Consumo turístico durante o Camiño de Santiago. O Camiño Nós como ruta alternativa de peregrinación a Santiago
Contido principal do artigo
Resumo
O Camiño de Santiago a través das súas diferentes rutas continúa a ser un dos principais reclamos turísticos de Galicia. Xa sexa por motivación relixiosa ou doutro tipo, cada ano seguen chegando a Santiago gran número de peregrinos, converténdose o Camiño nunha grande oportunidade turística para os concellos que están ao seu paso. Este estudo analiza o consumo turístico durante a realización do Camiño e as expectativas antes da súa realización e, de modo secundario, o coñecemento de novas rutas para chegar a Santiago que van máis aló das máis convencionais, en concreto o Camiño Nós, podendo así obter unha maior vertebración do territorio galego como parte da experiencia do Camiño. Óptase por unha investigación cuantitativa vía
enquisa, cunha mostra de 198 individuos. Os resultados indican que a principal motivación para facer o Camiño é o lecer, e que en función da variable idade son tres os grupos diferenciados de consumo. Ademais, a pesar da actual situación de pandemia mundial, unha porcentaxe significativa da mostra realizou o Camiño no último ano (17,3%).
Palabras chave
Detalles do artigo
Citas
Amaro, S., Antunes, A., e Henriques, C. (2018). A closer look at Santiago de Compostela’s pilgrims through the lens of motivations. Tourism Management, 64, 271-280. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.09.007
Andrade, M. J., e Caamaño, I. C. (2016). La imagen del Camino de Santiago: análisis de su representación promocional como producto turístico. Tourism & Management Studies, 12(2), 38-46. DOI: https://doi.org/10.18089/tms.2016.12205
Araújo Vila, N., de Carlos Villamarín, P., e Fraiz Brea, J. A. (2020). Expectativas previas y valoración tras la asistencia a un evento MICE. Estudio de caso de las XXV Jornadas Hispanolusas de Gestión Científica. Lurralde: Investigación y Espacio, 43, 459-484. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7246672
Björk, P., e Kauppinen-Räisänen, H. (2015). Contemporary insights to the dynamic pre-trip information sourcing behaviour. Tourism and Hospitality Research, 15(1), 39-53. DOI: https://doi.org/10.1177/1467358414553871
Cazaux, F. (2011). To be a pilgrim: A contested identity on Saint James' Way. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 59(3), 353-367. Recuperado de: https://hrcak.srce.hr/74038
Chaspoul, C., e Lunven, M. (1993). Tourisme religieux. Paris, France: Touristiques Européennes.
Coleman, S., e Elsner, J. (1995). Pilgrimage: Past and present in the world religions. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Collins-Kreiner, N., e Kliot, N. (2000). Pilgrimage tourism in the Holy Land: The behavioural characteristics of Christian pilgrims. GeoJournal, 50(1), 55-67.
Eade, J. (2016). Parish and pilgrimage in a changing Europe. En D. Pasura e M. Bivand Erdal (Eds.), Migration, transnationalism and catholicism (pp. 75-92). London, UK: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-58347-5
Federación Española de Asociaciones de Amigos del Camino de Santiago. (2020). Un camino más que llega a Compostela, el Camino de Nós. Logroño: Federación Española de Asociaciones de Amigos del Camino de Santiago. Recuperado de: https://www.caminosantiago.org/cpperegrino/prensa/verprensa.asp?PrensaID=15489
Fernández, E. M., e Naranjo, L. M. P. (2010). El turismo religioso: estudio del Camino de Santiago. Gestión Turística, 13, 9-36. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3744671
Fernández-Poyatos, M. D., Aguirregoitia Martínez, A., e Boix Martínez, B. (2011). Camino de Santiago y Xacobeo 2010 en los portales turísticos de las comunidades autónomas. Revista Latina de Comunicación Social, 67, 23-46. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-67-946-023-046
GalicianRoots. (2020). https://www.galicianroots.com/
Gigirey, A. (2003). Turismo cultural en espacios sagrados desde la perspectiva de los residentes. Un estudio de la Catedral de Santiago de Compostela. Estudios Turísticos, 158, 79-108. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2162789
Gracia, J. (2005). El Camino de Santiago en el nuevo milenio. Fayuela: Revista de Estudios Calceatenses, 1, 57-66. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1394328
Granero, A., Ruiz, F., e García, M. E. (2005). El Camino de Santiago como sendero de gran recorrido en la naturaleza. Efdeportes, 10(87). Recuperado de: https://www.efdeportes.com/efd87/camino.htm
Herrero, A. G. (2009). Madrid 1809-2009: dos centurias de la actual Real Iglesia Parroquial de Santiago y San Juan Bautista. Peregrino: Revista del Camino de Santiago, 123, 38-39.
