El Cid conquista a linguagem da banda desenhada: uma análise de quatro propostas recentes nos mercados argentino e espanhol
Contido principal do artigo
Resumo
O presente artigo propón unha análise comparativa de catro historietas baseadas na historia do Cid campeador, publicadas en Arxentina e en España, entre 2012 e 2020. Os textos abórdanse a partir dunha metodoloxía de análise en tres niveles, que considera a dobre dimensión icónica e lingüística da historieta, aínda que concedendo especial atención ao estudo das relacións intertextuais que se estabelecen entre as adaptacións e a materia cidiana. Tentaremos demostrar que, mentres nas propostas de orixe arxentina, a historia do heroe busca chegar a un lector infanto-xuvenil e constrúese con alto grao de fidelidade ao Cantar de Mío Cid, as versións españolas relaciónanse cun repertorio de fontes medievais moito máis amplo, a través de decisións creativas máis libres, e tentan achegar a historia do Cid a un público máis heteroxéneo en termos de idade. Nos dous mercados editoriais obsérvase un interese vixente en dar difusión a través de medios de consumo popular á historia do heroe medieval, pero factores como a maior ou menor circulación e o distinto grao de coñecemento da materia cidiana condicionan o tipo de historietas que se produce sobre a historia real ou lendaria do Cid.
Palabras chave
Detalles do artigo
Citas
Barrero, M. (2012). De la viñeta a la novela gráfica. Un modelo para la comprensión de la historieta. Tebeósfera: Cultura Gráfica, 10, 29-60.
Corral, J. (2020). El Cid [Ilust. Alberto Valero]. Penguin Random House.
Crespo-Vila, R. (2017). Tres modelos para la reconstrucción posmoderna del héroe medieval: la figura de Rodrigo Díaz de Vivar en tres novelas históricas españolas del siglo XXI. Philobiblion: Revista De Literaturas hispánicas, 2, 75-89. https://doi.org/10.15366/philobiblion2015.2.006
Crespo-Vila, R. (2018). Metaficción, intertextualidad y divulgación: El Cid, de José Luis Corral. Castilla: estudios de literatura, 9, 20-42. https://doi.org/10.24197/cel.9.2018.20-42
Crespo-Vila, R. (2021). Del párrafo a la viñeta: El Cid (2020), de José Luis Corral y Alberto Valero. En A. Huertas Morales (Dir.), El Medievo en la viñeta (pp. 39-54). Proyecto Parnaseo de la Universitat de València. https://doi.org/10.51863/Storyca.2021.Crespo
Cuñarro, L. y Finol, J. (2013). Semiótica del cómic: códigos y convenciones. Signa. Revista de la asociación española de semiótica, 22, 267-290. https://doi.org/10.5944/signa.vol22.2013.6353
Daparte Jorge, A. (2012). Descripción y análisis de las reescrituras y versiones de la materia cidiana al servicio de la mediación lectora. OCNOS, 8, 33-48. https://doi.org/10.18239/ocnos_2012.08.03
Daparte Jorge, A. (2014). Reescrituras divulgativas del mito cidiano. Descripción y análisis de adaptaciones y versiones contemporáneas representativas del Cantar de Mio Cid. Álabe (10). https://doi.org/10.15645/Alabe.2014.10.4
Farías, A. (2018). Mio Cid [Ilust. José Antonio Acevedo]. Loco Rabia.
Funes, L. (ed.) (2009). Poema de Mío Cid. Anónimo. Colihue.
Gallud Jardiel, E. (2018). El Cid campeador [Ilust. Arianna Ricardo]. Editorial Verbum.
García, S. (2010). La novela gráfica. Astiberri.
Gasca, L. y Gubern, R. (1994). El discurso del cómic. Cátedra.
Genette, Gérard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.
Gil González, A. (2012). + NARRATIVA(S). Intermediaciones novela, cine, cómic y videojuego en el ámbito hispánico. Ediciones Universidad de Salamanca.
Gubern, R. (1979). El lenguaje de los cómics. Ediciones Península.
Heusch, C. (2017). La construcción del mito cidiano. Cahiers d’études hispaniques médiévales, 40, 155-162. https://doi.org/10.3917/cehm.040.0155
Huertas Morales, A. (2022). El Cid y el Cantar en la literatura infantil y juvenil del siglo XXI. Tejuelo, 36, 183-212. https://doi.org/10.17398/1988-8430.36.183
Ivanov Mollov, P. (2018). La imagen de Rodrigo Díaz de Vivar en la novela El Cid de José Luis Corral. Revista Exlibris, 7, 232-246.
Morini, M. (2012). Cantar de Mío Cid [Ilust. Iván Jacob]. Cypres-Latinbooks International.
Randazzo, M. (2024). ¿Cómo leer los clásicos? Sobre la presencia de la materia cidiana en la literatura infantil y juvenil en Argentina. En L. Miranda y F. Rodríguez (Eds.), Castillos en el aula. Reflexiones y propuestas didácticas para aprender y disfrutar con el medievalismo (pp. 127-163). EdUNLPam.
Trevisán, O. (2019). La épica grecolatina —Ilíada, Odisea y Eneida— en la literatura destinada a niños y jóvenes de Argentina. ConTexto Libros.