Luísa Villalta, playwright. An initial survey
Main Article Content
Abstract
In 2024 we celebrate the thirty-fifth anniversary of the publication of Luísa Villalta’s first dramatic text, but her dramatic work still awaits initial appraisals, in order to situate her plays in their contexts and show possible lines for other more systematic and even inter- and intra-systemic analyses. With that purpose we wrote this paper, based on a review of relevant literature, a comparative perspective, and the reading and description of the texts she wrote in a dramatic mold. As the most noteworthy result we highlight the formal and thematic richness of her plays and their current validity.
Keywords:
Article Details
References
Abuín González, A. (1997). El narrador en el teatro. Universidade de Santiago de Compostela.
Audi, R. (Ed.). (2004). Diccionario Akal de Filosofía. Akal.
Baert, P. (2001). La teoría social en el siglo XX. Alianza.
Bates, Th. R. (1976). Gramsci and the Theory of Hegemony. Journal of the History of Ideas, 36(2), 351-366. https://doi.org/10.2307/2708933
Beltrán Villalva, M. (2010). La metáfora teatral en la interacción social. Revista Internacional de Sociología, 68(1), 19-36. https://doi.org/10.3989/ris.2008.06.17
Biscaínho Fernandes, C. C. (2008). A Escola Dramática Galega (1978-1994) e o sistema literario. Boletín Galego de Literatura, 39-40, pp. 9-35.
Bourdieu, P. e Passeron, J-C. (1977). La reproducción. Laia.
Braxe, L. (2018). A eterna busca dunha suite inasíbel. En L. Villalta, Obra Dramática Completa (pp. 18-24). Edicións Proscritas.
Burke, K. (1941). The Philosophy of Literary Form. Louisiana State University Press.
Burke, K. (1945). A Grammar of Motives. Prentice Hall.
Bynum, C. W. (1997). Wonder. The American Historical Review, 102(1), 1-26. https://doi.org/10.1086/ahr/102.1.1
Campbell, C. (1996). On the concept of motive in Sociology. Sociology, 30(1), 101-114. http://www.jstor.org/stable/42857839
Campbell, C. (1998). The myth of social action. Cambridge University Press.
Cunqueiro, A. (1974). Dom Hamlet e tres pezas máis. Galaxia.
Curtius, E. R. (1995). Literatura europea y Edad Media Latina, I. Fondo de Cultura Económica.
Dahrendorf, R. (1975). Homo sociologicus. Akal.
Dante (1996). Monarchy (P. Shaw, Ed.). Cambridge University Press.
De Marinis, M. (1988). El nuevo teatro, 1947-1970. Paidós.
De Musset, A. (1833). Un spectacle dans un fauteuil. J. P. Meline.
Dewey, J. (1938). Experience and Education. Kappa Delta Pi.
Fernández Otero, A. (2018). Notas arredor dunha Sinfonía de escenas. En L. Villalta, Obra Dramática Completa (pp. 7-17). Edicións Proscritas.
Feynman, R. (1998). The Meaning of it all. Perseus Publishing.
Figueroa, A. (2001). Nación, literatura, identidade. Xerais.
Franzani García, B. J. (2020). El burlador burlado, una propuesta para entender el final de La verdad sospechosa. Hipogrifo, 8 (1), 33-49. https://doi.org/10.13035/H.2020.08.01.04
Freire, P. (1995). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
García Vidal, D. (2009). Teatro galego e construción nacional: os Cadernos da Escola Dramática Galega (1978-1994) [Tese Doutoral]. University of Birmingham. https://etheses.bham.ac.uk/id/eprint/972/
Giner, S. (1996). Sociología. Península.
Goethe, J. W. (2021). Fausto [L. Tobío Fernández, Trad.]. Laiovento
Goffman, E. (2006). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.
González Millán, X. (1994). Do nacionalismo literario a unha literatura nacional. Anuario de Estudos Literarios Galegos, 3, 67-71.
