Main Article Content

Pedro Poyato Sánchez
Catedrático de Historia del Arte
Spain
http://orcid.org/0000-0003-2511-5392
No 22 (2023), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/quintana.22.8434
Submitted: 26-04-2022 Accepted: 05-11-2022 Published: 20-11-2023
Copyright How to Cite

Abstract

Auteur cinema, together with film noir, is a most challenging genre within the classic paradigm. And at the forefront of this cinema there is Alfred Hitchcock, one of the directors who has contravened the classic Hollywood rules with his works. The aim of this study is the analysis of one of those films, The Wrong Man, 1956, which Hitchcock, wading monetary hindrances, made for Warner, upon the real story of a man mistakenly identified as a thief. Thus, by means of dissecting the writing terms and procedures, both at a narrative and stylistic level, this analysis reflects on the manifestation of the Hitchcockian authorship.

Cited by

Article Details

References

Abuín, Alberto. “Alfred Hitchcock: Falso culpable, el realismo”. Espinof.com, junio 2, 2014. https://www.espinof.com/criticas/alfred-hitchcock-falso-culpable-el-realismo

Alberich, Enrique. Alfred Hitchcock. El poder de la imagen. Barcelona: Fabregat, 1987.

Bordwell, David. “Los límites de la diferencia”. En El cine clásico de Hollywood, Bordwell, David, Janet Staiger y Kristin Thompson. Barcelona: Paidós, 1997.

Burch, Nöel. Itinerarios. La educación de un soñador de cine. Bilbao: Caja de Ahorros Vizcaína, 1985.

Deleuze, Gilles. La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós, 1994.

Fernández-Santos, Ángel. “El abismo interior”, El País (Madrid), marzo 27, 1990.

Gaudreault, André y François Jost. El relato cinematográfico. Ciencia y narratología. Barcelona: Paidós, 1995.

Godard, Jean-Luc. “El crítico Godard. The Wrong Man (Falso culpable)”. Nickel Odeon, no. 12 (1998): 64–70.

Luengos, Javier. Alfred Hitchcock. Oviedo: Centro Cultural Campoamor, 1984.

Maiso, Arturo G. “Falso culpable: una pieza única en la filmografía de Hitchcock”. El Cine en la Sombra.com, febrero 20, 2015. https://www.elcineenlasombra.com/falso-culpable-wrong-man/

Stam, Robert, Robert Burgoyne y Sandy Flitterman-Lewis. Nuevos conceptos de la teoría del cine. Estructuralismo, semiótica, narratología, psicoanálisis, intertextualidad. Barcelona: Paidós, 1999.

Truffaut, François. El cine según Hitchcock, Madrid: Alianza Editorial, 1984.

Zunzunegui, Santos. “Microcircuitos del sentido”. Contracampo, no. 38 (1985): 33–45.