Main Article Content

Silvana Guerrero González
Universidad de Chile Departamento de Lingüística
Chile
Biography
Vol 47 (2020), Notes, pages 309-327
DOI: https://doi.org/10.15304/verba.47.6068
Submitted: 28-05-2019 Accepted: 15-10-2019 Published: 24-12-2020
Copyright How to Cite

Abstract

The concept of ‘evaluation’ in narrative has been addressed in multiple studies since the seminal work by Labov & Waletzky (1967) and Labov (1972). Presently, the studies that explore evaluation, try to determine social variation and/or to account for pragmatic functions in oral narratives of personal experience. This note is not only a critical review of the treatment that the concept of narrative ‘evaluation’ has received in linguistics, but it also proposes an outline of a classification for its study, which includes non-verbal communication.

Cited by

Article Details

References

Alarcos Llorach, E. (1994): Gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.

Álvarez de Arcaya Ajuria, H. (2003): «La comunicación no verbal. Interrelaciones entre las expresiones faciales innatas y las aprendidas», Gazeta de Antropología 19, pp. 1-10. http://www.gazeta-antropologia.es/ [última consulta: 16/03/2020].

Andrews, M. & C. Squire & M. Tamboukou (2013): Doing narrative research. LA: Sage Publications Ltd.

Bocaz, A. (1996): «El paisaje de la conciencia en la producción de narraciones infantiles», Lenguas Modernas 23, pp. 49-68.

Bocaz, A. (1998): «La construcción del paisaje de la conciencia por niños de diferentes estratos socioeconómicos», Lenguas Modernas 25, pp. 71-94.

Bruner, J. (1988): Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.

Camargo Fernández, L. (2004): La Representación del Discurso en la Narración Oral Conversacional. Estudio Sociopragmático. Tesis doctoral. Madrid: Universidad de Alcalá.

Cestero, A. M. (2004): «La comunicación no verbal y el aprendizaje de lenguas extranjeras», in J. Sánchez Lobato & I. Santos Gargallo (dirs.): Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua/lengua extranjera. Madrid: SGEL, pp. 593-616.

Cestero, A. M. (2009): «Marcas paralingüísticas y quinésicas de la ironía», in L. Ruiz Gurillo & X. A. Padilla García (eds.): Dime cómo ironizas y te diré quién eres. Una aproximación pragmática a la ironía. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 167-190.

Cestero, A. M. (2014): «Comunicación no verbal y comunicación eficaz», ELUA Estudios de Lingüística 28, pp. 125-150. http://dx.doi.org/10.14198/ELUA2014.28.05

Cestero, A. M. (2016a): «La Comunicación no verbal: propuestas metodológicas para su estudio», Lingüística en la Red. Disponible en: http://www.linred.es/ [última consulta: 28/01/2019].

Cestero, A. M. (2016b): «La atenuación en el habla de Madrid: patrones sociopragmáticos», RILCE 33,1, pp. 57-86. https://doi.org/10.15581/008.33.1.57-86

Cestero, A. M. (2018): «Recursos no verbales en comunicación persuasiva: gestos», Zer 23,44, pp. 69-92. https://doi.org/10.1387/zer.18130

Cortazzi, M. & L. Jin. (2001): «Evaluating evaluation in narrative», in S. Hunston & G.Thompson (eds.): Evaluation in Text. Oxford: Oxford University Press, pp. 384-394.

De Fina, A. & A. Georgakopoulou. (2012): Analyzing narrative. Discourse and sociolinguistic perspectives. Cambridge: University Press. https://doi.org/10.1017/S0047404513000997

Ekman, P. (1973): «Cross cultural studies of facial expression», in P. Ekman (ed.): Darwin and facial expression. New York, Academic Press, pp. 169-222.

Ekman, P. & D. Friesen. (1969): «The repertoire of non-verbal behaviour: categories, origins, usage and coding», Semiotica 1, pp. 49-98. https://doi.org/10.1515/9783110880021.57

Georgakopoulou, A. (2006): «Small and large identities in narrative (inter)action», in A. De Fina & D. Schiffrin & M. Bamberg (eds.): Discourse and identity. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 121-143.

González, J. & S. Guerrero. (2016): «Estudio sociolingüístico del empleo de gradación de valoraciones inscritas en discursos argumentativos en el corpus PRESEEA de Santiago de Chile», Linred 14. Disponible en: http://www.linred.es/articulos_pdf/LR-articulo-10102016.pdf [última consulta: 28/01/2019].

