Main Article Content

Juan Manuel Escudero Muñoz
Profesor Emérito. Universidad de Murcia.
Spain
No 34 (2024): 50 Aniversario dos Estudos de Pedagoxía en Galicia (1974-2024), Works by invitation
DOI: https://doi.org/10.15304/ie.34.10165
Submitted: 02-10-2024 Accepted: 02-10-2024 Published: 29-11-2024
Copyright How to Cite

Abstract

Since the democratic transition and especially the nineties, multiple and important changes, reforms and innovations have taken place in our country. They were deployed at all levels and areas of the educational system, of course that of compulsory education, which will be preferably considered in the article. The article offers a panoramic review and balance of changes and innovations in the last three decades. Their emergence and development came from individual and collective initiatives, as well as from politics of educational reforms by different governments. The text consists of three sections. The first frames the notion of innovation and proposes certain criteria to carry out the intended balance. The second, which will be the most extensive, offers a wide range of innovations and the third concludes with balances about paths taken and achievements, so as pending challenges and horizons to reach.

Cited by

Article Details

References

Escudero, J. M. (2012) Asuntos claves y pendientes para mejorar la educación. Diálogos de ADEME (Alcalá) (ademeblog.wordpress.com/textos)

Escudero, J. M. (2019) Innovación y calidad en educación, en Martínez, M. y Jolonch de Anglada, A (Coords.) Las paradojas de la innovación educativa. Barcelona: Horsori.

Escudero, J. M. (2024) Innovación educativa: las primeras décadas de la educación democrática, los 80-90, Cuadernos de Pedagogía. Monográfico coord. Luengo, F.

Escudero, J. M. y González, Mª, T. (1984) La renovación pedagógica: modelos teóricos y el papel del profesor. Madrid: Ed. Escuela Española.

Escudero, J. M., Botías, F., Moreno, M., Nieto, J. M. y Visedo, J. M. (2002) Escuelas públicas de calidad: teorías, experiencias e implicaciones para la mejora de la educación. Proyecto Séneca. Centro de Coordinación de la Investigación Región de Murcia. PB/9/FS/99.

García, R. J. (2024) Escuelas en red (https://elpais.com/educacion/escuelas-en-red/)

González, Mª. T. y Escudero, J. M. (1987) Innovación educativa. Teoría y procesos de desarrollo. Barcelona: Humanitas

Laval, Ch. (2006) Les deux crises de l´education. Revue de Mauss, 28, pp. 96-115

Marcelo, C y otros (2010) Innovación educativa en España desde el punto de vista de sus protagonistas. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado. 14(1) 112-134

Martínez Celorio, X. (2016) Innovación y reestructuración educativa en España: las Escuelas del nuevo siglo. En Informe España 2016. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.

Masters, G. (2023) Building a World Class Learning System. NCCE, Washington.

Moreno, J. M. y Gortázar, L. (2024) Educación universal. Por qué el proyecto más exitoso de la Historia genera malestar y nuevas desigualdades. Madrid: Debate.

OECD (2017) Schools at the crossroads of innovation in cities and regions. Paris: OECD Publising.

ONPEGE (2021) España 2050: Fundamentos y propuestas para una Estrategia Nacional a Largo Plazo. Madrid: Ministerio de la Presidencia.

REICE (2021) Innovación educativa. Monográfico coordinado por García R. y Escudero, J. M.

Rogero, J. y Turienzo, D. (2024) Educafakes: 50 mentiras y medias verdades sobre la educación. Madrid: Capitán Swing.

Save the Children (2024) Por una escuela concertada inclusiva. https://www.savethechildren.es/actualidad/informe-por-una-escuela-concertada-inclusiva

Serdyukov, P. (2017) Innovation in education: what works, what doesn´t and what to do about it? Journal of Research in Innovative Teaching and Learning, vol. 10, 2, 4-33.

Tiana, A. (2014) Veinte años de políticas de evaluación general del sistema educativo en España. Revista de Evaluación de Programas y Políticas, 2, pp. 1-21.

UNESCO (2021) Reimaginar Juntos Nuestro Futuro. Un nuevo contrato social por la educación. Paris.

Vicent Lancrin, S. et al. (2019) Measuring Innovation in Education. Paris: OECD, Pub.