Main Article Content

Estella Freire
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
http://orcid.org/0000-0002-8284-2097
No 5 (2018), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/elos.5.4261
Submitted: 05-09-2017 Accepted: 11-01-2018 Published: 09-05-2018
Copyright How to Cite

Abstract

Este estudo quere falar da influencia que sobre nós teñen os espazos nos que desenvolvemos a nosa actividade diaria e do potencial narrativo-educativo da nosa contorna. Casas-mapa fai referencia a aqueles espazos que conforman a nosa propia identidade, fala da alma do lugar, das transformacións do noso locus. A poesía ilustrada de Versos como una Casa, a narrativa poética de Casas, as palabras-imaxe de Hay casas e as historias de vida de La casa de los Cubos son algunhas das referencias de álbumes ilustrados nas que os espazos e os lugares da memoria son os fíos conductores da trama principal. Os espazos preséntanse pois como recursos artísticos e educativos de primeira orde ligados á construción da identidade propia. Este traballo quere profundizar na estrutura e análise do álbum ilustrado como medio e ferramenta para a configuración de cartografías persoais a partir dunha metodoloxía de desenvolvemento de procesos artísticos e dunha Investigación inicial Baseada nas Artes e nas Comunidades de Aprendizaxe.

Cited by

Article Details

References

ARNHEIM, R. (1995). Arte y percepción visual: Psicología del ojo creador. Madrid: Alianza Editorial. [1ª ed., Art and Visual Perception: a psicology of tghe creative eye, 1954].

ARIZPE, E. e STYLES, M. (2002). “¿Cómo se lee una imagen? El desarrollo de la capacidad visual y la lectura mediante libros ilustrados”. Lectura y vida. Revista Latinoamericana de Lectura. 23 (3). Setembro 2002. 20-29. Consultado o 17 de setembro de 2017, http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a23n3/23_03_Arizpe.pdf

ARIZPE, E. (2006). “El juego de los espacios: los lectores y la interacción entre imagen y palabra en el libro ilustrado infantil”. Alter Texto, 3 (6). 11-36.

ARIZPE SOLANA, E. (2014). “Imágenes que invitan a pensar: el ?libro álbum sin palabras? y la respuesta lectora”. Reflexiones Marginales. Consultado o 17 de setembro de 2017, http://reflexionesmarginales.com/3.0/22-imagenes-que-invitan-a-pensar-el-libro-album-sin-palabras-y-la-respuesta-lectora/

BACHELARD, G. (1994). The Poetic of Space. Boston: Beacon Press.

BARTLETT, F. (1932). Remembering. A Study in Experimental an Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.

BRUNER, J. (2006). Actos de Significado. Más allá de la Revolución Congnitiva. Madrid: Alianza Editorial.

BENEGAS, M. e YÁÑEZ, F. (2017). Versos como una casa. Barcelona: A Buen Paso.

CALAF, R. e FONTAL, O. (2004). Comunicación educativa del patrimonio: Referentes modelos y ejemplos. Gijón: Trea.

CAPDEVILA, G. e OLAVARRÍA, M. (2011). Hay Casas. Barcelona: Sleepyslaps.

CARBALLEIRA, P. e REGOS, M. (2007). Casas. A Coruña: Editorial Tambre.

COLETIVO E/OU. (2008). Descartógrafos. Consultado o 17 de setembro de 2017, https://poesionline.wordpress.com/cartografias-alternativas/

DURÁN GIMÉNEZ RICO, I. (2015) (Dir.) e outros. Topografías Domésticas en el Imaginario Femenino. Una Visión Comparativa, Transnacional y Hemisférica. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Consultado o 17 de setembro de 2017, https://www.researchgate.net/publication/280294221_Topografias_Domesticas_en_el_Imaginario_Femenino_Una_Vision_Comparativa_Transnacional_y_Hemisferica

DURAN, T. (1999). “Pero, ¿qué es un álbum?”. En VV. AA., Literatura para cambiar el siglo: una revisión crítica de la literatura infantil y juvenil de la última década (pp. 73-84). Salamanca: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

DURÁN, T. (2008). “Aprendiendo de los álbumes”. En Viana, Fernanda Leopoldina,
Eduarda Coquet, Marta Martins e Rui Lima Ramos (Coords.), Actas do 7º Encontro Nacional / 5º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração (pp. 48-64). Braga: Universidade do Minho. Centro de Investigação em Educação (CIEd). Consultado o 17 de setembro de 2017, http://hdl.handle.net/1822/13555

FISH, S. (1980). Is There a Text in This Class?. Cambridge: Cambridge University Press.

FUENTES, A. (2015). “Libro-álbum ilustrado: Trascendencias imaginarias”. Reflexiones Marginales. Consultado o 17 de setembro de 2017, http://reflexionesmarginales.com/3.0/22-libros-album-ilustrados-trascendencias-imaginarias/

GALÁN, J. (2010). “Mujeres artistas y arquitectura”. Asparkía, (21). 25-46.
Consultado o 17 de setembro de 2017, http://www.erevistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/434

GÓMEZ DE LA LLANA, N. (2012). “Celia Silva-Díaz: El álbum es un terreno propicio para experimentar”. Revista de Letras, “Entrevistas”. Consultado o 17 de setembro de 2017, http://revistadeletras.net/cecilia-silva-diaz-el-libro-album-es-un-terreno-propicio-para-experimentar/

KATO, K. e HIRATA, K. (2011). La casa de los Cubos. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

RICOEUR, P. (1999). “Definición de la memoria desde un punto de vista filosófico”. En Barret-Ducrocq, Francoise (Dir.), ¿Por Qué Recordar? (pp. 24-28). Barcelona: Granica.

ROSENBLATT, L. M. (2002). La literatura como exploración. México: Fondo de Cultura Económica.

SAMARTZI, I. (2017). It used to be. Consultado o 17 de setembro de 2017, http://www.irissamartzi.gr/

SOLER, A. (2001). Recuerdos de Familia. Instalación de 5000 microfotografías. Consultado o 17 de setembro de 2017, http://anasolerbaena.webs.uvigo.es/

SOTO VILLAGRÁN, P. (2011). “La ciudad pensada, la ciudad vivida, la ciudad imaginada. Reflexiones teóricas y empíricas”. Revista de Estudios de Género. La Ventana, 34. Decembro 2011. 7-38. Consultado o 17 de setembro de 2017, https://www.researchgate.net/publication/237197155_La_ciudad_pensada_la_ciudad_vivida_la_ciudad_representada

TABERNERO, R. (2005). Nuevas y viejas formas de contar: El discurso narrativo infantil en los umbrales del siglo XXI. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

TUÁN, Y-F. (2007). Topofilia: Un estudio de las percepciones, actitudes y valores sobre el entorno. Trad. Flor Durán de Zapata. Tenerife: Editorial Melusina. [1ª ed., Topophilia. A study of environmental perception, attitudes and values, Prentice-Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey, 1974].

UZCÁTEGUI ARAÚJO, J. (2011). El imaginario de la casa en cinco artistas contemporáneas: Remedios Varo, Louise Bourgeois, Marjetica Potró, Doris Salledo y Sydia Reyes. Madrid: Eutelequia.