AUTEUR CINEMA IN HOLLYWOOD: ABOUT THE WRONG MAN (HITCHCOCK, 1956)
Main Article Content
Abstract
Auteur cinema, together with film noir, is a most challenging genre within the classic paradigm. And at the forefront of this cinema there is Alfred Hitchcock, one of the directors who has contravened the classic Hollywood rules with his works. The aim of this study is the analysis of one of those films, The Wrong Man, 1956, which Hitchcock, wading monetary hindrances, made for Warner, upon the real story of a man mistakenly identified as a thief. Thus, by means of dissecting the writing terms and procedures, both at a narrative and stylistic level, this analysis reflects on the manifestation of the Hitchcockian authorship.
Keywords:
Article Details
References
Abuín, Alberto. “Alfred Hitchcock: Falso culpable, el realismo”. Espinof.com, junio 2, 2014. https://www.espinof.com/criticas/alfred-hitchcock-falso-culpable-el-realismo
Alberich, Enrique. Alfred Hitchcock. El poder de la imagen. Barcelona: Fabregat, 1987.
Bordwell, David. “Los límites de la diferencia”. En El cine clásico de Hollywood, Bordwell, David, Janet Staiger y Kristin Thompson. Barcelona: Paidós, 1997.
Burch, Nöel. Itinerarios. La educación de un soñador de cine. Bilbao: Caja de Ahorros Vizcaína, 1985.
Deleuze, Gilles. La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. Barcelona: Paidós, 1994.
Fernández-Santos, Ángel. “El abismo interior”, El País (Madrid), marzo 27, 1990.
Gaudreault, André y François Jost. El relato cinematográfico. Ciencia y narratología. Barcelona: Paidós, 1995.
Godard, Jean-Luc. “El crítico Godard. The Wrong Man (Falso culpable)”. Nickel Odeon, no. 12 (1998): 64–70.
Luengos, Javier. Alfred Hitchcock. Oviedo: Centro Cultural Campoamor, 1984.
Maiso, Arturo G. “Falso culpable: una pieza única en la filmografía de Hitchcock”. El Cine en la Sombra.com, febrero 20, 2015. https://www.elcineenlasombra.com/falso-culpable-wrong-man/
Stam, Robert, Robert Burgoyne y Sandy Flitterman-Lewis. Nuevos conceptos de la teoría del cine. Estructuralismo, semiótica, narratología, psicoanálisis, intertextualidad. Barcelona: Paidós, 1999.
Truffaut, François. El cine según Hitchcock, Madrid: Alianza Editorial, 1984.
Zunzunegui, Santos. “Microcircuitos del sentido”. Contracampo, no. 38 (1985): 33–45.
Most read articles by the same author(s)
- Pedro Poyato Sánchez, From Marqués de Villa-Alcázar to Rafael Gil: Land, homeland and National Catholicism in Spanish agriculture documentaries of the 1940s , Quintana: revista do Departamento de Historia da Arte: No 15 (2016)