ortega, C. (2003). "¡Qué libros más raros!" Construcción y evaluación de un instrumento para describir las variaciones metaficcionales en el álbum. AILIJ. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 1, 167-189. https://revistas.uvigo.es/index.php/AILIJ/article/view/728

Silva-Díaz Ortega, C. (2005). Libros que enseñan a leer: Álbumes metaficcionales y conocimiento literario. [Tesis doctoral]. Universitat de Barcelona. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/4667/mcsdo1de1.pdf?se

Vega, N. (2022). Nuevos desafíos al fomento de la lectura y literatura infantil en un entorno de pantallas. Revista Paraguaya de Educación a Distancia, 3(2), 58-65.

Villanueva, D. (1989). El comentario de textos narrativos: la novela. Ediciones Júcar.

Yoo, T. (2011). El pez rojo. Kalandraka Editora.