Contido principal do artigo

Nuria Anaya-Reig
Universidad Rey Juan Carlos
España
https://orcid.org/0000-0002-3766-0761
Vicente Calvo
URJC
España
https://orcid.org/0000-0002-7620-9420
No 11 (2024), Sección monográfica. A Idade Media para idades temperás: o imaxinario medieval na produción literaria dirixida a público infantil e xuvenil, páxinas 1-13
DOI https://doi.org/10.15304/elos.11.9889
Recibido: 24-04-2024 Aceptado: 04-11-2024 Publicado: 07-12-2024
Copyright Como citar

Resumo

As Andanzas del Cid Campeador (2006) de Montserrat del Amo é unha novela na que se recrea o texto do Cantar de Mio Cid e se adapta a historia para os lectores xuvenís actuais. Neste sentido, constitúe un exemplo moi interesante da supervivencia da cultura medieval en xeral e dun clásico da literatura castelá en particular. Por iso, merece un estudo pormenorizado dende o punto de vista non só literario ou didáctico, senón tamén como exemplo do que se denominou “ética das adaptacións”, xa que o autor pretende de forma honesta e intencionada respectar os contidos e o carácter do traballo de xograr. Neste artigo analizamos e valoramos como se leva a cabo esta adaptación e, ao mesmo tempo, a figura de Montserrat del Amo volve reivindicarse como un dos principais referentes da literatura infantil e xuvenil da segunda metade do século XX e comezos do século XXI.

Citado por

Detalles do artigo

Citas

Boix Jovaní, A. (2006). El Cid pagó a los judíos. La Corónica: A Journal of Medieval Hispanic Languages, Literatures and Cultures, 35 (1), 67-81. https://doi.org/10.1353/cor.2006.0010

Calvino, I. (1992). Por qué leer los clásicos. Tusquets.

Cantar de Mio Cid (s.f.). Washington and Lee University. https://miocid.wlu.edu/main/

Carmen Campidoctoris [Ed. S. Bodelón (1994)]. Archivium, 44-45(2), 339-370, 1994-1995. https://reunido.uniovi.es/index.php/RFF/issue/view/23

Caro Valverde, M. T. (2019). El clásico, irreductible. Innovación didáctica de la creación literaria multimodal. Tejuelo, 29, 245-274. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.245

Cerrillo Torremocha, P. (2013). Canon literario, canon escolar y canon oculto. Quaderns de Filologia. Estudis literaris, 18, 17-31.

Cerrillo Torremocha, P. y Sánchez Ortiz (2019). Clásicos e hitos literarios. Su contribución a la educación literaria. Tejuelo, 29, 11-30. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.11

Daparte Jorge, A. (2012), Descripción y análisis de las reescrituras y versiones de la materia cidiana al servicio de la mediación lectora. Ocnos, 8, 33-48. https://doi.org/10.18239/ocnos_2012.08.03

Daparte Jorge, A. (2014). Reescrituras divulgativas del mito cidiano. Descripción y análisis de adaptaciones y versiones contemporáneas representativas del Cantar de Mio Cid. Álabe, 10. https://doi.org/10.15645/Alabe.2014.10.4

Del Amo, M. (2006). Andanzas del Cid campeador. Bruño.

Díez Borque, J. M. (2008). El Cid torero: de la literatura al arte. Anales de Historia del Arte, 1 (nº extra), 375-387.

Díez Mediavilla A. (2019). Los textos clásicos en la formación del lector literario. Opciones y posibilidades para un lector actual. Tejuelo, 29, 105-130. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.105

Fernández Prieto, C. (2004). El anacronismo: formas y funciones. En M. F. Marinho (Ed.), Actas do Coloquio Internacional Literatura e História, vol. 1 (pp. 247-257). Faculdade de Letras do Porto.

García Padrino, J. (2000). Los clásicos en las lecturas juveniles. En R. Llorens (Ed.), Literatura infantil en la escuela (pp. 69-91). Universidad de Alicante, Caja de Ahorros del Mediterráneo.

García Padrino, J. (2010). Montserrat del Amo: una voz propia en la literatura infantil española. https://www.cuatrogatos.org/docs/articulos/articulos_86.pdf

García Única, J. (2016). El odio a los clásicos (y otras razones para llevarlos a las aulas). Lenguaje y Textos, 43, 41-51. https://doi.org/10.4995/lyt.2016.5822

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La Literatura en segundo grado. Taurus.

Huertas Morales, A. (2022). El Cid y el Cantar en la LIJ del siglo XXI. Tejuelo, 36, 183-212. https://doi.org/10.17398/1988-8430.36.183

Mocedades de Rodrigo (s.f.) [Ed. J. M. Viña Liste (2006)]. Biblioteca Castro, Fundación José Antonio de Castro.

Montaner Frutos. A. (1992). Las quejas de doña Jimena: formación y desarrollo de un tema en la épica y el Romancero. En J. M. Lucía Megías, P. García Alonso y C. Martín Daza (coords.), Actas II Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval. Vol. II (pp. 475-507). Universidad de Alcalá.

Montaner Frutos. A. (2002). Rodrigo y el gafo. En C. Alvar Ezquerra, G. Martin y F. Gómez Redondo, El Cid, de la materia épica a las crónicas caballerescas: actas del congreso internacional IX Centenario de la muerte del Cid (pp. 121-179). Universidad de Alcalá.

Navarro Durán, R. (2006). ¿Por qué adaptar a los clásicos? Tk, 18, 17-26.

Navarro Durán, R. (2013). La salvación de los clásicos: las adaptaciones fieles al original. Quaderns de Filologia. Estudis literaris, 18, 63-75.

Peña Pérez, F. J. (2009), Mio Cid el del Cantar. Sílex.

Primera Crónica General Estoria de España que mandó componer Alfonso el Sabio y se continuaba bajo Sancho IV en 1289 [Ed. R. Menéndez Pidal (1906)]. Agencia Española del BOE, 2022. https://www.boe.es/biblioteca_juridica/publicacion.php?id=PUB-LH-2022-258

Rodríguez-Chaparro, L. (2017). Las adaptaciones de clásicos de la Literatura Universal para Educación Primaria: análisis cualitativo. Revista Fuentes, 19 (1), 85-101.

Romancero general o Colección de romances castellanos anteriores al siglo XVIII (s.f.) [Ed. A. Durán]. Rivadeneyra, 1877. https://bibliotecadigital.jcyl.es/es/consulta/registro.do?id=2272

Sáiz Ripoll, A. (2017). El Cid: la actualidad de un mito (reflexiones en torno al Cantar y su presencia en la literatura infantil y juvenil). En M. Haro Cortés y A. Huertas Morales (Eds.), Monografías Aula Medieval, 6, 46-59, Proyecto Parnaseo, Universitat de València.

Sotomayor Sáez, M.ª V. (2005). Literatura, sociedad, educación: las adaptaciones literarias. Revista de Educación, núm. extraordinario 2005, 217-238.

Torrecilla Ortí, C. (2015). La obra narrativa de Montserrat del Amo [Tesis doctoral]. Universidad de Castilla-La Mancha.