The Dissemination of Children's Literature through Instagram Influencers’ Accounts: Factors that influence the Level of Engagement
Main Article Content
Abstract
The present paper aims at the study of how high impact instagrammers use their accounts to disseminate children’s literature. This paper is also concerned with the responses they get to their different types of posts from their followers through engagement to check their interest in that content. The sample has been taken from 220 publications on 11 non-profit accounts which carry out the dissemination of children’s literature. A study has been undertaken by which the account characteristics have been identified and its content has been analysed through the adaptation of a data collection instrument which has been previously validated. Data has been collected and analysed with Excel to compare accounts with higher and lower engagement. Among other results, a noteworthy fact is that those accounts with higher engagement present recommended readings along with teaching resources for pre-primary education; the higher the number of followers, the lower engagement becomes. Discussion and conclusions: recommendations are generally limited to bibliographical references and reference to content does not therefore go far enough. Those publications which get higher interaction mainly offer reels, children’s poetry or give support on how to create teaching resources. The procedure can be applied to other samples.
Keywords:
Article Details
References
Aguaded, I., Jaramillo-Dent, D. y Delgado-Ponce, Á. (2021). Currículum Alfamed de la formación de profesores en educación mediática. Octaedro.
Alonso, M. (2015). Las redes sociales como canal de comunicación de las marcas de moda españolas. El caso de Zara, Mango y El Corte Inglés. Index.Comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 5 (1), 77-105.
Berners-Lee, T. y Fischetti, M. (2000). Tejiendo la red. Siglo XXI.
Bonilla-del-Río, M., Vizcaíno-Verdú, A. y Valle-Razo, A.-L. (2020). Instagram y diversidad: Recursos y usos didácticos de profesores en Educación Especial. En I. Aguaded y A. Vizcaíno-Verdú (Eds.), Redes sociales y ciudadanía. Hacia un mundo ciberconectado y empoderado (pp. 161-168). Grupo Comunicar. https://doi.org/10.3916/Alfamed2020
Carrasco, R., Villar, E. y Martín, M. Á. (2018). Artivismo y ONG: Relación entre imagen y «engagement» en Instagram. Comunicar, 57, 29-38. https://doi.org/10.3916/C57-2018-03
De-Casas-Moreno, P., Tejedor-Calvo, S. y Romero-Rodríguez, L. M. (2018). Micronarrativas en Instagram: análisis del storytelling autobiográfico y de la proyección de indentidades de los universitarios del ámbito de la comunicación. Prisma social, 20, 40-57.
Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82. http://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
Fondevila-Gascón, J. F., Gutiérrez-Aragón, Ó., Copeiro, M., Villalba-Palacín, V. y Polo-López, M. (2020). Influencia de las historias de Instagram en la atención y emoción según el género. Comunicar, 63, 41-50. https://doi.org/10.3916/C63-2020-04
González-Carrión, E.-L. y Aguaded, I. (2020). Engagement y evolución de instagramers hispanohablantes de moda. Revista Latina de Comunicación Social, 77, 231-252. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1456
Hammoudi, R. (2018). The bookstagram effect: Adolescent´s voluntary literacy emgagment on Instagram [Tesis doctoral inédita]. Universidad Concordia. https://bit.ly/2FXkkRp
Harrigan, P., Evers, U., Miles, M. y Daly, T. (2017). Customer engagement with tourism social media brands. Tourism Management, 59, 597-609. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.09.015
Hernández-Ortega, J. y Rovira-Collado, J. (2022). Expansión social en la didáctica de la lengua y literatura a través de Instagram. En S. Gala (Coord.), Innovación educativa aplicada a la enseñanza de la lengua (pp. 11-30). Dykinson.
IAB (2023). Estudio de redes sociales 2023. https://iabspain.es/
Inan, D. I., Hidayanto, A. N., Juita, R,. Puteri, A. R., Romauli, I. P., Ramadhani B. P. K. y Dwiputritaufik, T. A. (2022). Because Follower Experience Matters: The Continuance Intention to Follow Recommendation of the Influencer. Human Behavior and Emerging Technologies, vol. 2022. https://doi.org/10.1155/2022/3684192
Instagram (2020). About us. https://bit.ly/38n6mBa
Jaramillo-Dent, D., Vizcaíno-Verdú, A., De-Casas-Moreno, P. y Baldallo-González, C. (2020). Instagramming. Temas, tópicos y tendencias. Octaedro.
