Cross-curricular teaching, citizenship and values education: from LOGSE (1990) to LOMLOE
Main Article Content
Abstract
At this time of intense social concern due to the incidence of coronavirus worldwide and, tragically, in Spain, we are reviewing the main educational pieces of legislation of the last thirty years, increasingly frequent in line with political changes, also more and more controversial, reflecting a society that undergoes deep alterations. To satisfy these demands, compulsory education doesn’t want to transmit only knowledge, but it seeks to settle attitudes, develop principles and contribute to the person’s complete fulfilment through cross-curricular teaching, sometimes, or by means of areas or subjects of globalizing nature, such as Education for Citizenship or Civic and Ethical Values Education. Where are we now? On the threshold of a new legislative change that must be very quick to provide true values to the future citizens.
Keywords:
Article Details
References
Arenal, C. (1974). La emancipación de la mujer en España. Madrid: Júcar.
Bayona Aznar, B. (2013). Los ejes de la LOMCE. Forum Aragón: revista digital de FEAEAragón sobre organización y gestión educativa, (7), 13-15.
Bolívar Botía, A. (1995). La educación en valores y actitudes. Madrid: Anaya/Alauda.
Bolívar Botía, A. (2007). La educación para la Ciudadanía: su lugar en el currículum. Idea la Mancha: Revista de Educación de Castilla-La Mancha, (4), 55-59.
Bolívar Botía, A. (2008). Educación para la ciudadanía. Algo más que una asignatura. Barcelona: Graò.
Comisión Europea/EACEA/Eurydice (2017). La educación para la ciudadanía en el contexto escolar europeo – 2017. Informe de Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. DOI: https://doi.org/10.2797/90329
Esteban Moreno, R. M. (2003). Educación en valores. Programa para su desarrollo en la Educación Secundaria Obligatoria. Tendencias pedagógicas, (8), 99-106.
Fernández Soria, J. M. (2008). Educación para la Ciudadanía y los Derechos Humanos: controversias en torno a una asignatura (o entre ética pública y ética privada). Trasatlántica de Educación, (4), 45-64.
Gervilla Castillo, E. (2003). Pedagogía del esfuerzo y cultura del placer. Revista española de pedagogía, 61(224), 97-114. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/23764439
Gil Rivero, J. (2003). Un análisis crítico de la Ley Orgánica de Calidad de la Educación. Laberinto, (11), 1-14.
Gómez Orfanel, G. (2009). Jurisprudencia española sobre educación para la ciudadanía. Anuario de Derechos Humanos. Nueva Época, 10, 261-283.
Gómez Rodríguez, A. E. (2008) Educación para la ciudadanía: una aproximación al estado de la cuestión. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, (7), 131-140.
González Lucini, F. (1993). Temas transversales y educación en valores. Madrid: Alauda.
López Serrano, M. J. (2019). 40 años de Leyes y didácticas educativas. Intervencionismo político en la educación española. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, LII, 559-572.
Martín Sánchez, I. (2009). Objeción de conciencia y educación para la ciudadanía. Revista Jurídica de la Universidad Autónoma de Madrid (RJUAM), (19), 211-228.
Pablo López, P. de (Coord.) (1992). Materiales para la reforma. Educación Infantil. Madrid: Centro de Publicaciones del MEC.
Parra Ortiz, J. M. (2003). La educación en valores y su práctica en el aula. Tendencia pedagógicas, 8, 69-88.
Rodríguez Lestegás, F. (2007). Educación para la ciudadanía: el gato ya tiene su cascabel. Contextos educativos. Revista de Educación, (10), 81-90, DOI: https://doi.org/10.18172/con.580
Rosales López, C. (2015). Evolución y desarrollo actual de los temas transversales: posibilidades y límites. Foro de Educación, 13(18), 143-160. DOI: https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.008
Rosales López, C. (2019). ¿Cuáles son los ámbitos de transversalidad educativa? Innovación Educativa, (29), 109-123. DOI: https://doi.org/10.15304/ie.29.6023
Subirats Martòri, M. (2014). La LOMCE: hacia una educación antidemocrática. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (81), 45-58.
Vinuesa Angulo, J. M. (2002). La cultura del esfuerzo. Revista de Educación, (329), 207-218.
Zenón Gómez. J. (1992). Materiales para la reforma. Educación Primaria (segundo ciclo). Orientaciones didácticas. Madrid: Centro de Publicaciones del MEC.
Most read articles by the same author(s)
- Raquel Vázquez Ramil, Ángel Serafín Porto Ucha, Introduction. In the centenary of the Institute-School creation. The Integrated Public Schools of compulsory primary and secondary education: persistence of the Francisco Giner de los Ríos’ thought and of the ILE’ principles , Innovación educativa: No 28 (2018): In the centenary of the Institute-School creation: past, present and future of the integrated public schools of compulsory primary and secondary education
- Mª Raquel Vázquez Ramil, Ángel Serafín Porto Ucha, Hernández Díaz, José Mª (2021). "Ensayos mínimos sobre la universidad deseada". Castelo Branco: RVJ – Editores. ISBN: 978-989-53072-3-4. 351 páxinas. , Innovación educativa: No 32 (2022): Dialogando sobre as 24 propostas do MEFP para a mellora da profesión docente
- Ángel Serafín Porto Ucha, VV. AA. (2022). "Mujeres imprescindibles. Educadoras en la vanguardia del siglo XX". Pontevedra: Kalandraka Editora. ISBN: 978-84-1343-140-6. ISBN: 978-84-1343-139-0 (edición en gallego) , Innovación educativa: No 32 (2022): Dialogando sobre as 24 propostas do MEFP para a mellora da profesión docente
- Ángel Serafín Porto Ucha, Gabriel, Narciso de (2023). "Os mestres mortos daquel verán". Vigo, Galaxia. ISBN: 978-84-9151-969-0. 245 páxinas , Innovación educativa: No 33 (2023): Educational innovation in art, science and society
- María Raquel Vázquez-Ramil, Ángel Serafín Porto Ucha, Origins of the educational museism in Galicia: the work of Casto Blanco Cabeza , Innovación educativa: No 33 (2023): Educational innovation in art, science and society