Approach to Galician Children’s Literature from a ecocritical point of view
Main Article Content
Abstract
In this study is evidenced the capacity of Children’s Literature to teaching values associated with universalism, which are considered essential for the conservation of the environment and to harmonize the relationship between human being and nature. From these parameters, it will be done an approaching to ecocriticism that links ecology and literature and a brief summary of Galician literary works for children which encourage an ecological ideology among your readers.
Keywords:
Article Details
References
Agrelo Costas, Eulalia. 2017a. “Valores na obra infantil de Agustín Fernández Paz”, en Elos. Revista de Literatura Infantil e Xuvenil, nº 4, pp. 109-127. DOI http://dx.doi.org/10.15304/elos.4.4094
Agrelo Costas, Eulalia. 2017b. “Agustín Fernández Paz: educación literaria y conflictos sociales”, en Educación literaria y artística: conflictos sociales y bélicos (eds. Carmen Franco-Vázquez. C. e Blanca-Ana Roig Rechou). Barcelona: Graó, pp. 11-34.
Agrelo Costas, Eulalia; Mociño González, Isabel e Roig Rechou, Blanca-Ana. 2012. “Manuel María y la construcción de la identidad a partir de su obra infantil y juvenil”, en Literatura Infantil y Juvenil e Identidades/Literatura para a Infância e Juventude e Identidades (eds. S. Reis da Silva e B. Rodríguez Rodríguez). Vigo/Braga: ANILIJ/ELOS/Centro de Investigação em Estudos da Criança, pp. 13-28.
Antón Fernández, Eva. 2017. “Claves ecofeministas para el análisis literario”, en Revista de investigación y divulgación sobre los estudios de género”, nº 21, pp. 45-74. http://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1526 [Consulta: 01/02/2019].
Bialet, G. 2016. “Memorias en el andén: para pensar la lectura como oportunidad”, en Educación Social y alfabetización lectora (coords. Santiago Yubero, José Antonio Caride, Elisa Larrañaga Rubio e Héctor Pose). Madrid: Síntesis, pp. 139-156.
Blanco, Carmen. 1991. Literatura galega da muller. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
Buell, Lawrence. 1996. The environmental imagination: Thoreau, nature writing, and the formation of American culture. Cambridge: Harvard Univesity Press.
Calvo, Susana e Gutiérrez, José. 2006. El espejismo de la educación ambiental. Madrid: Morata.
Campos-F.-Fígares, Mar e García-Rivera, Gloria. 2017. “Aproximación a la ecocrítica y la ecoliteratura: literatura juvenil clásica e imaginarios del agua”, en Ocnos, nº 16 (2), pp. 95-106. DOI https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1511
Campos Fernández-Fígares, Mar e Martos García, Aitana. 2017. “Lectura, ecología y educación: desafíos en la formación del profesorado”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 90 (31.3), pp. 15-25. http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/15128170497.pdf#page=16 [Consulta: 01/02/2019].
Caride, José Antonio. 2017. “Leer el mundo con letras ambientales: un quehacer cívico y pedagógico en la formación del profesorado”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 90 (31.3), pp. 27-40. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27453789003 [Consulta: 01/02/2019].
Colomer, Teresa. 2001. “La enseñanza de la literatura como construcción del sentido”. Lectura y vida. Revista latinoamericana de lectura, nº 22 (4), pp. 2-19. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a22n1/22_01_Colomer.pdf [Consulta: 01/02/2019].
Colomer, Teresa. 2005. “El desenlace de los cuentos como ejemplo de las funciones de la literatura infantil y juvenil”, en Revista de Educación, nº Extraordinario 1, pp. 203-216. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re2005/re2005_16.pdf [Consulta: 01/02/2019].
Fernández Paz, Agustín. 1990. “Cando o autor fala de si”, en As flores radiactivas. Vigo: Edicións Xerais de Galicia, pp. 113-117.
Fernández Vázquez, Mar e Ferreira Boo, Carmen. 2015. “Século XX. Dende 1950 até 1980. Produción literaria. Literatura dramática” / “Século XX. Dende 1950 até 1980. Produción literaria. Narrativa infantil”, en Historia da Literatura Infantil e Xuvenil Galega (coord. Blanca Ana Roig Rechou). Vigo: Edicións Xerais de Galicia, pp. 105-112 / pp. 185-228.
García Única, Juan. 2017. “Ecocrítica, ecologismo y educación literaria”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 90 (31.3), pp. 79-90. http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/15128170497.pdf#page=80 [Consulta: 01/02/2019].
Glotfelty, Cheryll. 1996. “Introduction. Literary Studies in an Age of Environmental Crisis”, en The ecocriticism reader. Landmarks in literary ecology (eds. Cheryll Glotfelty e Harold Fromm). Georgia: The University of Georgia Press, pp. XV-XXXVII.
Glotfelty, Cheryll. 2010. “¿Qué es la ecocrítica?”, en Nerter. Revista dedicada a la literatura, el arte y el conocimiento, nos15-16, pp. 19-20.