Jaakkola, M. (2019). From re-viewers to me-reviewers. The #Bookstagram review shpere on Instagram and the uses os the perceived platform and genre affordances. Interactions: Studies in Communication & Culture, 10 (1-2), 91-110. https://doi.org/10.1386/iscc.10.1-2.91_1
Levis, D. (2006). Alfabetos y saberes: la alfabetización digital. Comunicar, 26, 78-82. https://doi.org/10.3916/C26-2006-12
Lluch, G. (2017). Los jóvenes y adolescentes comparten la lectura. En F. Cruces (Dir.), ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores (pp. 31-51). Fundación Telefónica y Ariel.
Lluch, G. (2021). El canon lector entre iguales. Estudio de caso: la recomendación virtual. En J. M. de Amo (Coord.), La lectura y la escritura como prácticas sociales en la cultura digital (pp. 51-73). Tirant Humanidades.
López-Redondo, I. y Fernández-Barrero, Á. (2023). El fenómeno Bookstagram: un nuevo formato de la crítica literaria para nuevas audiencias. Zer, 28 (54), 101-120. https://doi.org/10.1387/zer.23834
Marcelino, G. V. (2015). Migración de los jóvenes españoles en redes sociales, de Tuenti a Facebook y de Facebook a Instagram. La segunda migración. Icono 14, 13 (2), 48-72. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.821
Martínez-Sanz, R. y González C. (2018). Comunicación de marca en Instagram. ¿Una cuestión de género? El rol del influencer de moda. Masculinities and Social Change, 7 (3), 230-254. https://doi.org/10.17583/MCS.2018.3693
Núñez, J. (2017). Los métodos mixtos en la investigación en educación: hacia un uso reflexivo. Cadernos de Pesquisa, 47 (164), 632-649.
Paladines-Paredes, L.-V. y Margallo, A.-M. (2020). Los canales booktuber como espacio de socialización de prácticas lectoras juveniles. Ocnos, 19 (1), 55-67. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.1975
Pérez-Rodríguez, A. y Delgado-Ponce, Á. (2012). De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 39, 25-34. https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02
Quiles-Cabrera, M. del C. (2020). Textos poéticos y jóvenes lectores en la era de internet: de booktubers, instagrammers y followers. Contextos educativos, 25, 9-24. http://doi.org/10.18172/con.4260
Renés, P., Gozálvez, V. y Berlanga, I. (2020). YouTube e influencers en la infancia. Análisis de contenidos y propuestas educativas. Icono 14, 18 (2) 269-295. http://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1455
Rovira-Collado, J. (2017). Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector. Investigaciones sobre lectura, 7, 55-72.
San José, C. (2020). Literatura iberoamericana en las redes sociales: Coelho, Neruda, García Márquez y Benedetti y su presencia diaria en Instagram. TRIM, 19, 61-87. https://doi.org/10.24197/trim.19.2020.61-87
Sánchez, R. y Aparicio, P. (2020). Los hijos de Instagram. Márketing editorial. Poesía y construcción de nuevos lectores en la era digital. Contextos educativos, 25, 41-53. http://doi.org/10.18172/con.4265
Santamaría-De-La-Piedra, E. y Meana-Peón, R. J. (2017). Redes sociales y fenómeno influencer. Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Miscelánea Comillas, 75 (147), 443-469.
Toffler, A. (1992). La tercera ola. Plaza&Janés.
Torres, C. (2019). Algunos apuntes sobre el fenómeno de la instapoesía. Revista Inclusiones, 6 (extra 22), 23-47.
Tur-Viñes, V. y Rodríguez, R. (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3. España). Cuadernos.info, 34, 115-131. https://doi.org/10.7764/cdi.34.549
Vassio, L., Garetto, M., Leonardi, E. y Chiasserini, C. F. (2022). Mining and modelling temporal dynamics of followers’ engagement on online social networks. Social Network Analysis and Mining, 12. https://doi.org/10.1007/s13278-022-00928-2
Vigna, D. G. y Coppari, L. (2020). Nuevos actores en el ecosistema del libro: bookstagrammers argentinas y la recomendación digital de literatura contemporánea. Austral Comunicación, 9 (2), 349-373. https://doi.org/10.26422/aucom.2020.0902.vig