Main Article Content

Guillem Carabi Bescós
Universitat Politècnica de Catalunya
Spain
https://orcid.org/0000-0001-7804-1409
No 23 (2024), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/quintana.23.9508
Submitted: 04-11-2023 Accepted: 26-06-2024 Published: 13-12-2024
Copyright How to Cite

Abstract

The article aims to explore the relationship between residue and aesthetic form, identifying three main avenues of discussion: residue as form, residue as a trace, and residue as a recycling object. To do so, various works within the realm of visual arts —painting, sculpture, architecture— as well as literature, are critically analysed. Support for these reflections is found in other disciplinary fields such as physics, economics, philosophy, and history. From the analysis conducted, it is concluded that the concept of residue transversely spans the history of art, becoming a pivotal idea for establishing dialectics between center-periphery, art-politics, nucleus-limit, abstract-figurative, among many others. This marks the beginning of initial notes to establish a conceptual genealogy.
Cited by

Article Details

References

Azúa, Félix de. 1996. El aprendizaje de la decepción. Barcelona: Anagrama.

Barros de Castro, Antonio, y Lessa, Carlos F. 1984. Introducción a la economía. Un enfoque estructuralista. Vol. 10. ed. (ed. or. 1969). Madrid: Siglo XXI.

Bataille, Georges. 1970. Oeuvres complètes. I Premiers écrits, 1922-1940. Vol. 1. 12 vols. Paris: Gallimard.

Benjamin, Walter. 1972. «El París del Segundo Imperio en Baudelaire». En Iluminaciones II. Baudelaire. Un poeta en el esplendor del capitalismo. Madrid: Taurus.

Benjamin, Walter, 2008. «Sobre el concepto de historia». En Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Ciudad de México: Itaca, UACM.

Bourriaud, Nicolas. 2010. La exforma. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Cadogan, Jean K. 1983. «Linen Drapery Studies by Verrocchio, Leonardo and Ghirlandaio». Zeitschrift für Kunstgeschichte, 1983. https://doi.org/10.2307/1482117

Carabí-Bescós, Guillem. 2016. La transformació com a procediment. Barcelona: Dux.

Carabí-Bescós, Guillem; Salcedo Miliani, Antonio; Miralles Jori, Roger; Peig Ginabreda, Concepció; Pallasma, Juhani; Ligtelijn, Vincent. 2012. Josep M. Jujol. L’església primera de Vistabella: una mirada contemporània. Editado por Guillem Carabí-Bescós. Barcelona: dpr-Barcelona.

Charles Darwin. 1852. La expresión de las emociones en el hombre y en los animales. Vol. 1. 3 vols. Valencia: F. Sempere.

Collin, Philippe. 1998. Marcel Duchamp parle des Ready-made. Paris: L’Échoppe.

Diels, Hermann y Kranz, Walther. 1903. Die Fragmente der Vorsokratiker griechisch und deutsch. 4 vols. Berlin: Weidmann.

Fernández Mallo, Agustín. 2020. Teoría general de la basura. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Georgescu-Roegen, Nicholas. 1996. La ley de la entropía y el proceso económico. Madrid: Fundación Argentaria-Visor.

Gombrich, Ernst H. 1992. Aby Warburg: una biografía intelectual. Alianza Forma 114. Madrid: Alianza.

Handke, Peter. 1991. Historia del lápiz: materiales sobre el presente. Barcelona: Península.

Hofmmansthal, Hugo von. 1981. Carta de Lord Chandos. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia.

Kurt Schwitters. Merz. 1990. Marc Dachy. Paris: Éditions Gerard Lebovich.

Lynch, Kevin. 2014. Echar a perder: un análisis del deterioro. 1ð ed., 2ð tirada. Barcelona: Gustavo Gili.

Man Ray. 2004. Autorretrato. Barcelona: Alba editorial.

Peggy Elaine Schrock. 1996. «Man Ray’s “Le Cadeau”: The Unnatural Woman and the De-Sexing of Modern Man». Woman’s Art Journal, Autumn, - Winter 1997 de 1996. https://doi.org/10.2307/1358464

Perejaume. 2014. Mareperlers i ovaladors: Perejaume. Barcelona: Edicions 62, S.A.: Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Pezolet, Nicola. 2010. «The Cavern of Antimatter: Giuseppe “Pinot” Gallizio and the Technological Imaginary of the Early Situationist International». Grey Room, 2010. https://doi.org/10.1162/grey.2010.1.38.62

Pizza, Antonio. 2017. Habitantes del abismo: literatura, arte y crítica en el París de Baudelaire. Madrid: Ediciones Asimétricas.

Quetglas, Josep. 2021. A Casandra: cuatro charlas sobre mirar y decir. [Madrid]: Ediciones Asimétricas. http://ccuc.csuc.cat/record=b7499523~S23*cat.

Spellman, Catherine y Unglaub, Karl. 2004. «10 en la escala de Richter». En Peter Smithson. Conversaciones con estudiantes, 96. Barcelona: Gustavo Gili.

Tafuri, Manfredo. 1968. «Las estructuras del lenguaje en la historia de la arquitectura moderna». En Teoría de la Proyectación Arquitectónica, 248. Barcelona: Gustavo Gili.

Toledano Vega, Juan. 2015. «Hermosos desperdicios, ordenado azar». Disputatio. Philosophical Research Bulletin, Diciembre de 2015.

Ugalde Hernández, Óscar. 2021. «Evolución histórica-epistemológica de la economía circular: ¿Hacia un nuevo paradigma del desarrollo?» Economía y Sociedad 26 (59): 1-13. https://doi.org/10.15359/eys.26-59.5

Van Doesburg, Theo. 1992. Qu’est-ce que Dada? Paris: L’Échoppe.

Warburg, Aby, Joaquín Chamorro Mielke, y Aby Warburg. 2010. Atlas Mnemosyne. Editado por Martin Warnke, Claudia Brinker, y Fernando Checa Cremades. Arte y estética 77. Madrid: Akal.