Teachers in flannels vs. the aristocrats of pedagogy. Grammar battles and ideology in the wake of the 20th Century
Main Article Content
Abstract
This paper analyzes the signs of the ideological conflict between two kinds of grammarians at the end of the 19th Century and the beginning of the 20th Century. On the one hand, there was a group of power, formed by authors who enjoyed social influence and recognition, considered to be authorities in grammatical matters, which includes both the grammarians of the Royal Spanish Academy and the grammarians-pedagogues of the neo-Catholic line close to the Escuela Normal Central of Madrid and to the circles of political power, such as Rufino J. Blanco or Ezequiel Solana. On the other hand, there was a less influential, more locally based school grammarians group, that had to learn and apply the technique of logical and grammatical analysis from the manuals of the former. In order to analyze this conflict, the marks of ideology present in the series of grammatical texts published by the Valencian teacher José Ramón Palmí Pérez (1872-1950), member of the second group, are extracted and analyzed. His texts show the difficulties encountered by teachers and opponents in applying the theories and analytical methods of their direct sources. The severity with which he treats the grammarians of the canon demonstrates the enormous division between the two groups. At the same time, the conservative ideology of that time, in terms of social and family relationships, emerges from the strategies used in making abstract syntactic concepts, such as régimen or subordination, accessible to the reader.
Keywords:
Article Details
References
Boyd, Carolyn P. 1997. Historia patria. Politics, History, and National Identity in Spain, 1875-1975, Princeton: Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9780691222035
Calero Vaquera, Mª Luisa. 2004. Métodos de enseñanza gramatical en la tradición: propuesta de nueva disciplina. En Cristóbal Corrales Zumbado, Josefa Dorta Luis, Dolores Corbella et al. (eds.), Nuevas aportaciones a la historiografía lingüística (Actas del IV Congreso Internacional de la sehl), Madrid: Arco Libros, vol. 1, 317-326.
Calero Vaquera, Mª Luisa. 2007. Desarrollo de la sintaxis en la tradición gramatical hispánica. En Josefa Dorta et al. (eds.), Historiografía de la lingüística en el ámbito hispánico. Fundamentos epistemológicos y metodológicos, Madrid: Arco Libros, 89-118.
Calero Vaquera, Mª Luisa. 2008. Análisis lógico y análisis gramatical en la tradición española: hacia una (r)evolución de la sintaxis. Gramma-Temas 3, 11-42.
Calero Vaquera, Mª Luisa. 2018. Sobre el concepto de ‘ideología’ y su repercusión en la epistemología lingüística. Circula. Revue d’ideologies linguistiques 8, 6-29. https://doi.org/10.17118/11143/15549
Calero Vaquera, Mª Luisa; Zamorano Aguilar, Alfonso. 2010. El término análisis en las gramáticas de la tradición hispánica - Estudio metalingüístico. En Katharina Wieland, Kirsten Süselbeck y Vera Eilers (eds.), Aspectos del desarrollo de la lingüística española a través de los siglos, Hamburg: Buske Verlag, 13-29.
Calero Vaquera, M.ª Luisa; Zamorano Aguilar, Alfonso. 2012. La transferencia del análisis lógico al gramatical en España durante el primer tercio del siglo xx: el caso de Ezequiel Solana (1863-1931). Revista de Investigación Lingüística 15, 187-205. https://revistas.um.es/ril/article/view/164631
Castells, Carmen. s. a. Victoriano Fernández Ascarza. En Eusko Ikaskuntza, Enciclopedia Auñamendi [en línea] http://aunamendi.eusko-ikaskuntza.eus/artikuluak/artikulua.php?id=eu&ar=65235 [11/11/2017].
Cossío, Manuel B. 1915. La enseñanza primaria en España (2ª ed. renovada por Lorenzo Luzuriaga), Madrid: R. Rojas.
Delesalle, Simone; Chevalier, Jean-Claude. 1986. La linguistique, la grammaire et l'école: 1750-1914, Paris: Armand Colin.
Delgado Criado, Buenaventura (coord.). 1994. Historia de la educación en España y América. Volumen 3: La educación en la España contemporánea (1789-1975), Madrid: Ediciones sm.
Escolano Benito, Agustín. 1982. Las escuelas normales: siglo y medio de perspectiva histórica. Revista de Educación 269, 55-76.
García Folgado, Mª José. 2012. Gramática y legislación educativa. En Alfonso Zamorano Aguilar (coord. y ed.) (2012): Reflexión lingüística y lengua en la España del siglo xix : marcos, panoramas y nuevas aportaciones, München: Lincom, 247-268.
García Folgado, Mª José. 2019. La labor pedagógica de la Real Academia Española: el lenguaje en la escuela (1941, 1944). Boletín de la Real Academia Española XCIX(CCCXIX), 45-83.
García Folgado, Mª José; Montoro del Arco, Esteban T. 2011. Aproximaciones a la enseñanza del análisis: los Principios del análisis lógico de Ramón Merino (1848). En Gerda Hassler (ed.), History of Linguistics 2008. Selected papers from the eleventh International Conference on the History of the Language Sciences (ICHoLS XI, 28 August-2 Septembre 2008), Ámsterdam: John Benjamins, 303-315. https://doi.org/10.1075/sihols.115.28gar
Garrido Vílchez, Gema Belén. 2010. Las gramáticas de la Real Academia Española: teoría gramatical, sintaxis y subordinación (1854-1924), Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Gómez Asencio, José J.; Swiggers, Pierre; Montoro del Arco, Esteban T. 2014. Principios, tareas, métodos e instrumentos en historiografía lingüística. En: M.ª Luisa Calero Vaquera et al. (eds.), Métodos y resultados actuales en Historiografía de la Lingüística, Münster: Nodus Publikationen, vol. 1, 266-301.
