No centenario de "Alén", de Xaime Quintanilla. Unha estimación crítica
Contido principal do artigo
Resumo
En 2021 pasou, case inadvertido, o centenario da publicación de Alén, de Xaime Quintanilla, peza fundamental na renovación da literatura dramática galega anterior á Segunda República. A obra contiña unha proposta anovadora para unha escena aínda inzada dun rexionalismo cultural moi asentado no costumismo, e que, con espectáculos como A man de Santiña, quería iniciar a senda dun realismo enxebre. Neste artigo, escrito a partir dunha revisión de literatura, da perspectiva comparada que nos permite visitar outras autorías, pezas e teatros, e da esexese da obra coas ferramentas que ofrece a dramaturxia como disciplina para a ideación de espectáculos, consideramos as innovacións presentes no texto e no proxecto de escenificación que contén.
Palabras chave
Detalles do artigo
Citas
Abirached, R. (2011): La crisis del personaje en el teatro moderno. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Anderson, R. N. (1992): “The static drama of Fernando Pessoa”. Hispanófila 104, 89‑97.
Af (1933): Polémica sobre espiritismo. A Coruña: Moret.
Anónimo (1919): «No Conservatorio Nazonal do Arte Galego. Donosiña, drama moderno de Xaime Quintanilla». A Nosa Terra 90, 6.
Anónimo (1921): «La vida en los Estados Unidos. Un profesor espiritista que puede equivocarse». El Sol 13 de febreiro, 7.
Balakian, A. (1977): The Symbolist Movement. A critical appraisal. New York: NYU Press.
Barris, R (2013): “The Life of the Constructivist Theatrical Object”. Theatre Journal 65/1, 57‑76.
Benavente, J. (2001): Teatro fantástico. Madrid: Espasa Calpe.
Biscainho Fernandes, C. (2011): “Estudo introdutorio”. En L. Carré: Teatro recuperado. A Coruña: Universidade da Coruña, 7‑87.
Biscainho Fernandes, C. (2017): Fernando Osorio do Campo. Unha vida sen treguas. Ferrol: Edicións Embora.
Brockett, O. G. & F. J. Hildy (1999): History of the Theatre. Boston: Allyn and Bacon.
Carlson, M. (1993): Theories of the Theatre. New York: Cornell University Press.
Carlson, M. (2006): Performance. Vigo: Galaxia.
Carnevali, D. (2017): Forma dramática y representación del mundo en el teatro europeo contemporáneo. México: Paso de Gato & Institut del Teatre.
Carré alvarellos, L. (2005): “A moderna orientación do teatro galego”. En S. Castro García (ed.): Documentos para a Historia do Teatro Galego (1919-1924). A Coruña: Universidade de A Coruña, 95-116.
Castelao (1977): Diario 1921. Francia, Bélxica, Alemaña. Vigo: Galaxia.
Castellón, A. (1994): El teatro como instrumento político en España (1895-1914). Madrid: Endymión.
Cruz, D. I. (2001): História do Teatro Português. Lisboa: Verbo.
Cruz, D. I. (2005): O teatro portugués: estrutura e transversalidade. A Coruña: Universidade da Coruña.
Cuesta Guadaño, J. (2015): «El teatro de los poetas»: de poesía y teatro en la Edad de Plata. Tese de Doutoramento, UCM. En liña: https://bit.ly/3y674mz
Deak, F. (1993): Symbolist Theater. The Formation of an Avant-Garde. Baltimore, MD: John Hopkins University Press.
Del río, V. (2010): Factografía. Vanguardia y comunicación de masas. Madrid: Abada.
Durand, P. (2009): “Le théâtre du pauvre. De Mallarmé à Kahn”. En S. Basch (ed.): Gustave Kahn (1859-1936). Paris: Classiques Garnier, 11‑21.
Eaton, K. (1977): “Brecht’s Contacts with the Theater of Meyerhold”. Comparative Drama, 11/1, 3‑21.
Esslin, M. (2001): “Modern Theatre: 1890-1920”. En J. L. Brown (ed.): The Oxford Illustrated of the Theatre. Oxford: Oxford University Press, 341‑79.
Galsworthy, J. (1913): “Some platitudes concerning Drama”. En J. Galsworthy: The Inn of Tranquility. New York: Charles Scribner’s Sons, 189-202.
Giménez, D. (2016): «El Libro del Desasosiego, estética y materialidad de la sensación». Abriu 5, 51-63.
Goldberg, R. (1988): Performance Art: From Futurism to the Present. London: Thames & Hudson.
González-Millán, X. (1994): «Do nacionalismo literario a unha literatura nacional. Hipóteses de traballo para un estudio institucional da literatura galega». Anuario de estudios literarios galegos 3, 67‑81.
Gough, M. (1999): “Faktura. The Making of Russian Avant-Garde”. RES 36, 32‑59.
