On the centennial of Xaime Quintanilla’s "Alén". A critical appraisal
Main Article Content
Abstract
In 2021, the centennial of the edition of Alén, a play by Xaime Quintanilla, went almost unnoticed, although it was essential in the renewal of the Galician dramatic literature prior to the Second Republic. The play contained an innovative proposal for a scene still rooted in a cultural regionalism deeply dependent on manners and customs, even though plays such as A man de Santiña started the path for a rural realism. In this article written after a review of literature, a comparative perspective that allows us to visit other authors, plays and theatres, and an exegesis of the play based on the tools offered by dramaturgy, as the discipline oriented to the design of theatre shows, we consider the innovations contained in the text and in its implicit staging project.
Keywords:
Article Details
References
Abirached, R. (2011): La crisis del personaje en el teatro moderno. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Anderson, R. N. (1992): “The static drama of Fernando Pessoa”. Hispanófila 104, 89‑97.
Af (1933): Polémica sobre espiritismo. A Coruña: Moret.
Anónimo (1919): «No Conservatorio Nazonal do Arte Galego. Donosiña, drama moderno de Xaime Quintanilla». A Nosa Terra 90, 6.
Anónimo (1921): «La vida en los Estados Unidos. Un profesor espiritista que puede equivocarse». El Sol 13 de febreiro, 7.
Balakian, A. (1977): The Symbolist Movement. A critical appraisal. New York: NYU Press.
Barris, R (2013): “The Life of the Constructivist Theatrical Object”. Theatre Journal 65/1, 57‑76.
Benavente, J. (2001): Teatro fantástico. Madrid: Espasa Calpe.
Biscainho Fernandes, C. (2011): “Estudo introdutorio”. En L. Carré: Teatro recuperado. A Coruña: Universidade da Coruña, 7‑87.
Biscainho Fernandes, C. (2017): Fernando Osorio do Campo. Unha vida sen treguas. Ferrol: Edicións Embora.
Brockett, O. G. & F. J. Hildy (1999): History of the Theatre. Boston: Allyn and Bacon.
Carlson, M. (1993): Theories of the Theatre. New York: Cornell University Press.
Carlson, M. (2006): Performance. Vigo: Galaxia.
Carnevali, D. (2017): Forma dramática y representación del mundo en el teatro europeo contemporáneo. México: Paso de Gato & Institut del Teatre.
Carré alvarellos, L. (2005): “A moderna orientación do teatro galego”. En S. Castro García (ed.): Documentos para a Historia do Teatro Galego (1919-1924). A Coruña: Universidade de A Coruña, 95-116.
Castelao (1977): Diario 1921. Francia, Bélxica, Alemaña. Vigo: Galaxia.
Castellón, A. (1994): El teatro como instrumento político en España (1895-1914). Madrid: Endymión.
Cruz, D. I. (2001): História do Teatro Português. Lisboa: Verbo.
Cruz, D. I. (2005): O teatro portugués: estrutura e transversalidade. A Coruña: Universidade da Coruña.
Cuesta Guadaño, J. (2015): «El teatro de los poetas»: de poesía y teatro en la Edad de Plata. Tese de Doutoramento, UCM. En liña: https://bit.ly/3y674mz
Deak, F. (1993): Symbolist Theater. The Formation of an Avant-Garde. Baltimore, MD: John Hopkins University Press.
Del río, V. (2010): Factografía. Vanguardia y comunicación de masas. Madrid: Abada.
Durand, P. (2009): “Le théâtre du pauvre. De Mallarmé à Kahn”. En S. Basch (ed.): Gustave Kahn (1859-1936). Paris: Classiques Garnier, 11‑21.
Eaton, K. (1977): “Brecht’s Contacts with the Theater of Meyerhold”. Comparative Drama, 11/1, 3‑21.
Esslin, M. (2001): “Modern Theatre: 1890-1920”. En J. L. Brown (ed.): The Oxford Illustrated of the Theatre. Oxford: Oxford University Press, 341‑79.
Galsworthy, J. (1913): “Some platitudes concerning Drama”. En J. Galsworthy: The Inn of Tranquility. New York: Charles Scribner’s Sons, 189-202.
Giménez, D. (2016): «El Libro del Desasosiego, estética y materialidad de la sensación». Abriu 5, 51-63.
Goldberg, R. (1988): Performance Art: From Futurism to the Present. London: Thames & Hudson.
González-Millán, X. (1994): «Do nacionalismo literario a unha literatura nacional. Hipóteses de traballo para un estudio institucional da literatura galega». Anuario de estudios literarios galegos 3, 67‑81.
Gough, M. (1999): “Faktura. The Making of Russian Avant-Garde”. RES 36, 32‑59.
Graus, A. (2019): Ciencia y espiritismo en España, 1880-1930. Granada: Comares.
