Scenarios and strategies for transversal learning
Main Article Content
Abstract
The objectives of this work are projected in the identification of important scenarios and strategies for the development of transversal learning, with special emphasis on health education. A methodology based on the analysis of documents corresponding to international organizations such as UNESCO and the Educational Administration (legislation) has been used.
Three prominent contexts or settings have been analyzed: the educational administration, the school center and the educating city. And the adaptation of teaching to the problems of people and the community and the establishment of collaborative links between institutions and professionals stand out as relevant strategies. In the field of methodology, the interdisciplinary value of the UNESCO Associated Schools Projects is highlighted.
Specifically, the work analyzes the incidence of the coronavirus pandemic on the functioning of schools, which have been forced to close, promote alternative methodologies and now face the delicate process of reopening. The enormous importance of this disease makes it necessary to rethink the strengthening of health education in all settings, for the development of learning about prevention and the promotion of healthy lifestyles.
Keywords:
Article Details
References
Asociación Internacional de Ciudades Educadoras (2004). Carta de Las Ciudades Educadoras. Recuperado de http://www.bcn.cat/edcities/esp/carta/carta_ ciudades.pdf [Consultado el 12-01-2020].
Austin, R. (2009). Deja que el mundo exterior entre en el aula. Madrid: Morata.
Benejam, P. (2003). Los objetivos de las salidas. Iber. Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, (36), 7-12.
FEMP (2020) Federación Española de Municipios y Provincias: RECS (Red Española de Ciudades Saludables). Recuperado de http://recs.es [Consultado el 12-01-2020].
Freinet, C. (1973). Técnicas Freinet en la Escuela Moderna. México D.F: Ed. Siglo XXI.
García Gómez, S. y Cabanillas, M. (2015). Escolares sin excursiones: ¿una consecuencia de la crisis económica? Educar, 52(1), 33-50. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.744
Kakse, V. (2019). Proyecto del Mar Báltico, de Escuelas Asociadas de la UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/new/es/archives/education/networks/global-networks/aspnet/flagship-projects/baltic-sea-project/ [Consultado el 13/01/2020].
Ley 10/2007 de 22 de junio de la lectura, del libro y de las bibliotecas. BOE, nº 150, de 23 de junio.
Linguapax (2020). Qué hacemos. Recuperado de http://www.linguapax.org/es/que-hacemos [Consultado el 04/01/2020].
LOE (2006). Ley Orgánica 2/2006 de tres de mayo de Educación. BOE, nº 106, de 4 de mayo.
LOGSE (1990). Ley Orgánica 1/1990 de 3 de octubre de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE, nº 238, de 4 de octubre.
LOMCE (2013) Ley orgánica para la mejora de la calidad educativa. Ley Orgánica 8/2013, 9 de diciembre. BOE, nº 295, de 10 diciembre.
MEC (2007). Orden ECI 2211/2007 de 12 de julio por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la Educación Primaria.
MEC (2020). Proyecto de ley orgánica por la que se modifica la ley orgánica 2/2006 de 3 de mayo de educación. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/ dam/jcr:8c7d3863-aaa7-4bbd-91b2-4d05bcb80286/apl-lomloe-web2020-03-03.pdf
MECD (2017a). Planes estratégicos de convivencia escolar y hábitos saludables. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/prensa-mecd/actualidad/2017/03/20170330-sectorial
MECD (2017b). II Plan de Fomento de la Lectura 2017-2020. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/prensa-mecd/dms/mecd/prensa-mecd/actualidad/2017/05/20170503-planlectura/archivo1.pdf
Morillas, A. (2006). El patrimonio en manos de los jóvenes. Educar(nos), (36), 17.
OMS (1986). Carta de Ottawa para la Promoción de la Salud. Conferencia Internacional sobre la promoción de la salud. Ottawa: OMS/Salud y Bienestar social Canadá/ Asociación canadiense de salud pública.
Red Europea de Ciudades saludables de la OMS (2017). Conferencia anual de negocios y técnica: Construyendo ciudades saludables: inclusivas, seguras, resilientes y sostenibles. Pécs, Hungría. Recuperado de www.unesco.org/educativa/asp
Rogero, J. (2010). Movimientos de renovación pedagógica y profesionalización docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(1), 141-166. Recuperado de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol4-num1/art7.pdf
Rosales, C. (2005). La catástrofe del “Prestige” en la enseñanza. Innovación Educativa, (15), 11-19. Recuperado de http://hdl.handle.net/10347/4405
Rosales, C. (2015). Los temas transversales en el aula: convivencia, salud e igualdad. Santiago: Andavira.
Tutor, A. (2006). La ruta del esclavo. Romper el silencio. Educar (Nos), (36), 17.
UNESCO (2014). Documento 37 C/4 Estrategia a medio plazo 2014-2021. París: UNESCO. Recuperado de http://wwwUNESCO.org/new/es/quito/vacancies [Consultado el 13-01.2020].
UNESCO (2020a). Proyecto Mediterráneo Occidental. Recuperado de http://www.miteco.gob.es/fr/ceneam/programas-de-educacion-ambiental/programas [Consultado el 04/01/2020].
UNESCO (2020b). Covid 19. Response. Recuperado de https://UNESCO.org
Most read articles by the same author(s)
- Carlos Rosales López, Gewerc, A. (2010) (Coord.). El lugar de las TIC en la enseñanza universitaria: estudio de casos en Iberoamérica. Málaga: Aljibe , Innovación educativa: No 21 (2011): Inclusive education
- Carlos Rosales López, Contexts of the educational innovation , Innovación educativa: No 22 (2012)
- Carlos Rosales López, Revista Foro de Educación, ISSN 1698-7799. , Innovación educativa: No 22 (2012)
- Carlos Rosales López, Santos, M. y Lorenzo, M. (Eds.) (2012). Estudios de pedagogía intercultural. Barcelona: Octaedro. ISBN: 978-84-9921-254-8. Nº páginas: 188. , Innovación educativa: No 22 (2012)
- Carlos Rosales López, Pérez Ferra, Miguel (Coord.) (2012). Asesoramiento al Profesorado de Secundaria para Mejorar la Calidad de los Centros. Jaén: Joxman. ISBN: 978-84-15364-11-5. Nº páginas: 201. , Innovación educativa: No 22 (2012)
- Carlos Rosales López, Health and lifestyles of primary schools pupils , Innovación educativa: No 24 (2014): Topics: "School mediation" and "Rural school"
- Carlos Rosales López, Contributions in “Innovación Educativa” (1990-2014, numbers from 0 to 24) to the implementation of the cross cutting issues (living together and health) , Innovación educativa: No 25 (2015): Institutes of Education Sciences. Research, innovation and training from its creation to the present day
- Carlos Rosales López, Reseña del libro: Barba Núñez, M.; Morán de Castro, C.; Cruz López, L. (2017). Animación sociocultural en prisión. Experiencia en el Centro Penitenciario de Monterroso , Innovación educativa: No 27 (2017): Conflict and coexistence in School
- Carlos Rosales López, What are the areas of educational transversality? , Innovación educativa: No 29 (2019): Innovative educational responses to climate change
- Carlos Rosales López, Presentation of the theme. Transversal learning , Innovación educativa: No 30 (2020): Cross-curricular learning