Graus, A. (2019): Ciencia y espiritismo en España, 1880-1930. Granada: Comares.
Gual, A. (2001): Nocturno, Silencio. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Gual, A. (2016): Teoría escénica. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Hauser, A. (2004): Historia social de la literatura y el arte II. Barcelona: DeBolsillo.
Hormigón, J. A. (1991): Trabajo dramatúrgico y puesta en escena. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Hormigón, J. A. (1998): “Propuestas teatrales para un tiempo de crisis”. En J. Rubio Jiménez (ed.): La renovación teatral española de 1900. Madrid: Publicaciones de la ADE, 11‑9.
Hormigón, J. A. (ed.) (2011): La profesión del dramaturgista. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Innes, Ch. (1993): Avant Garde Theatre (1892-1992). London: Routledge.
Krasner, D. (2012): A History of Modern Drama, I. London: Wiley-Blackwell.
Litvak, L. (1990): España 1900: Modernismo, anarquismo y fin de siglo. Barcelona: Anthropos.
Londré, F. H. (1999): The History of World Theatre. From the Englisg Restoration to the Present. New York: Continuum.
Losa, M. L. (1975): “Fernando Pessoa, the Saudosista”. Luso-Brasilian Review, 12/2, 186-212.
Lourenzo, M. & F. pillado mayor (eds.) (1982): Antoloxía do teatro galego. Sada: Ediciós do Castro.
MacKaye, P. (2015): Por un teatro cívico. Ensayos. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Melendres, J. (2006): La teoria dramática. Un viatge a través del pensament teatral. Barcelona: Institut del Teatre.
Meyerhold, V. (1971): “El teatro naturalista y el teatro de atmósfera”. En V. Meyerhold: Textos teóricos, I. Madrid: Alberto Corazón, 129‑39.
Ortega y Gasset, J. (2008): “Elogio del Murciélago”. En. J. Ortega y Gasset: La idea de teatro y otros escritos sobre teatro. Madrid: Biblioteca Nueva, 189-200.
Pascual Rodríguez, R. (2010): “Xaime Quintanilla, modernidade, galeguidade e universalidade”. En X. Quintanilla: Alén. Vigo: Galaxia, 7‑29.
Pavis, P. (1990): Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós.
Peláez Martín, A. (2003): “El arte escénico en la edad de plata”. En J. Huerta Calvo (dir.): Historia del Teatro Español II. Del siglo xviii a la época actual. Madrid: Gredos, 2201‑38:
Pena, X. R. (1996): Manoel Antonio e a vangarda. Compostela: Sotelo Blanco.
Pérez Bowie, J. A. (2003): “Las ideas teatrales de 1900 a 1939. En J. Huerta Calvo (dir.): Historia del Teatro Español II. Del siglo xviii a la época actual. Madrid: Gredos, 2239‑70.
Pérez de Ayala, R. (1998): “Las máscaras. La reteatralización”. En J. Rubio Jiménez (ed.): La renovación teatral española de 1900. Madrid: Publicaciones de la ADE, 201‑3.
Pessoa, F. (1966): Páginas de Estética e de Teoria e Crítica Literarias. Lisboa: Ática.
Pita, E. (1932): «Teatro gallego». Yunque 4, 15-6.
Quintanilla, X. (1921): «O saudosismo e o idealismo». A Nosa Terra 1 de setembro, 5‑6.
Quintanilla, X. (1997): Donosiña. A Coruña: Universidade da Coruña.
Quintanilla, X. (2010): Alén. Vigo: Galaxia.
Rabunhal, H. (1994): Textos e contextos do teatro galego. 1671-1936. Compostela: Laiovento.
Rancière, J. (2013): Aisthesis: escenas del régimen estético del arte. Buenos Aires: Manantial.
Rebello, L. F. (1968): El teatro portugués. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Rimbaud, A. (1999): Poésies. Une saison en enfer. Illuminations. Paris: Gallimard.
Risco, V. (1917a): «Preludio a toda estética futura» (I). La Centuria 1, 14-8.
Risco, V. (1917b): «Preludio a toda estética futura» (II). La Centuria 2, 17-8.
Risco, V. (1917c): «Preludio a toda estética futura» (III). La Centuria 3, 12-7.
Risco, V. (1922): «Teatro galego. Alén, por Jaime Quintanilla». Nós 11, 16.
Risco, V. (2005): «Teoría y-Estorea do Drama». En S. Castro García (ed.): Documentos para a Historia do Teatro Galego. A Coruña: Universidade da Coruña, 43-7.
Roach, M. (2006): Spook: Science Tackles the Afterlife. New York: W. W. Norton & Company.
Romero Masiá, A. & C. Pereira Martínez (2011): Xaime Quintanilla Martínez. Vida e obra dun socialista e galeguista ao servizo da República. A Coruña: Fundación Luis Tilve.
