Main Article Content

Rocío García-Pedreira
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
http://orcid.org/0000-0002-5102-5078
Biography
No 61 (2023), Studies
DOI: https://doi.org/10.15304/bgl.61.9398
Submitted: 21-09-2023 Accepted: 10-10-2023 Published: 20-12-2023
Copyright How to Cite

Abstract

This paper presents an approach to the art book for children and the possibilities it offers for the development of proposals in the classroom. It begins with a theoretical introduction to the concept of the art book from a non-restrictive point of view, which allows the establishment of a classification proposal designed for teachers. Then, the definition of competence in cultural awareness and expressions is also analysed, linking the knowledge involved with the use of the art book in the classroom. The study shows the potential of these works for the development of effective proposals for the artistic-literary education of children from a competence approach.

Cited by

Article Details

References

Álvarez García, F. J. y Nieto-Migue, I. (2021). Arte y educación artística: Una reflexión sobre la creatividad y la interdisciplinariedad de los lenguajes artísticos. ARTSEDUCA, (31), 251 - 262. https://doi.org/10.6035/artseduca.6032

Calvo Valiós, V., C. Del Moral Barrigüete y J. Senís Fernández, J. (2021). Vidas en verso: los libros de no ficción biográficos como herramienta para una educación integral e intercultural. Lenguaje Y Textos, 54, 55–65. https://doi.org/10.4995/lyt.2021.15767

Crespo Martín, B. (2012). El libro-arte / libro de artista: Tipologías secuenciales, narrativas y estructuras. Anales de Documentación, 15(1) https://doi.org/10.6018/analesdoc.15.1.125591

Díaz-Plaja, A. (2002). Leer palabras, leer imágenes: arte para leer. En A. Mendoza Fillola (Coord.), La seducción de la lectura en edades tempranas (pp. 219-252). Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/10997/19/0

Encabo Fernández, E. y Jerez Martínez, I. (2013). Lingüística aplicada y alfabetización visual: el desarrollo de la competencia intercultural. Nebrija, 13. https://www.nebrija.com/revista-linguistica

Franco-Vázquez, C. e Neira-Rodríguez, M. (2021). Promoviendo el pensamiento creativo a través de las narrativas visuales y literarias: un estudio de caso en el Grado en Maestro/a de Educación Infantil. Revista de Investigación en Educación, 19(2), 162-175. https://revistas.webs.uvigo.es/index.php/reined

García Padrino, J. (2005). La promoción de la lectura: una permanente tarea educativa. Revista de Educación, nº extraordinario, 37-51. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2005/re2005/re2005-04.html

Garralón, A. (2013). Leer y saber: los libros informativos para niños. Tarambana libros.

Parlamento Europeo y Consejo de la Unión Europea (22 de mayo de 2018). Recomendación del Consejo, de 22 de mayo de 2018, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604%2801%29

Ruiz Guerrero, L. (2014). Iniciación a la lectura desde un paradigma no verbal. Posibilidades del álbum ilustrado sin texto escrito en el aula de educación infantil. En P. Miralles, M. B. Alfageme y A. Rodríguez (Eds.), Investigación e innovación en Educación Infantil (pp. 207-216). Universidad de Murcia.

Sampériz, M., Tabernero, R., Colón, M. J. y Manrique, N. (2021). El libro de no ficción para prelectores. Análisis de las claves de construcción del discurso. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, 124, 73-90. https://doi.org/10.18682/cdc.vi124.4418

Trujillo García, A. M. (2011). La importancia de la lectura desde la infancia. Temas para la Educación, 16. https://www.feandalucia.ccoo.es/indcontei.aspx?d=6273&s=0&ind=279