Gual, A. (2001): Nocturno, Silencio. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Gual, A. (2016): Teoría escénica. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Hauser, A. (2004): Historia social de la literatura y el arte II. Barcelona: DeBolsillo.
Hormigón, J. A. (1991): Trabajo dramatúrgico y puesta en escena. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Hormigón, J. A. (1998): “Propuestas teatrales para un tiempo de crisis”. En J. Rubio Jiménez (ed.): La renovación teatral española de 1900. Madrid: Publicaciones de la ADE, 11‑9.
Hormigón, J. A. (ed.) (2011): La profesión del dramaturgista. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Innes, Ch. (1993): Avant Garde Theatre (1892-1992). London: Routledge.
Krasner, D. (2012): A History of Modern Drama, I. London: Wiley-Blackwell.
Litvak, L. (1990): España 1900: Modernismo, anarquismo y fin de siglo. Barcelona: Anthropos.
Londré, F. H. (1999): The History of World Theatre. From the Englisg Restoration to the Present. New York: Continuum.
Losa, M. L. (1975): “Fernando Pessoa, the Saudosista”. Luso-Brasilian Review, 12/2, 186-212.
Lourenzo, M. & F. pillado mayor (eds.) (1982): Antoloxía do teatro galego. Sada: Ediciós do Castro.
MacKaye, P. (2015): Por un teatro cívico. Ensayos. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Melendres, J. (2006): La teoria dramática. Un viatge a través del pensament teatral. Barcelona: Institut del Teatre.
Meyerhold, V. (1971): “El teatro naturalista y el teatro de atmósfera”. En V. Meyerhold: Textos teóricos, I. Madrid: Alberto Corazón, 129‑39.
Ortega y Gasset, J. (2008): “Elogio del Murciélago”. En. J. Ortega y Gasset: La idea de teatro y otros escritos sobre teatro. Madrid: Biblioteca Nueva, 189-200.
Pascual Rodríguez, R. (2010): “Xaime Quintanilla, modernidade, galeguidade e universalidade”. En X. Quintanilla: Alén. Vigo: Galaxia, 7‑29.
Pavis, P. (1990): Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós.
Peláez Martín, A. (2003): “El arte escénico en la edad de plata”. En J. Huerta Calvo (dir.): Historia del Teatro Español II. Del siglo xviii a la época actual. Madrid: Gredos, 2201‑38:
Pena, X. R. (1996): Manoel Antonio e a vangarda. Compostela: Sotelo Blanco.
Pérez Bowie, J. A. (2003): “Las ideas teatrales de 1900 a 1939. En J. Huerta Calvo (dir.): Historia del Teatro Español II. Del siglo xviii a la época actual. Madrid: Gredos, 2239‑70.
Pérez de Ayala, R. (1998): “Las máscaras. La reteatralización”. En J. Rubio Jiménez (ed.): La renovación teatral española de 1900. Madrid: Publicaciones de la ADE, 201‑3.
Pessoa, F. (1966): Páginas de Estética e de Teoria e Crítica Literarias. Lisboa: Ática.
Pita, E. (1932): «Teatro gallego». Yunque 4, 15-6.
Quintanilla, X. (1921): «O saudosismo e o idealismo». A Nosa Terra 1 de setembro, 5‑6.
Quintanilla, X. (1997): Donosiña. A Coruña: Universidade da Coruña.
Quintanilla, X. (2010): Alén. Vigo: Galaxia.
Rabunhal, H. (1994): Textos e contextos do teatro galego. 1671-1936. Compostela: Laiovento.
Rancière, J. (2013): Aisthesis: escenas del régimen estético del arte. Buenos Aires: Manantial.
Rebello, L. F. (1968): El teatro portugués. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Rimbaud, A. (1999): Poésies. Une saison en enfer. Illuminations. Paris: Gallimard.
Risco, V. (1917a): «Preludio a toda estética futura» (I). La Centuria 1, 14-8.
Risco, V. (1917b): «Preludio a toda estética futura» (II). La Centuria 2, 17-8.
Risco, V. (1917c): «Preludio a toda estética futura» (III). La Centuria 3, 12-7.
Risco, V. (1922): «Teatro galego. Alén, por Jaime Quintanilla». Nós 11, 16.
Risco, V. (2005): «Teoría y-Estorea do Drama». En S. Castro García (ed.): Documentos para a Historia do Teatro Galego. A Coruña: Universidade da Coruña, 43-7.
Roach, M. (2006): Spook: Science Tackles the Afterlife. New York: W. W. Norton & Company.
Romero Masiá, A. & C. Pereira Martínez (2011): Xaime Quintanilla Martínez. Vida e obra dun socialista e galeguista ao servizo da República. A Coruña: Fundación Luis Tilve.