Glotfelty, Cheryll (sen data). “What is Ecocriticism? The Association for the Study of Literature and the Environment”, en http://www.asle.org/site/resources/ecocritical-library/intro/defining/glotfelty / [Consulta: 12/03/2019].
Held, Jacqueline. 1981. Los niños y la literatura fantástica: función y poder de lo imaginario. Barcelona: Paidós.
Larrañaga, E., S. Yubero e P. Cerrillo. 2004. “Un análisis de la imagen social del lector”, en Valores y lectura. Estudios multidisciplinares (coords. S. Yubero, E. Larrañaga e P. Cerrillo). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 15-38.
López Mújica, Montserrat. 2012. “Literatura, ecología y educación”, en Comunicación y escrituras. En torno a la lingüística y la literatura francesas (eds. Esperanza Bermejo Larrea, Juan Fidel Corcuera Manso e Julián Muela Ezquerra). Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, pp. 531-540.
Love, Glen A. 1996. “Revaluing Nature. Toward an Ecological Criticism”, en The ecocriticism reader. Landmarks in literary ecology (eds. Cheryll Glotfelty e Harold Fromm). Georgia: The University of Georgia Press, pp. 225-240.
Martínez, Julia Inés (sen data). “Convergencias entre ecocrítica y postcolonialismo en Sans Souci and Other Stories, de Dionne Brand”, en https://studylib.es/doc/6093304/martinez--julia-ines.-convergencias-entre-ecocritica [Consulta: 15/03/2019].
Mociño González, Isabel. 2011. Estudo comparado da narrativa infantil e xuvenil de ficción científica nas literaturas galega e portuguesa. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela. Tese de doutoramento.
Mociño González, Isabel. 2018. Narrativas de ficção científica para a infância e a juventude. Porto: Tropelias&Companhia.
Muíños, Noela. 2007. “Alberto Varela Ferreiro. ¡Lume!”, en Fadamorgana, nº 11, p. 74.
ONU. 2015. Agenda 2030 para el desarrollo sostenible, en https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/ [Consulta: 11/03/2019].
Quiles Cabrera, María del Carmen e Sánchez García, María Remedios. 2017. “Educación medioambiental a través de la LIJ: Claves para la formación del profesorado en los grados de magisterio”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 90 (31.3), pp. 65-77. http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/15128170497.pdf#page=66 [Consulta: 01/02/2019].
Redondo Moralo, Fátima e García Rivera, Gloria. 2017. “Lecturas ecológicas y emoción a través de los cuentos tradicionales: Proyecto dirigido al alumnado de Primaria y con Dificultades Especificas de Aprendizaje”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 90 (31.3), pp. 91-101. https://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/15119163309.pdf#page=92 [Consulta: 01/02/2019].
Rodríguez González del Blanco, T. 2018. Conta a natureza nos contos? Unha proposta lectora cara á educación ambiental e literaria. Traballo Fin de Grao. Pontevedra: Universidade de Vigo.
Roig Rechou, Blanca-Ana (coord.). 1996-2016. Informe de Literatura. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia/Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades. (CD-ROM e www.cirp.es/rec2/informes/).
Roig Rechou, Blanca-Ana (coord.) 2015. Historia da Literatura Infantil e Xuvenil Galega. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
Schwartz, Shalom H. 2001. “¿Existen aspectos universales en la estructura y contenido de los valores humanos?”, en Psicología social de los valores humanos (coords. María Ros e Valdiney. V. Gouveia). Madrid: Biblioteca nueva, pp. 53-77.
Vieites, Manuel F. 1998. “Literatura dramática e teatro para a infancia e a mocidade. Breve introducción para o seu estudio”, en Do novo teatro á nova dramaturxia (1965-1995) (ed. Manuel F. Vietes). Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
Most read articles by the same author(s)
- Eulalia Agrelo Costas, The recovery of personal memory and of a time: "Non hai noite tan longa" and "A viaxe de Gagarin", by Agustín Fernández Paz , Boletín Galego de Literatura: No 48 (2016): 1º semestre
- Blanca Ana Roig Rechou, Eulalia Agrelo Costas, Mar Fernández Vázquez, Carmen Ferreira Boo, Isabel Mociño González, Marta Neira Rodríguez, Verónica Pousada Pardo, Guía de narrativa. Prelectores e primeiros lectores , Elos: Revista de Literatura Infantil e Xuvenil: No 3 (2016)
- Blanca-Ana Roig Rechou, Eulalia Agrelo Costas, Berta Dávila Fernández, Carmen Ferreira Boo, Marta Neira Rodríguez, Guía de poesía. De 3 a 8 anos , Elos: Revista de Literatura Infantil e Xuvenil: No 1 (2014)
- Sara Reis da Silva, Eulalia Agrelo Costas, New cultural practices in Portugal: Trinta por Uma Linha and Tropelias & Companhia , Elos: Revista de Literatura Infantil e Xuvenil: No 5 (2018)