Guia Marín, Josep; Guia Marín, Rafael. 2014. Els Mestres Palmí Pérez i la seua vinculació al Camp de Mirra. Revista de Festes del Camp de Mirra (agosto de 2014), 70-75.
Hassler, Gerda. 1990. Los ‘Ideólogos’ franceses y la continuidad de sus temas lingüísticos en el pensamiento español al inicio del siglo xix. Glosa 1, 135-156.
Hassler, Gerda. 2002. Textos de referencia y conceptos en las teorías lingüísticas de los siglos xvii y xviii. En M. Ángel Esparza, Benigno Fernández y Hans-J. Niederehe (eds.), sehl 2001. Estudios de Historiografía Lingüística, Hamburg: Helmut Buske, vol. 1, 559-586.
Hassler, Gerda. 2008. Les idéologues et leurs sources: textes de réference et séries de textes dans la constitution d’un paradigme notionnel. En Ilona Pabst y Jürgen Trabant (dirs.), Actes du colloque international Idéologie, Grammaire Générale, Ecoles centrales, Berlin: Freie Universität, Fachbereich Philosophie und Geisteswissenschaften, 60-87. https://www.geisteswissenschaften.fu-berlin.de/v/grammaire_generale/Actes_du_colloque/Textes/Hassler/Gerda_Hassler.pdf [15/03/2021]
Melcón Beltrán, Julia. 1992. La formación del profesorado en España (1837-1914), Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Montes Moreno, Soledad. 1998. La revista “La Escuela Moderna” (1891-1934) y la construcción del conocimiento pedagógico en España [tesis doctoral], Granada: Universidad de Granada.
Montoro del Arco, Esteban T. 2010. Bases para el estudio variacionista de los corpus historiográficos: el caso del análisis lógico y gramatical. Revista argentina de historiografía lingüística (rahl) II/2, 107-124. https://www.rahl.ar/index.php/rahl/article/view/28
Montoro del Arco, Esteban T. 2012. “Los problemas matemáticos son como los temas gramaticales”: logique, grammaire et arithmétique dans les traités d’analyse logique et grammaticale (xixe siècle). Histoire Epistémologie Langage 34/2, 79-103. https://doi.org/10.3406/hel.2012.3251
Montoro del Arco, Esteban T. 2015. Fuentes francesas para la clasificación de las proposiciones en la gramática española decimonónica: los enciclopedistas. En Cécile Bruley y Javier Suso López (eds.), La terminología gramatical del español y del francés / La terminologie grammaticale de l'espagnol et du français, Frankfurt am Main: Peter Lang, 217-239.
Montoro del Arco, Esteban T. 2019a. El análisis gramatical desde la perspectiva de un gramático de provincias: José Ramón Palmí Pérez (1872-1950). Beiträge zur Geschichte der Sprachwissenschaft 29.2, 259-291.
Montoro del Arco, Esteban T. 2019b. Métodos y modelos de representación del análisis sintáctico en la gramática escolar española (siglos xix y xx). En: Alfonso Zamorano Aguilar (coord. y ed.), Adela González-Fernández, Sergio Rodríguez-Tapia y Juan M. González Jiménez (eds.), Historiografía de la reflexión sintáctica: metaanálisis y estudios en torno al español, München: LINCOM, 303-335.
Montoro del Arco, Esteban T.; García Folgado, Mª José. 2009. El análisis lógico y gramatical en los manuales escolares del siglo xix (francés, castellano y latín). En Javier Villoria (ed.), Quaderni del CIRSIL, 8. Dai maestri di lingue ai professori di lingue in Europa. Atti delle giornate di Granada, novembre 2008, Granada: Comares, 143-159.
Sinner, Carsten. 2009. Las gramáticas francesas como fundamento, modelo e inspiración del análisis lógico y el análisis gramatical en España. Revue de Linguistique Romane 73, 427-460.
Swiggers, Pierre. 2018. De la ideología de la(s) lengua(s) a la(s) ideología(s) de la lingüística. Circula. Revue d’ideologies linguistiques 8, 70-101. https://doi.org/10.17118/11143/15552
Zamorano Aguilar, Alfonso. 2010. Teoría del canon y gramaticografía. La tradición española de 1750 a 1850. En Victoriano Gaviño y Fernando Durán López (eds.), Gramática, canon e historia literaria (1750 y 1850), Madrid: Visor, 421-466.
Zamorano Aguilar, Alfonso. 2013. Relaciones entre pensamiento pedagógico y teoría gramatical en España durante el primer tercio del siglo xx. Rilce 29/2, 514-544. https://doi.org/10.15581/008.29.2957
Zamorano Aguilar, Alfonso. 2017. Series textuales, edición de textos y gramaticografía. Teoría, aplicación, constantes y variables. Beiträge sur Geschichte der Sprachwissenschaft 27.1, 115-135.
Zamorano Aguilar, Alfonso. 2019a. Gramática y marcas de ideología en el Tratado elemental de la lengua castellana (1915) de Rufino Blanco y Sánchez. Anuario de Estudios Filológicos XLII, 285-306. https://doi.org/10.17398/2660-7301.42.285
Zamorano Aguilar, Alfonso. 2019b. La obra gramatical como fuente de ideologías en historiografía. Tonos Digital 36, 1-23. http://hdl.handle.net/10201/67542 [15/03/2021]
Zollna, Isabel. 2004. La ilustración francesa y su repercusión en las teorías lingüísticas españolas: la influencia de los ‘ideólogos’. En Jesús Cañas y Sabine Schmitz (eds.), Aufklärung: Literatura y cultura del siglo xviii en la Europa occidental y meridional. Estudios dedicados a Hans-Joachim Lope, Frankfurt: Peter Lang, 263-275.