González Millán, X. (1998). A reconfiguración do espacio literario galego actual: transformacións e desafíos. En M. F. Vieites (Ed.), Do novo teatro á nova dramaturxia, 1965-1995 (pp. 15-32). Xerais.
González Millán, X. (2000). Resistencia cultural e diferencia histórica. Sotelo Blanco.
Gould, E. (1989). Virtual Theater: From Diderot to Mallarmé. The Johns Hopkins University Press.
Herrero Cecilia, J. (2011). Figuras y significaciones del doble en la literatura: teorías explicativas. Monografías de Çédille, 2, 15-48.
Jameson, F. (2004). Una modernidad singular. Gedisa.
Jourde, P. e Tortonese, P. (1996). Visages du double. Un thème littéraire. Nathan.
Kavafis, K. (1981). Poesías completas [J. M. Álvarez, Trad.]. Hiperión.
Laing, R. D. (1978). El yo y los otros. Fondo de Cultura Económica.
Laing, R. D. (1983). El yo dividido. Fondo de Cultura Económica.
López Silva, I. (2007). O desenvolvemento da nova dramaturxia. En M. F. Vieites (Ed.), Cento vinte e cinco anos de teatro en galego (pp. 213-222). Galaxia.
Lucas Marín, A. e García Galera, M. C. (2009). La comunicación personal. En A. Lucas Marín (Ed.), La nueva comunicación (pp. 191-214). Trotta.
Luckmann, Th. (1996). Teoría de la acción social. Paidós.
Machiavelli, N. (1998). A Mandrágora [F. Pillado e L. Villalta, Trads.]. Laiovento.
Macías Villalobos, C. (2012). Algunas consideraciones sobre el simbolismo de la esfinge. Mirabilia, 15, 1-36. https://raco.cat/index.php/Mirabilia/article/view/283022
Monedero Gil, C. (1992). Psicopatología humana. Siglo XXI.
Müller, H. (2013). Maquina Hamlet e outras pezas [C. López Pato, Trad.]. Galaxia.
Oliva, C. (2002). Teatro español del siglo XX. Síntesis.
Oliva, C. (2004). La última escena (Teatro español de 1975 a nuestros días). Cátedra.
Pasolini, P. P. (1994). Manifesto por un novo teatro [L. Villalta, Trad.]. Cadernos da Escola Dramática Galega, 105.
Pazó, N. e Vilavedra, D. (2000). El teatro gallego después de 1975. Cuadernos Hispanoamericanos, 599, 21-38.
Pérez-Simón, A. (2015). Drama, literatura, filosofía. Itinerarios del realismo y el modernismo europeos. Espiral Hispano-Americana.
Puchner, M. (2011). Stage Fright. Modernism Anti-Theatricality & Drama. The Johns Hopkins University Press.
Ragué-Arias, M. J. (1996). El teatro de fin de milenio en España (De 1975 hasta hoy). Ariel.
Requeixo, A. (2023).Introdución. En L. Villalta, Pensar é escuro. Poesía reunida (1991-2004) (pp. 7-69) [A. Requeixo, Ed.]. Galaxia.
Richardson, B. (1988). Point of View in Drama: Diegetic Monologue, Unreliable Narrators, and the Author’s Voice on Stage. Comparative Drama, 22(3), 193-214. https://www.jstor.org/stable/41153358
Riobó, P. P. (2000). O teatro galego contemporáneo (1936-1996). Universidade da Coruña.
Rodríguez Adrados, F. (2016). «Esfinge » y nuestro diccionario. BRAE, t. XCVI, c. CCCXIII, 351-356. https://revistas.rae.es/brae/article/view/144
Salvat, R. (1974). El teatro de los años 70. Península.
Sapienza, A. M. (2022a). Pasolini y el teatro: historia de una contradicción. ADE/Teatro, 190, 148-154.
Sapienza, A. M. (2022b). Pasolini y el “Manifiesto sobre el Nuevo Teatro”. ADE/Teatro, 190, 156-165.
