La búsqueda de la palabra poética en “Tiempos líquidos": "El hombre que quería escribir una carta"
Main Article Content
Abstract
In "liquid times" affections resemble objects of consumption and life seems water escaping from the hands (as suggested Zygmunt Bauman in his books). The person needs contemporary writing as home to save him from oblivion and rescue his aspirations to transcendence. A personal letter is the possibility of long-winded love ties, breaking a standardized order where people do not care but their roles in the ???. These issues are recreated in The man who wanted to write a letter (2002), by Colombian writer Evelio JoseRosero. It was published by Norma Editorial in the "Free Zone" collection for "young adults". The nouvelle breaks with the Colombian tradition in the field of children's literature, which prioritized the use of terror, fantasy or stories of teenagers worried about the issue of identity, misunderstood in their families and affected by bullyng at school. Instead of supernatural adventures, it tells the adventure of writing from someone who is not a teenager. This article analizes the book of José EvelioRosero, taking into consideration ideas of Nathalie Sarraute, Maurice Blanchot, Theodor W. Adorno, Friedrich Schiller, Patricia Waugh and Jorge Luis Borges.
Keywords:
Article Details
References
Adorno, T. (2006). Mínima Moralia. Madrid: Editorial Taurus.
Bachelard, G. (1993). El agua y los sueños. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Bauman, Z. (2001). La sociedad individualizada. Madrid: Ediciones Cátedra.
Bauman, Z. (2005). Amor líquido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Bauman, Z. (2006). Vida líquida. Barcelona: Ediciones Paidós.
Bauman, Z. (2007). Tiempos líquidos. México: Tusquets Editores.
Blanchot, M. (1990). La escritura del desastre. Caracas: Monte Ávila Editores.
Borges, J. L. (2001). Arte poética. Barcelona: Editorial Crítica.
Cifre Wibrow, P. (2005). “Metaficción y postmodernidad: interrelación entre dos conceptos problemáticos”. Revista Anthropos, huellas del conocimiento, 208, pp. 50-58.
Cortázar, J. (2013). Clases de literatura. Bogotá: Editorial Alfaguara.
Hölderlin, F. (1946). Hiperión. Buenos Aires: Editorial Emecé.
Kundera, M. (2004). El arte de la novela. Barcelona: Tusquets Editores.
Ospina, W. (1994). Es tarde para el hombre. Bogotá: Editorial Norma.
Rincón, C. (1995). La no simultaneidad de lo simultáneo: postmodernidad, globalización y culturas en América Latina. Bogotá: Editorial Universidad Nacional.
Rosero, E. J. (2002). El hombre que quería escribir una carta. Bogotá: Editorial Norma.
Sarraute, N. (1967). La era del recelo: Ensayos sobre la novela. Madrid: Ediciones Guadarrama.
Schiller, F (1990). Cartas sobre la educación estética del hombre. Barcelona: Editorial Anthropos.
Waugh, P. (1984). Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. New York: Routledge.