Main Article Content

María Eulalia Agrelo Costas
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
http://orcid.org/0000-0003-4935-9746
Biography
No 4 (2017), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/elos.4.4094
Submitted: 24-05-2017 Accepted: 04-09-2017 Published: 13-09-2017
Copyright How to Cite

Abstract

This paper is about the importance of an education focused on the transmission of values to children, alongside with the theoretical framework employed, among which we can point out Shalom Schwartz's and the reference to literature as an ideal source for this purpose. Agustín Fernández Paz is said to have always been aware of this potential of literature and it is announced that one of the points treated will be how the aforementioned teacher introduced and used values on his most relevant children's works. The group of suggested works was made attending to their quality and they are analyzed following the presence of two main values in Paz's works: the protection of environment and social justice. We treat in detail how these values are dealt with in the plot and how they are captured in the text through semantic units taken from it and from the plot itself and the intervention of characters. We finish with a series of conclusions that summerize the main ideas of this approach to Fernández Paz's narrative from the point of view of the values

Cited by

Article Details

References

AGRELO COSTAS, E. (2015). Da institución escolar ao centro do canon: Agustín Fernández Paz. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela. Tese de doutoramento. Consultado o 12 de abril de 2017, https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/13822

ÁLVAREZ NÚÑEZ, S. (1990). “De flores radiactivas a flores pacifistas”. La Voz de Galicia, 12 decembro 1990.

BERMÚDEZ, S. (2009). “Las emociones como centro del impacto narrativo en la interacción con mundos ficcionales. Su necesidad para la teoría literaria”. Espéculo. Revista de estudios literarios. Consultado o 12 de abril de 2017, http://www.ucm.es/info/especulo/numero41/emocion.html

BORTOLUSSI, M. (1985). Análisis teórico del cuento infantil. Madrid: Alhambra.

CANDELA, M. (2005). “Un prestige amb final feliç”. L'illa, 41, 30.

CLIJ (2003). “O meu nome é Skywalker”. CLIJ, 163, 65.

COLOMER, T. (1998). La formación del lector literario: narrativa infantil y juvenil actual. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

ETXANIZ, X. (2011). “La transmisión de valores en la literatura, desde la tradición oral hasta la LIJ actual”. Ocnos, 7, 73-83. Consultado o 6 de abril de 2017, https://www.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/ocnos_2011.07.06

FERNÁNDEZ PAZ, A. (1989). A cidade dos desexos. Ilust. Manolo Uhía. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (1990). As flores radiactivas. Ilust. Miguelanxo Prado. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (1997). “Os valores na literatura infantil e xuvenil”. Revista Galega do Ensino, 15, 427-436.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (1998). O laboratorio do Doutor Nogueira. Ilust. Francisco Bueno. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (1999). As fadas verdes. Ilust. Asun Balzola e Patricia Garrido. Vigo: Ediciones SM.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (2001a). Ana e o tren máxico. Ilust. Enjamio. Vigo: Edicións Xerais de Galicia/Xunta de Galicia/Renfe, col. O tren Caixanova.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (2001b). Un tren cargado de misterios. Ilust. Enjamio. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (2003a). A praia da esperanza. Ilust. Teresa Novoa. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (2003b). O meu nome é Skywalker. Ilust. Juan Ramón Alonso. Madrid: Ediciones SM.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (2006). Os gardiáns do bosque. Ilust. Cristina Durán e Giner Bou. A Coruña: Baía Edicións.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (2009a). A dama da Luz. Ilust. Jorge Magutis. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (2009b). Lúa do Senegal. Ilust. Marina Seoane. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

FERNÁNDEZ PAZ, A. (2009c). Valados. Ilust. Xan López Domínguez. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

FRASER, N. (2008). “La justicia social en la era de la política de identidad: redistribución, reconocimiento y participación”. Revista de Trabajo, 6, 83-99. Consultado o 14 de abril de 2017, http://www.academia.edu/29529757/La_justicia_social_en_la_era_de_la_pol%C3%ADtica_de_identidad_redistribuci%C3%B3n_reconocimiento_y_participaci%C3%B3n

GARRALÓN, A. (1990). “Literatura con valores”. CLIJ, 13, 26-31. Consultado o 14 de abril de 2017, http://prensahistorica.mcu.es/consulta/registro.cmd?id=1010617

GRASA, R. (1988). “Paisaje para una polémica”. Cuadernos de Pedagogía, 165, 8-12.

