Teacher professional development: widening perspectives, decisions and coherent practices
Main Article Content
Abstract
A report on teaching profession and teacher education with improvement proposals has been published by the Spanish Ministry of Educational and Vocational Training (MEFP, 2022), putting up both of them under discussion. Thanking to this Journal for this debating initiative, his article is a contribution specifically focusing on teacher professional development.
My election is due to two main reasons. Firstly, because the in-service professional stage, what last for some decades, is the most decisive factor for teacher learning and teacher development, the most influential for student school experiences and learning outcomes, so as for institutional and system education and society. Secondly, because in recent times continuing teacher education become almost invisible found gone, out of focus although the generalized recognition of its important. Some evidence of it is the way teacher professional development is considered and tea by the official Report and also by some of the published reactions to it by different voices.
The first point of the article analyzed and valued the official approach to the issues in question, what it is said and proposed. A managerial halo, some linguistic and conceptual carelessness and criticized. The second point offers a broad characterization of teacher learning and teacher development and, finally, the third one sketch out relevant dimensions of teacher continuing education, framework and purposes, content, processes and different political and professional necessary conditions and supports.
Keywords:
Article Details
References
ATE (2008). Standards for Teachers Educators. The Association of Teachers Educators. http://www.ate1.org/pubs/standards.cfm
Bolívar, A. (2021). A vueltas con la formación del profesorado, de nuevo relegada. Blog Aula Magna 2.0. https://cuadespyd.hypotheses.org
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E. y Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute. https://doi.org/10.54300/122.311
Darling-Hammond, L. y J. Oakes (2019). Preparing Teacher for Deeper Learning. Harvard Education Press.
Deng, Z. (2007). Transforming the Subject Matter: Examining the Intellectual Roots of Pedagogical Content Knowledge. Curriculum Inquiry, 37(3), 279-275. https://doi.org/10.1111/j.1467-873X.2007.00386.x
Eraut, M. (2012). Developing a Broader Approach to Professional Learning. En A. McKee y M. Eraut (eds.), Learning Trajectories, Innovation and Identity for Professional Development (pp. 21-45). Springer Science. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1724-4_2
Escudero, J. M. (1988). Los Centros de Profesores en perspectiva: mejorar, no desmantelar. Aula de Innovación Educativa, (68), 50-63.
Escudero, J. M. (2007). La formación del profesorado, esa asignatura siempre pendiente, En Portada. Formación del Profesorado. Junta de Andalucía, (63), 24-27.
Escudero, J. M. (2016). Éticas de la profesión docente y la lucha contra el fracaso escolar. En J. M. Escudero (Coord.), Inclusión y exclusión: Realidades, miradas y propuestas. Nau Llibres.
Escudero, J. M. (2018). Inclusión, justicia y equidad para la mejora de la educación. En J. C. Torrego, y C. Monge (Coords.), Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo. Síntesis.
Escudero, J. M. (2020). Un cambio de paradigma en la formación continuada del profesorado: escenario, significados, procesos y actores. Revista Qurriculum, (33), 97-125. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2020.33.06
Escudero, J. M. y Martínez, B. (2016). La formación continuada del profesorado, precisiones, propuestas y advertencias. Cuadernos de Pedagogía, (469), 40-50.
Escudero, J. M., González, Mª. T. y Entrena, Mª. J. (2018). Los contenidos de la formación continuada del profesorado: ¿Qué docentes se están formando? Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 21(1), 157-180. https://doi.org/10.5944/educxx1.20183
González, M. T. y Cutanda, T. (2017). Formación continuada del profesorado, mejora de la enseñanza y de los aprendizajes del alumnado. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1095-1116.
Guarro, A., Martínez, B. y Portela, A. (2017). Políticas de formación continuada del profesorado: análisis crítico del discurso oficial de Comunidades Autónomas. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(3), 21-40.
Hardy, I. (2012). The Politics of Teacher Professional Development. Policy, Research and Practice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203110386
Hervás, G. (2021). Lesson Study as a Faculty Development Initiative in Higher Education: A Systematic Review. AERA open, 7. https://doi.org/10.1177/2332858420982564
Joyce, B. y Showers, B. (2003). Student Achievement through Staff Development. Association for Supervision and Curriculum Development.
Kim, Y. y Silver, R. E. (2016). Provoking Reflective Thinking in Post Observation Conversation, Journal of Teacher Education, 67(3), 203-219. https://doi.org/10.1177/0022487116637120
Marina, J. A., Pellicer, C. y Manso, J. (2015). Libro Blanco de la Profesión Docente y su entorno escolar. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/669976?show=full
Ministerio Educación y Formación Profesional (2022). Documento de Debate. 24 propuestas para la mejora de la profesión docente. Madrid.
Nieto, J. M. y Alfageme, M. B. (2017). Enfoques, metodologías y actividades de formación docente. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(3), 63-81.
Novoa, A. y Alvim, Y. (2022). Escolas e Professores. Proteger, Transformar, Valorizar. SEC/IAT.
Sims, S., Fletcher, H., O´Mara, A., Cottingham, S. y Anders, J. (2021). What are the Characteristics of Effective Teacher Professional Development. A Systematic Review and Meta-analysis. EEFD.
Stoll, L., Harris, A. y Handscomb, G. (2012). Great professional development that leads to great pedagogy: Nine strong claims from the research. National College for School Leadership.
Trillo, F., Nieto, J. M., Martínez, B. y Escudero, J. M. (2017). El Desarrollo Profesional y la Colaboración Docente: Un Análisis Situado en el Contexto Español de las Tensiones y Fracturas Entre la Teoría y la Práctica. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(117). https://doi.org/10.14507/epaa.25.3316
UNESCO (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. ONU para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Zeichner, K., Bowman, M., Guillen, L. y Napolitan, K. (2016). Engaging and Working in Solidarity with Local Communities in Preparing the Teachers of Their Children. Journal of Teacher Education, 67(4), 1-14. https://doi.org/10.1177/0022487116660623