Main Article Content

Ching-Yu Lin
Universidad de Ciencia y Tecnología de Macau
Macao
Vol 24 (2018), Articles, pages 237-251
DOI: https://doi.org/10.15304/m.v24i0.4991
Submitted: 06-03-2018 Accepted: 22-05-2019 Published: 24-05-2019
Copyright How to Cite

Abstract

The present study focuses on two poems entitled «Criatura de dolor» and «Ante tu trono me presento», collected in Libro de familia, the last poetic work of Félix Grande, in order to investigate the meaning of how music and Flamenco can be applied to a poetic corpus in relation to certain musicians. The two poems refer to an extended family of music lovers in which music comes to unite diverse mediums of artistic-literary expression to represent bitterness and knowledge alike. Starting from «cantes» and «coplas», history and prehistory of flamenco art is composed along with classical music and its musicians. Meanwhile, a consciousness of the need to defend the world of flamenco despised by a dominant society is revealed.
Cited by

Article Details

References

Caballero, M. (2010): “Félix Grande: La del flamenco es la poesía más auténtica”. El cultural. El 5 de octubre de 2010.

http://www.elcultural.com/noticias/buenos-dias/Felix-Grande/921

Calzado, D. & J. Primo (2000): Entrevista a Félix Grande.

[En línea: http://www.tristeyazul.com/camaron/articuls/cypp01.htm. 21/ 8/ 2017].

Carrasco, Francisco A. (2012): “Entrevista. Félix Grande: Libro de familia es una ceremonia de sensualidad y alegría con las palabras”. Diario Córdoba, 29 de marzo de 2012. http://www.diariocordoba.com/noticias/cultura/felix-grande-escritor-libro-familia-es-ceremonia-sensualidad-alegria-palabras_705778.html

Cruces Roldán, C. (2002): Antropología y flamenco. Más allá de la música I. Sevilla: Signatura Ediciones de Andalucía.

Cruces Roldán, C. (2003): Antropología y flamenco. Más allá de la música II. Sevilla: Signatura Ediciones de Andalucía.

Domingo Delgado, L. (2016): “Semblanza. Félix Grande, un hombre bueno”. Félix Grande. Un hombre bueno. Huelva: Niebla, 25-49.

Fubini, E. (1994): Música y lenguaje en la estética contemporánea. Madrid: Alianza.

Gamoneda, A. (1997): El cuerpo de los símbolos, Madrid: Huerga y Fierro.

García Hernández, M. J. (2016): “La música y los silencios. Una lectura sociocrítica de Música amenazada de Félix Grande”. Sociocriticism, Vol. XXXI, 107-131.

García Tejera, M. del C. (2014): Poesía flamenca : (análisis de los rasgos populares y flamencos en la obra poética de Antonio Murciano). Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Grande, F. (1989): “La piedad de Paco de Lucía”. El país. 6/8/2017

[En línea: https://elpais.com/diario/1989/11/25/cultura/627951603_850215.html.].

Grande, F. (1999): Memoria del flamenco. Madrid: Alianza.

Grande, F. (2003): La balada del abuelo Palancas. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Grande, F. (2011a): Libro de familia. Madrid: Visor Libros.

Grande, F. (2011b): Biografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Lapuerta Amigo, P. (1994): La obra poética de Félix Grande. Madrid: Verbum.

Leibniz, G. W. (2003): Escritos filosóficos. Madrid: Antonio Machado Libros.

Lorente Rivas, M.(2005): “El flamenco como transculturación”. Música oral del sur. N. 6, 363-384.

Machado, M. (1993): Poesías completas. Sevilla: Renacimiento.

Molina, R. (1985): Misterios del arte flamenco. Sevilla: Editoriales Andaluzas Unidas.

Periáñez Bolaño, I. (2016): “Ser y sentir flamenco: descolonizando la estética moderna colonial desde los bordes”. Revista andaluza de antropología, N. 10, 29-53.

Prieto de Paula, Á. L. (2002): “«Espiral» de Félix Grande: una letanía nerudiana para viajar por la historia”. América sin nombre, N.3, 89-93.

Rico, M. (1998): “Introducción”. Blancos Spirituals. Las rubáiyátas de Horacio Martín. Madrid: Cátedra, 11-106.

Rico, M. (2014): “Las dos almas de la poesía de Félix Grande”. República de las Letras N. 132, 7-11.

Rojas, S. (2009): “Ruido y subjetividad: el malestar en el lenguaje”. Resonancias. Vol. 13, N. 25, 6-15.

Salinas Ayllón, G. (2015): “Tríada fundacional y renovadora en el proceso de transformación de la nana flamenca”. Presumes que eres la carencia: estudios sobre el flamenco. Sevilla: Libros con duende, 204-218.

San Agustín (1998): Confesiones, libro X. Madrid: Alianza.