MARTÍNEZ BOUZAS, F. (2000). “Nogueira, un fascista simpático”. O Correo Galego. Revista das Letras, Artes e Ciencias, 44, 9.

MULA, A. (2007). “Algunas reflexiones, creencias y utopías en torno a identidad, lecturas, patrimonio e interculturalidad”. En Cerrillo, P., C. Cañamares e C. Sánchez (Eds.). Literatura infantil: nuevas lecturas, nuevos lectores (pp. 149-160). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

MURILLO TORRECILLA, F. J. e R. HERNÁNDEZ CASTILLA (2011). “Hacia un concepto de justicia social”. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9, 4, 8-23. Consultado o 12 de abril de 2017, http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol9num2/art1.pdf

PAZ, M. (1990). “Non me gosta a moralina”. El Progreso, 4 abril 1990, III.

PRIMERAS NOTICIAS (2005). “Es imposible ser escritor si antes no has experimentado con pasión el placer de la lectura”. Primeras Noticias, 210, 79-84.

RAMÍREZ, J. (2000). “Lectura y valores”. Puertas a la lectura, 3, 146-152.

ROIG RECHOU, B. A. e C. FERREIRA BOO (2010). “O conto de transmisión oral na LIX galega”. En Roig Rechou, B.-A., I. Soto López e M. Neira Rodríguez (Coords.). Reescrituras do conto popular 2000-2009 (pp. 83-105). Vigo: Edicións Xerais de Galicia/Fundación Caixa Galicia. Consultado o 16 de abril de 2017, http://www.usc.es/export9/sites/webinstitucional/gl/proxectos/lijmi/descargas/BVC_reescrituras-do-conto-popular-2000-2009.pdf

ROIG RECHOU, B. A. e SOTO, I. (2008). “En Santiago de Compostela con Agustín Fernández Paz”. Boletín Galego de Literatura, 38 (2º semestre 2007), 161-178. Consultado o 14 de abril de 2017, https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/7584/pg_154-171_bgl38.pdf?sequence=1&isAllowed=y

SCHWARTZ, S. H. (1992). “Universal in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical test in 20 countries”. En Zanna, M. P. (Comp.). Advances in Experimental Social Psychology (pp. 1-65). Nueva York: Academic Press.

SCHWARTZ, S. H. (2001). “¿Existen aspectos universales en la estructura y contenido de los valores humanos?”. En Ros, M. e V. L. Gouveia (Coords.). Psicologia social de los valores humanos (pp. 53-77). Madrid: Biblioteca nueva.

SENÍS FERNÁNDEZ, J. (2006). “Valores y lectura(s)”. Ocnos, 2, 79-90.

SOTO, I. (2003). “De seres invisíbeis e olladas tristes”. LG3. Literatura. Consultado o 17 de abril de 2017, http://culturagalega.org/lg3/extra_recension_xenero.php?Cod_extrs=156&Cod_prdccn=118

SOUSA, S. (2008). “Valores y formación en la literatura infantil y juvenil actual”. Espéculo. Revista de estudios literarios. Consultado o 20 de abril de 2017, http://www.ucm.es/info/especulo/numero39liteinfa.html

TARRÍO VARELA, A. (1994). Literatura galega: Aportacións a unha Historia crítica. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

YUBERO, S., E. LARRAÑAGA e P. CERRILLO (2004). Valores y lectura. Estudios multidisciplinares. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.