González, J. & S. Guerrero (2018): «Recursos de atenuación en la ‘orientación’ de narrativas personales orales desde una perspectiva sociopragmática», Nueva revista del Pacífico 68, pp. 62-81. http://dx.doi.org/10.4067/S0719-51762018000100062.

Guerrero, S. (2014): Variación discursiva en narraciones de experiencia personal en el español hablado en Santiago de Chile. Tesis doctoral. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Guerrero, S. (2017a): «Los reguladores no verbales de inicio de secuencia estructural en narraciones conversacionales: un estudio sociopragmático», Pragmalingüística 25, pp. 267-285. https://revistas.uca.es/index.php/pragma/article/view/3311

Guerrero, S. (2017b): «Narración individual versus narración conversacional: un puente entre el variacionismo y la interacción», Onomázein 38, pp. 58-87. DOI: 10.7764/onomazein.38.04.

Guerrero, S. (2019): «Narración individual versus narración conversacional: análisis de las diferencias de superficie», Cuadernos de Lingüística de El Colegio de México 6,1, pp. 1-42. http://dx.doi.org/10.24201/clecm.v6i1.93

Guerrero, S. (m.i.): «La atenuación lingüística en el corpus PRESEEA de Santiago de Chile» [Manuscrito inédito enviado para su publicación].

Guerrero, S. & S. Arriagada. (2017): Guía de estudios del presente narrativo en los corpus PRESEEA. http://preseea,linguas,net/Metodolog%C3%ADa,aspx. [última consulta: 16/03/2020].

Hernández-Campoy, J. M. (2016): Sociolinguistic Styles. UK: John Wiley & Sons, Inc.

Hymes, D. (1981): In Vain I Tried to tell you: Essays in Native American Ethnopoetics. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Jiménez, T. (2006): «La narración infantil. Un estudio en niños de educación básica», Revista de investigación 60, pp. 157-174. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2324945

Labov, W. (1972): «The transformation of experience in narrative syntax», in Language in the inner city. Studies in the Black English Vernacular. Filadelfia: University of Pennsylvania Press, pp. 395-415.

Labov, W. (2013): The language of life and death. The transformation of experience in oral narrative. Cambridge: University Press.

Labov, W. & J. Waletzky. (1967): «Narrative analysis», in J. Helm: Essays on the verbal and visual arts. Seattle: University of Washington Press, pp. 12-44.

Lastra, Y. & P. M. Butragueño. (2017): «El presente narrativo en historias de experiencia personal en el Corpus sociolingüístico de la Ciudad de México». Ponencia XVIII Congreso Internacional de ALFAL, 24-28 julio de 2017. Bogotá: Colombia.

Martin, J. & P. White. (2005): The Language of Evaluation. Appraisal in English. New York: Palgrave Macmillan.

Maulén, G. (2018): Estilos narrativos en relatos conversacionales de hablantes de Santiago de Chile. Tesis de Licenciatura. Chile: Universidad de Chile.

Norrick, N. (2000): Conversational narrative. Saarland University: John Benjamins Publishing Company.

Poyatos, F. (2017): «La comunicación no verbal en la enseñanza integral del Español como Lengua Extranjera», E-eleando ELE en RED. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.

Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2010): Nueva gramática de la lengua española. Manual. Madrid: Espasa.

Reilly, J. & K. Edwards & U. Bellugi (1990): «One more with feeling: affect and language in atypical populations», Development and Psychopathology 2, pp. 367-391. https://doi.org/10.1017/S0954579400005782

San Martín, A. & S. Guerrero. (2013): «Una aproximación sociolingüística al empleo del discurso referido en el corpus PRESEEA de Santiago de Chile», Revista Signos 46,82, pp. 258-282. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342013000200005

Shiro, M. (2003): «Genre and Evaluation in Narrative Development», Journal of Child Language 30, pp. 165-195. https://doi.org/10.1017/S0305000902005500

Silva-Corvalán, C. & A. Enrique-Arias (2017): Sociolingüística y pragmática del español. Washington: Georgetown University Press [2ª edición].

Symons, D. & C. Peterson & V. Slaughter & J. Roche & E. Doyle (2005): «Theory of mind and mental state discourse during book reading and story-telling tasks», British Journal of Developmental Psychology 23, pp. 81-102. https://doi.org/10.1348/026151004X21080

Thompson, G. & S. Hunston. (2001): Evaluation in Text. Oxford: Oxford University Press.

Wodak, R. $ M. Meyer. (2003): Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa.