Contido principal do artigo

Eulalia Agrelo Costas
Universidade de Vigo/ ICE-Universidade de Santiago de Compostela
España
Biografía
No 54 (2019): 1º semestre, Estudos
DOI https://doi.org/10.15304/bgl.54.5941
Recibido: 31-03-2019 Aceptado: 06-06-2019 Publicado: 28-06-2019
Copyright Como citar

Resumo

Neste traballo evidénciase a capacidade da literatura infantil para formar a nenez nos valores vinculados co universalismo, que se consideran imprescindibles para a preservación do medio ambiente e mesmo harmonizar a relación entre os seres humanos e a natureza. Dende estes parámetros, faise unha achega á ecocrítica que intercomunica ecoloxía e literatura e realízase un breve repaso por aquelas obras da literatura infantil galega que impulsan unha ideoloxía ecolóxica entre o seu lectorado.


Detalles do artigo

Citas

Agrelo Costas, Eulalia. 2017a. “Valores na obra infantil de Agustín Fernández Paz”, en Elos. Revista de Literatura Infantil e Xuvenil, nº 4, pp. 109-127. DOI http://dx.doi.org/10.15304/elos.4.4094

Agrelo Costas, Eulalia. 2017b. “Agustín Fernández Paz: educación literaria y conflictos sociales”, en Educación literaria y artística: conflictos sociales y bélicos (eds. Carmen Franco-Vázquez. C. e Blanca-Ana Roig Rechou). Barcelona: Graó, pp. 11-34.

Agrelo Costas, Eulalia; Mociño González, Isabel e Roig Rechou, Blanca-Ana. 2012. “Manuel María y la construcción de la identidad a partir de su obra infantil y juvenil”, en Literatura Infantil y Juvenil e Identidades/Literatura para a Infância e Juventude e Identidades (eds. S. Reis da Silva e B. Rodríguez Rodríguez). Vigo/Braga: ANILIJ/ELOS/Centro de Investigação em Estudos da Criança, pp. 13-28.

Antón Fernández, Eva. 2017. “Claves ecofeministas para el análisis literario”, en Revista de investigación y divulgación sobre los estudios de género”, nº 21, pp. 45-74. http://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/1526 [Consulta: 01/02/2019].

Bialet, G. 2016. “Memorias en el andén: para pensar la lectura como oportunidad”, en Educación Social y alfabetización lectora (coords. Santiago Yubero, José Antonio Caride, Elisa Larrañaga Rubio e Héctor Pose). Madrid: Síntesis, pp. 139-156.

Blanco, Carmen. 1991. Literatura galega da muller. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

Buell, Lawrence. 1996. The environmental imagination: Thoreau, nature writing, and the formation of American culture. Cambridge: Harvard Univesity Press.

Calvo, Susana e Gutiérrez, José. 2006. El espejismo de la educación ambiental. Madrid: Morata.

Campos-F.-Fígares, Mar e García-Rivera, Gloria. 2017. “Aproximación a la ecocrítica y la ecoliteratura: literatura juvenil clásica e imaginarios del agua”, en Ocnos, nº 16 (2), pp. 95-106. DOI https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1511

Campos Fernández-Fígares, Mar e Martos García, Aitana. 2017. “Lectura, ecología y educación: desafíos en la formación del profesorado”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 90 (31.3), pp. 15-25. http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/15128170497.pdf#page=16 [Consulta: 01/02/2019].

Caride, José Antonio. 2017. “Leer el mundo con letras ambientales: un quehacer cívico y pedagógico en la formación del profesorado”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 90 (31.3), pp. 27-40. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27453789003 [Consulta: 01/02/2019].

Colomer, Teresa. 2001. “La enseñanza de la literatura como construcción del sentido”. Lectura y vida. Revista latinoamericana de lectura, nº 22 (4), pp. 2-19. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a22n1/22_01_Colomer.pdf [Consulta: 01/02/2019].

Colomer, Teresa. 2005. “El desenlace de los cuentos como ejemplo de las funciones de la literatura infantil y juvenil”, en Revista de Educación, nº Extraordinario 1, pp. 203-216. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re2005/re2005_16.pdf [Consulta: 01/02/2019].

Fernández Paz, Agustín. 1990. “Cando o autor fala de si”, en As flores radiactivas. Vigo: Edicións Xerais de Galicia, pp. 113-117.

Fernández Vázquez, Mar e Ferreira Boo, Carmen. 2015. “Século XX. Dende 1950 até 1980. Produción literaria. Literatura dramática” / “Século XX. Dende 1950 até 1980. Produción literaria. Narrativa infantil”, en Historia da Literatura Infantil e Xuvenil Galega (coord. Blanca Ana Roig Rechou). Vigo: Edicións Xerais de Galicia, pp. 105-112 / pp. 185-228.

