THE LOST GROVE. THE FOREST AND THE TREE IN CONTEMPORARY BASQUE AND GALICIAN CINEMA
Main Article Content
Abstract
This article is interested in the thematic role played by the forest motif in Basque and Galician cinematography. To do this, he focuses on a select bunch of contemporary films (from Tasio and Akelarre, both 1984 productions, to Amama and O que arde, which emerged in recent years) in order to first elucidate the meaning that the forest and the tree acquire in each one of them, and then propose a comparative study on the way in which this select film corpus updates the symbolic heritage that the forest motif accredits in the traditional imaginary of those latitudes.
Keywords:
Article Details
References
Abella, Ignacio. El bosque sagrado. Creencias, mitos y tradiciones de los pueblos cantábricos. Santander: Librucos, 2018.
Antonino Queralt, Aïda. “La dimensión cultural del paisaje y el territorio en el cine rural español 1950-1959.” Tesis doctoral, Universitat Jaume I Castelló, 2020.
Brosse, Jacques. Mithologie des arbres. Paris: Plon, 1989.
Caro Baroja, Julio. “Sobre el culto a los árboles y la mitología relacionada con él en la península ibérica.” En Homenaje a D. Luis de Hoyos Sáinz, II. 65-74. Madrid: Gráficas Valera, 1950.
Caro Baroja, Julio. “Culto a los árboles y mitos y divinidades arbóreas.” En Ritos y mitos equívocos. 339-352. Madrid: Itsmo, 1989 a.
Caro Baroja, Julio. “Sobre el árbol de Guernica y otros árboles con significado jurídico y político.” En Ritos y Mitos equívocos, 353-396. Madrid: Itsmo, 1989 b.
Castro de Paz, José Luis. Formas en Transición. Algunos filmes españoles del periodo 1973-1986. Valencia: Shangrila, 2018.
Corvol, Andrée. L’arbre en Occident. Paris: Fayard, 2009.
Chalvet, Martine. Une histoire de la fôret. Paris: Seuil, 2011.
Davies, Ann. Spanish Spaces: Landscape, Space and Place in Contemporary Spanish Culture. Liverpool: Liverpool University Press, 2012. https://doi.org/10.5949/UPO9781846317750
Deleuze, Gilles. La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós, 1989.
González Requena, Jesús. El campo en el cine español. Madrid: Filmoteca Española, 1988.
González Requena, Jesús.“El bosque, el sueño y el cine.” En Lo rural en el cine español, Coord., Pedro Poyato, 99-142. Córdova: Diputación de Córdova, 2007.
Harrison, Robert Pogue. The Shadow of Civilization. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.
Luque Gutiérrez, Fernando. “Naturaleza y realismo en la escritura fílmica de Vacas.” Tesis doctoral, Universidad de Córdoba. Departamento de Historia del arte, Arqueología y Música, 2009.
Ortíz-Osés, Andrés. El matriarcado vasco. Bilbao: Deusto, 1980.
Poyato, Pedro (Cood.). Lo rural en el cine español. Córdoba: Diputación de Córdoba, 2007.
Sorlin, Pierre. “El cine y la ciudad: una relación importante.” Secuencias no 13 (2001): 21-28.
Most read articles by the same author(s)
- Santos Zunzunegui, Imanol Zumalde, Faced by the truth: notes of the authenticity of the image , Quintana: revista do Departamento de Historia da Arte: Vol 14 No 14 (2015)
- José Luis Castro de Paz, Viewpoints and wounds: Towards the defining of forms of stylisation in Spanish cinema after the civil war (1939-1950) , Quintana: revista do Departamento de Historia da Arte: Vol 12 No 12 (2013)
- Imanol Zumalde, José Luis Castro de Paz, Erratum to “THE LOST GROVE. THE FOREST AND THE TREE IN CONTEMPORARY BASQUE AND GALICIAN CINEMA” ["Quintana", n. 21 (2022).https://doi.org/10.15304/quintana.21.7955] , Quintana: revista do Departamento de Historia da Arte: No 22 (2023)