Main Article Content

Rafael Arce
Universidad Nacional del Litoral - CONICET
Argentina
Biography
Vol 22 (2016), Articles
Submitted: 08-09-2016 Accepted: 23-01-2017 Published: 10-07-2017
Copyright How to Cite

Abstract

This paper proposes a reading of Cuentos claros (1957) by Antonio Di Benedetto. The starting point for his reflections centers on the experimental and avant-garde writer's narrative program. By contrast, Cuentos claros is presented as a collection of realistic stories that even have a certain regionalist bias. From its original title (Grot), this study hypothesizes that these stories reflect on literary realism, and that their scope and limits can be seen in terms of literary grotesque.

Article Details

References

Obras de Antonio Di Benedetto

1953. Mundo animal, en Cuentos completos, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2009.

1955. El pentágono, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2005.

1956. Zama, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2014.

1957. Cuentos claros, en Cuentos completos, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2009.

1958. Declinación y Ángel, en Cuentos completos, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2009.

1961. El cariño de los tontos, en Cuentos completos, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2009.

Referencias bibliográficas

Aira, C. (1998): Diccionarios de autores latinoamericanos. Buenos Aires: Ada Korn Editora.

Arce, R. (2016): “Del símbolo a la metonimia vía Kafka: Mundo animal de Antonio Di Benedetto”. Acta Literaria 52, Universidad de Concepción, Chile, 125-44. En línea: <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-68482016000100
/> 007>.

Bergson, H. (1983): La risa. Buenos Aires: Hyspamérica.

Blanchot, M. (2002): La comunidad inconfesable. Madrid: Arena.

Bocchino, A. (2014): “La persistencia de la variación: sobre Cuentos completos de Antonio Di Benedetto”. Celehis 28, Mar del Plata. En línea: <
http://fh.mdp.edu.ar/revistas/
/> index.php/celehis/article/view/1143>.

Boldori, R. (1968): “Di Benedetto y las zonas de contacto”. Crítica 68. Santa Fe: Colmegna, 35-50.

Delgado, S. (2002): “Realismo y región. Narrativas de Juan Carlos Dávalos, Justo P. Sáenz, Amaro Villanueva y Mateo Booz”. En N. Jitrik (dir.): Historia Crítica de la Literatura Argentina, vol. vi: Gramuglio, M. T. (dir.): El imperio realista. Buenos Aires: Emecé, 345-36.

Gelós, N. (2011): Antonio Di Benedetto periodista. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Giordano, A. (2008): “Las víctimas de la desesperación. Una aproximación al mundo de Antonio Di Benedetto”. Zama 1, Instituto de Literatura Hispanoamericana, UBA, 153-62.

Kayser, W. (1964): Lo grotesco. Su configuración en pintura y literatura. Buenos Aires: Nova.

Kohan, M. (2006): “Prólogo”. En Di Benedetto, A.: Declinación y Ángel. Buenos Aires: Gárgola.

Néspolo, J. (2005): “Prólogo”. En Di Benedetto, A.: El pentágono. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Néspolo, J. (2006): Ejercicios de pudor. Sujeto y escritura en la narrativa de Antonio Di Benedetto. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Premat, J. (2009a): Héroes sin atributos. Figuras de autor en la literatura argentina. México: Fondo de Cultura Económica.

Premat, J. (2009b): “Lo breve, lo extraño, lo ajeno”. En Di Benedetto, A.: Cuentos completos. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 5-31.

Prieto, A. (1954): Borges y la nueva generación. Buenos Aires: Letras Universitarias.

Prieto, A. (1968): Diccionario Básico de Literatura Argentina. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Prieto, M. (2006): Breve historia de la literatura argentina. Buenos Aires: Taurus.

Rodríguez Monegal, E. (1956): El juicio de los parricidas. La nueva generación argentina y sus maestros. Buenos Aires: Deucalión.

Saer, J. J. (1997): “Antonio Di Benedetto”. En El concepto de ficción. Buenos Aires: Seix Barral, 51-3.

Saer, J. J. (1999): “El silenciero”. En La narración-objeto. Buenos Aires: Seix Barral, 65-70.

Saer, J. J. (2001): “Palo y hueso”. En Cuentos completos. Buenos Aires: Seix Barral.

Svampa, M. (2010): El dilema argentino: civilización o barbarie. Buenos Aires: Taurus.

Trastoy, B. (2009): “Una renovación fallida: Armando Discépolo y el grotesco criollo”. En N. Jitrik (dir.): Historia Crítica de la Literatura Argentina, vol. vii: Manzoni, C. (dir.): Rupturas. Buenos Aires: Emecé.

Varela, F. I. (2005): “Reflexiones sobre el proceso creador de Antonio Di Benedetto”. Revista de Literaturas Modernas 35, Mendoza, 179-94.

Varela, F. I. (2007): “Antonio Di Benedetto: una poética ética y humanística”. En V. G. Zonana & H. B. Molina (eds.): Poéticas de autor en la literatura argentina (desde 1950). Buenos Aires: Corregidor, 105-41.