García Única, Juan. 2017. “Ecocrítica, ecologismo y educación literaria”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 90 (31.3), pp. 79-90. http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/15128170497.pdf#page=80 [Consulta: 01/02/2019].

Glotfelty, Cheryll. 1996. “Introduction. Literary Studies in an Age of Environmental Crisis”, en The ecocriticism reader. Landmarks in literary ecology (eds. Cheryll Glotfelty e Harold Fromm). Georgia: The University of Georgia Press, pp. XV-XXXVII.

Glotfelty, Cheryll. 2010. “¿Qué es la ecocrítica?”, en Nerter. Revista dedicada a la literatura, el arte y el conocimiento, nos15-16, pp. 19-20.

Glotfelty, Cheryll (sen data). “What is Ecocriticism? The Association for the Study of Literature and the Environment”, en http://www.asle.org/site/resources/ecocritical-library/intro/defining/glotfelty / [Consulta: 12/03/2019].

Held, Jacqueline. 1981. Los niños y la literatura fantástica: función y poder de lo imaginario. Barcelona: Paidós.

Larrañaga, E., S. Yubero e P. Cerrillo. 2004. “Un análisis de la imagen social del lector”, en Valores y lectura. Estudios multidisciplinares (coords. S. Yubero, E. Larrañaga e P. Cerrillo). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 15-38.

López Mújica, Montserrat. 2012. “Literatura, ecología y educación”, en Comunicación y escrituras. En torno a la lingüística y la literatura francesas (eds. Esperanza Bermejo Larrea, Juan Fidel Corcuera Manso e Julián Muela Ezquerra). Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, pp. 531-540.

Love, Glen A. 1996. “Revaluing Nature. Toward an Ecological Criticism”, en The ecocriticism reader. Landmarks in literary ecology (eds. Cheryll Glotfelty e Harold Fromm). Georgia: The University of Georgia Press, pp. 225-240.

Martínez, Julia Inés (sen data). “Convergencias entre ecocrítica y postcolonialismo en Sans Souci and Other Stories, de Dionne Brand”, en https://studylib.es/doc/6093304/martinez--julia-ines.-convergencias-entre-ecocritica [Consulta: 15/03/2019].

Mociño González, Isabel. 2011. Estudo comparado da narrativa infantil e xuvenil de ficción científica nas literaturas galega e portuguesa. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela. Tese de doutoramento.

Mociño González, Isabel. 2018. Narrativas de ficção científica para a infância e a juventude. Porto: Tropelias&Companhia.

Muíños, Noela. 2007. “Alberto Varela Ferreiro. ¡Lume!”, en Fadamorgana, nº 11, p. 74.

ONU. 2015. Agenda 2030 para el desarrollo sostenible, en https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/ [Consulta: 11/03/2019].

Quiles Cabrera, María del Carmen e Sánchez García, María Remedios. 2017. “Educación medioambiental a través de la LIJ: Claves para la formación del profesorado en los grados de magisterio”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 90 (31.3), pp. 65-77. http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/15128170497.pdf#page=66 [Consulta: 01/02/2019].

Redondo Moralo, Fátima e García Rivera, Gloria. 2017. “Lecturas ecológicas y emoción a través de los cuentos tradicionales: Proyecto dirigido al alumnado de Primaria y con Dificultades Especificas de Aprendizaje”, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, nº 90 (31.3), pp. 91-101. https://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/revistas/15119163309.pdf#page=92 [Consulta: 01/02/2019].

Rodríguez González del Blanco, T. 2018. Conta a natureza nos contos? Unha proposta lectora cara á educación ambiental e literaria. Traballo Fin de Grao. Pontevedra: Universidade de Vigo.

Roig Rechou, Blanca-Ana (coord.). 1996-2016. Informe de Literatura. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia/Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades. (CD-ROM e www.cirp.es/rec2/informes/).

Roig Rechou, Blanca-Ana (coord.) 2015. Historia da Literatura Infantil e Xuvenil Galega. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

Schwartz, Shalom H. 2001. “¿Existen aspectos universales en la estructura y contenido de los valores humanos?”, en Psicología social de los valores humanos (coords. María Ros e Valdiney. V. Gouveia). Madrid: Biblioteca nueva, pp. 53-77.

Vieites, Manuel F. 1998. “Literatura dramática e teatro para a infancia e a mocidade. Breve introducción para o seu estudio”, en Do novo teatro á nova dramaturxia (1965-1995) (ed. Manuel F. Vietes). Vigo: Edicións Xerais de Galicia.