Main Article Content

Fernando Quiles García
Profesor Titular Universidad Pablo de Olavide
Spain
https://orcid.org/0000-0003-0946-3012
Biography
No 20 (2021), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/quintana.20.6434
Submitted: 03-12-2019 Accepted: 03-06-2020 Published: 31-12-2021
Copyright How to Cite

Abstract

The paper describes the life and works of a silversmith who worked for the Cathedral of Seville in the second half of the XVIIth c. His production was not outstanding, but he did have a career running in parallel with the most important architects of the time, especially with Pedro Roldán, with whom he authored a Nativity scene. The latter allows us to place Roldán in a new creative field, in which his daughter Luisa stood out, with which we could also establish the link between teacher and disciple in that new creative scenario.

Cited by

Article Details

References

Ávila Vivar, Mario. "La serie de ángeles del monasterio de San José y San Roque de Aguilar de la Frontera (Córdoba)." Ucoarte. Revista de Teoría e Historia del Arte 3 (2014): 35-47. https://doi.org/10.21071/ucoarte.v3i0.9495

Centeno, Gloria. Monasterio de Santa María de Jesús. Sevilla: Guadalquivir eds., 1996.

Fernández López, José. "Los ángeles y los arcángeles de la capilla de San Miguel de la Catedral de Jaén." Laboratorio de Arte 8 (1995): 157-173.

García Olloqui, Mª Victoria. "La iconografía de 'La Natividad' en la obra de La Roldana. El problema de los belenes atribuidos. Diferencias, estudio estilístico y opiniones cualificadas." Revista Fuentes 1 (2000).

Gestoso y Pérez, José. Ensayo de un Diccionario de los artífices qve florecieron en esta civdad de Sevilla desde el siglo XIII hasta el XVIII. Sevilla: Oficina la Andalucía Moderna, 1900.

Marcos Villán, Miguel Ángel. "La Cabalgata de los Reyes Magos: una obra singular de Luisa Roldán en el Museo Nacional de Escultura." Belén 36 (2018): 72-87.

Martínez Ripoll, Antonio. Francisco de Herrera "El Viejo". Sevilla, Excma. Diputación Provincial, 1978.

Méndez Rodríguez, Luis. Velázquez y la cultura sevillana. Sevilla: Universidad de Sevilla-Fundación Focus-Abengoa, 2005.

Ortiz de Zúñiga, Diego. Anales eclesiásticos y seculares de la Muy Noble y Muy Leal ciudad de Sevilla metrópoli de Andalucía, que contienen sus más principales memorias desde el año de 1246... hasta el de 1671, ed. de Espinosa y Cárcel. Madrid: Imprenta Real, 1796.

Palomero Páramo, Jesús Mª. "La Platería en la Catedral de Sevilla." en La Catedral de Sevilla. Santander: Guadalquivir eds., 1985.

Quiles, Fernando. Teatro de la Gloria. El universo artístico de la Catedral de Sevilla en el Barroco. Sevilla: Diputación Provincial-Universidad Pablo de Olavide, 2007.

Romero Torres, José Luis. "Juan Pérez Crespo, escultor y padrino de la Roldana. Su trayectoria Lorca-Granada-Sevilla." Laboratorio de Arte 25 (2013): 371-396.

Santos Márquez, Antonio. "Exaltación de la doctrina eucarística y de otros dogmas católicos en el Trono de Octavas de la Catedral de Sevilla. Un estudio de su iconografía." Ensayo. Historia y teoría del arte 22 (2012): 88-111.

Santos Márquez, Antonio J. "La reforma del trono de octavas de la catedral de Sevilla entre 1770 y 1772." en Estudios de platería San Eloy 2018, ed. Jesús Rivas Carmona e Ignacio J. García Zapata. Murcia: Universidad de Murcia, 2018. https://doi.org/10.6018/editum.2670

Sanz, Mª Jesús. Una hermandad gremial. San Eloy de los Plateros, 1341-1914. Sevilla: Universidad de Sevilla, 1996.

Valiña López, Francisco M. “La estética del belén napolitano.” Cuadernos de Arte 33 (2002): 107-125.