Roubine, J-J. (2002): Introducción ás grandes teorías do teatro. Vigo: Galaxia.
Rubio Jiménez, J. (1989): “Modernimo y teatro de ensueño”. Anales de la literatura española contemporánea, 14/1-3, 199-222.
Rubio Jiménez, J. (1990): “Valle-Inclán y los teatros independientes de su tiempo”. Letras de Deusto 48, 49‑72.
Rubio Jiménez, J. (1993): El teatro poético en España. Del Modernismo a las vanguardias. Murcia: Universidad de Murcia.
Rubio Jiménez, J. (1998): “La renovación teatral española de 1900”. En J. Rubio Jiménez (ed.), La renovación teatral española de 1900. Madrid: Publicaciones de la ADE, 21‑55.
Salaün, S. (2003): “El teatro extranjero en España”. En J. Huerta Calvo (dir.), Historia del Teatro Español, II. Del siglo xviii a la época actual. Madrid: Gredos, 2575-600.
Salvat, R. (1981): Historia del teatro moderno I. Los inicios de la nueva objetividad. Barcelona: Península.
Sánchez, J. A. (ed.) (1999): La escena moderna. Manifiestos y textos sobre teatro de la época de las vanguardias. Madrid: Akal.
Sánchez, J. R. (1998): «El teatro poético: Valle-Inclán. Marquina. Estudio crítico». En J. Rubio Jiménez (ed.): La renovación teatral española de 1900. Madrid: Publicaciones de la ADE, 124‑45.
Searle, J. (1994): Actos de habla. Madrid: Cátedra.
Stanislavski, K. (2013): Mi vida en el arte. Barcelona: Alba.
Styan, J. L. (1981): Modern Drama in Theory and Practice (2). Symbolism, surrealism and the absurd. Cambridge: Cambridge University Press.
Sullivan, L. (1986): «Nikita Baliev’s Le Théâtre de la Chauve-Souris: An Avant-Garde Theater». Dance Research Journal 18/2, 17‑29.
Szondi, P. (2011): Teoría del drama moderno (1880-1950). Tentativa sobre lo trágico. Madrid: Dykinson.
Tato Fontaíña, L. (1995): Teatro e nacionalismo. Ferrol, 1915-1936. Compostela: Laiovento.
Tato Fontaíña, L. (1997a): Teatro galego. 1915-1931. Compostela: Laiovento.
Tato Fontaíña, L. (1997b): “Introdución”. En X. Quintanilla: Donosiña. A Coruña: Biblioteca-Arquivo Teatral Francisco Pillado Mayor, 9‑57.
Tato Fontaíña, L. (1999): Historia do teatro galego. Das orixes a 1936. Vigo: A Nosa Terra.
Tato Fontaíña, L. (2016): “Novo teatro para un tempo novo”. En L. Tato (ed.): O teatro das Irmandades da Fala. A Coruña: Real Academia Galega, 13‑29.
Tisdel, F. M. (1920): “Symbolism in the theatre”. The Sewanee Review, 28/2, 228‑40.
Toledano Molina, J. (1998): “Una aportación al teatro simbolista en España: los dramas de Ramón Goy de Silva”. En D. Flitter (ed.): Actas del XII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas IV. Birmingham: University of Birmingham, 275‑83.
Vieites, M. F. (2003): As representacións da nación no teatro galego (A propósito de Alén, un texto inaugural de Xaime Quintanilla). Madrygal 6, 125‑44.
Vieites, M. F. (2008): «El personaje dramático: aspectos generales». En J. A. Hormigón (ed.): Del personaje literario-dramático al personaje escénico. Madrid: Publicaciones de la ADE, 41-200.
Vieites, M. F. (2010): «Alén na dramática galega». En X. Quintanilla: Alén. Vigo: Galaxia, 31-66.
Vieites, M. F. (2011): «La vocal que va debajo del punto o de la naturaleza posible de la dramaturgia». ADE/Teatro 134, 65‑75.
Vieites, M. F. (2021): «Meyerhold: un precursor de la Estética de la Recepción». Escena. Revista de las Artes 80/1, 69‑95.
Viñas i Faura, F. (1997): “El Teatre de la Natura: els modernistes a la Garriga”. Lauro 13, 27‑36.
Wickham, G. (1992): A History of the Theatre. London: Phaidon.
Wilson, E. & Goldfarb, A. (2004): Living Theatre. A History. Boston: McGraw Hill.
Woolf, V. (1924): “Modern Fiction”. En V. Woolf: Collected Essays II. London: The Hogarth Press, 103‑10.
Zola, E. (2011): El naturalismo en el teatro. Madrid: Publicaciones de la ADE.
Most read articles by the same author(s)
- Manuel Francisco Vieites, Eduardo Alonso and the drama of experience , Boletín Galego de Literatura: No 51 (2017): 2º semestre