Schere, M. J. (2012). El tópico del burlador-burlado en los Caballeros de Aristófanes. Nova Tellus, 30(1), 19-41. https://www.scielo.org.mx/pdf/novatell/v30n1/v30n1a1.pdf
Siguan, M. (1988). Ibsen y el «drama de ideas en Cataluña». 1616. Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, 6-7, 157-164.
Soares Junqueira, R. (2003). A obsessão das sombras ou culto do fragmento e pulverização da identidade no teatro de Raul Brandão. Scripta, 7 (13), 137-161. http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/12508/9820
Szondi, P. (2011). Teoría del drama moderno (1880-1950. Tentativa sobre lo trágico. Dykinson.
Tarrío Varela, A. (1994). Literatura galega. Aportacións a unha Historia crítica. Xerais.
Vieites, M. F. (1996). Manual e escolma da Literatura dramática galega. Sotelo Blanco.
Vieites, M. F. (1998). La nueva dramaturgia gallega. Estudio y antología. Publicaciones de la ADE.
Vieites, M. F. (2001). Contra o sentido común. Revista Galega de Teatro, 29, s/p.
Vieites, M. F. (2008). El personaje dramático: aspectos generales. En J. A. Hormigón (Ed.) Del personaje literario-dramático al personaje escénico (pp. 41-200). Publicaciones de la ADE.
Vieites, M. F. (2022). James Joyce dramaturgo, el caso “Circe”. ADE/Teatro, 191, 174-185.
Vilarós, T. M. (2018). El mono del desencanto. Una crítica cultural de la transición española (1973-1993). Siglo XXI.
Vilavedra, D. (1998). As novas promocións. En M. F. Vieites (Ed.), Do novo teatro á nova dramaturxia, 1965-1995 (pp. 109-143). Xerais.
Vilavedra, D. (2006). La literatura dramática gallega después de 1980. Estreno, XXXII (2), 60-73.
Vilavedra, D. (2014). Nuevas dramaturgias gallegas: ¿La emergencia de nuevas poéticas? En E. Garnier e A. Abuín (Eds.), Nouvelles scènes, nouveaux dispositifs: l’émergence du théâtre galicien (pp. 103-114). Lansman.
Villalta, L. (1989). Concerto para un home só. Cadernos da Escola Dramática Galega, 76.
Villalta, L. (1990). O representante. En VV. AA., Monólogos, I (pp. 15-16). Cadernos da Escola Dramática Galega, 85.
Villalta, L. (1991). O paseo das esfinxes. Cadernos da Escola Dramática Galega, 88.
Villalta, L. (1992). O Don Hamlet de Cunqueiro: Unha ecuación teatral. Laiovento.
Villalta, L. (1999a). As certezas de Ofelia. Casahamlet, 1, 37-47.
Villalta, L. (1999b). Mito e variacións no Don Hamlet. Casahamlet, 1, 70-71.
Villalta, L. (2001). Os doces anos da guerra. Revista Galega de Teatro, 29.
Villalta, L. (2002). Poética. “Sobre un certo estado de conciencia”. eDixital. http://bitly.ws/KrIY
Villalta, L. (2018). Obra Dramática Completa [A. Fernández Otero e L. Braxe, Eds.]. Edicións Proscritas.
Villalta, L. (2023). Pensar e escuro. Poesía reunida (1991-2004) [A. Requeixo, Ed.]. Galaxia.
Villalta, L. e Martínez Pereiro, C. P. (1987). Raúl Brandão: as máscaras do rosto. En R. Brandão, O doido e a morte (pp. 3-5). Cadernos da Escola Dramática Galega, 64.
Watzlawick, P., Bavelas, J. B. e Jackson, D. D. (1991). Teoría de la comunicación humana. Herder.
Worsley, A. (2015). Ophelia’s Loneliness. ELH, 82(2), 521-551. https://www.jstor.org/stable/24477796