Roubine, J-J. (2002): Introducción ás grandes teorías do teatro. Vigo: Galaxia.
Rubio Jiménez, J. (1989): “Modernimo y teatro de ensueño”. Anales de la literatura española contemporánea, 14/1-3, 199-222.
Rubio Jiménez, J. (1990): “Valle-Inclán y los teatros independientes de su tiempo”. Letras de Deusto 48, 49‑72.
Rubio Jiménez, J. (1993): El teatro poético en España. Del Modernismo a las vanguardias. Murcia: Universidad de Murcia.
Rubio Jiménez, J. (1998): “La renovación teatral española de 1900”. En J. Rubio Jiménez (ed.), La renovación teatral española de 1900. Madrid: Publicaciones de la ADE, 21‑55.
Salaün, S. (2003): “El teatro extranjero en España”. En J. Huerta Calvo (dir.), Historia del Teatro Español, II. Del siglo xviii a la época actual. Madrid: Gredos, 2575-600.
Salvat, R. (1981): Historia del teatro moderno I. Los inicios de la nueva objetividad. Barcelona: Península.
Sánchez, J. A. (ed.) (1999): La escena moderna. Manifiestos y textos sobre teatro de la época de las vanguardias. Madrid: Akal.
Sánchez, J. R. (1998): «El teatro poético: Valle-Inclán. Marquina. Estudio crítico». En J. Rubio Jiménez (ed.): La renovación teatral española de 1900. Madrid: Publicaciones de la ADE, 124‑45.
Searle, J. (1994): Actos de habla. Madrid: Cátedra.
Stanislavski, K. (2013): Mi vida en el arte. Barcelona: Alba.
Styan, J. L. (1981): Modern Drama in Theory and Practice (2). Symbolism, surrealism and the absurd. Cambridge: Cambridge University Press.
Sullivan, L. (1986): «Nikita Baliev’s Le Théâtre de la Chauve-Souris: An Avant-Garde Theater». Dance Research Journal 18/2, 17‑29.
Szondi, P. (2011): Teoría del drama moderno (1880-1950). Tentativa sobre lo trágico. Madrid: Dykinson.
Tato Fontaíña, L. (1995): Teatro e nacionalismo. Ferrol, 1915-1936. Compostela: Laiovento.
Tato Fontaíña, L. (1997a): Teatro galego. 1915-1931. Compostela: Laiovento.
Tato Fontaíña, L. (1997b): “Introdución”. En X. Quintanilla: Donosiña. A Coruña: Biblioteca-Arquivo Teatral Francisco Pillado Mayor, 9‑57.
Tato Fontaíña, L. (1999): Historia do teatro galego. Das orixes a 1936. Vigo: A Nosa Terra.
Tato Fontaíña, L. (2016): “Novo teatro para un tempo novo”. En L. Tato (ed.): O teatro das Irmandades da Fala. A Coruña: Real Academia Galega, 13‑29.
Tisdel, F. M. (1920): “Symbolism in the theatre”. The Sewanee Review, 28/2, 228‑40.
Toledano Molina, J. (1998): “Una aportación al teatro simbolista en España: los dramas de Ramón Goy de Silva”. En D. Flitter (ed.): Actas del XII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas IV. Birmingham: University of Birmingham, 275‑83.
Vieites, M. F. (2003): As representacións da nación no teatro galego (A propósito de Alén, un texto inaugural de Xaime Quintanilla). Madrygal 6, 125‑44.
Vieites, M. F. (2008): «El personaje dramático: aspectos generales». En J. A. Hormigón (ed.): Del personaje literario-dramático al personaje escénico. Madrid: Publicaciones de la ADE, 41-200.
Vieites, M. F. (2010): «Alén na dramática galega». En X. Quintanilla: Alén. Vigo: Galaxia, 31-66.
Vieites, M. F. (2011): «La vocal que va debajo del punto o de la naturaleza posible de la dramaturgia». ADE/Teatro 134, 65‑75.
Vieites, M. F. (2021): «Meyerhold: un precursor de la Estética de la Recepción». Escena. Revista de las Artes 80/1, 69‑95.
Viñas i Faura, F. (1997): “El Teatre de la Natura: els modernistes a la Garriga”. Lauro 13, 27‑36.
Wickham, G. (1992): A History of the Theatre. London: Phaidon.
Wilson, E. & Goldfarb, A. (2004): Living Theatre. A History. Boston: McGraw Hill.
Woolf, V. (1924): “Modern Fiction”. En V. Woolf: Collected Essays II. London: The Hogarth Press, 103‑10.
Zola, E. (2011): El naturalismo en el teatro. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Artigos máis lidos do mesmo autor/a(s)
- Manuel Francisco Vieites, Eduardo Alonso e a dramática da experiencia , Boletín Galego de Literatura: No 51 (2017): 2º semestre