IGE. (2016). Encuesta sobre el turismo en destino de Galicia. Santiago de Compostela: Instituto Galego de Estatística. Recuperado de:
Jung, D., e Cho, M.-H. (2015). A discovery of the positive travel experience in pre-trip, on-site and post-trip stage. Amherts, MA: University of Massachusetts Amherst. Recuperado de: https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1052&context=ttra
Kim, B., Kim, S., e King, B. (2020). Religious tourism studies: Evolution, progress, and future prospects. Tourism Recreation Research, 45(2), 185-203. DOI: https://doi.org/10.1080/02508281.2019.1664084
Lanczkowski, G. (1982). Die heilige Reise: auf den Wegen von Göttern und Menschen. Freiurg/Basel/Wien, Germany: Herder.
Leira, J., Rego, G., e Santos, M. P. (2010). Peregrinaciones y turismo. El Camino de Santiago. Revista de Ocio y Turismo (Rotur), 3, 39-48.
Lois González, R. C. (2013). The Camino de Santiago and its contemporary renewal: Pilgrims, tourists and territorial identities. Culture and Religion, 14(1), 8-22. DOI: https://doi.org/10.1080/14755610.2012.756406
Lois González, R. C., e López, L. (2015). El origen del turismo viajero italiano a lo largo del Camino de Santiago. Investigaciones Turísticas, 9, 132-159. DOI: http://dx.doi.org/10.14198/inturi2015.9.06
Malhotra, N. K. (2004). Investigación de mercados. Un enfoque aplicado (4 ed.). Naucalpan de Juárez, México: Pearson Eduación de México.
Martín-Duque, C. (2017). Los impactos del turismo en el Camino de Santiago Francés: una aproximación cualitativa. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 5(1), 62-73. DOI: http://dx.doi.org/10.17502/m.rcs.v5i1.155
Martínez Roget, F., Castro Domínguez, M. N., e Fraiz Brea, J. A. (2018). O turismo como fonte de riqueza en Galicia: Análise dalgunhas experiencias. Revista Galega de Economía, 27(3), 65-80. DOI: https://doi.org/10.15304/rge.27.3.5437
McKelvie, J. (2005). Religious tourism. Travel & Tourism Analyst, 4, 1-47.
Moulin-Stożek, D. (2019). Pilgrims’ play on the Santiago Way. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 7(5), 24-32. DOI: http://doi.org/10.21427/ZFQ1-XQ84
Mróz, F., Mróz, Ł., e Krogmann, A. (2019). Actors conditioning the creation and development of a network of Camino de Santiago routes in Visegrád Group countries. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 7(5), 56-71. DOI: http://doi.org/10.21427/x89p-6r88
Murias Fernández, M. P., e Rodríguez González, D. R. (2014). De novo en Santiago de Compostela: as implicacións da lealdade para un destino turístico. Revista Galega de Economía, 23(2), 47-67. DOI: https://doi.org/10.15304/rge.27.3.5437
Nicolaides, A. (2016). Marian tourism: Eastern orthodox and roman catholic pilgrimage. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 5(4), 1-19. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10500/22737
Nolan, M. L., e Nolan, S. (1992). Religious sites as tourism attractions in Europe. Annals of Tourism Research, 19(1), 68-78. DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(92)90107-Z
Olsen, D. H., e Guelke, J. K. (2004). ‘Nourishing The Soul’: Geography and matters of meaning. En D.G. Janelle, B. Warf e K. Hansen (Eds.), WorldMinds: Geographical perspectives on 100 problems (pp. 595-599). Dordrecht, Germany: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-2352-1_97
Otero, F. A. (2009). Santiago y los Caminos de Santiago: un paisaje cultural, una cultura del paisaje. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 51, 203-218. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3095237
Pardo, J. (1926-1927). No Camiño de San-Yago. A Nosa Terra (varios números).
Pilgrim. (2020). https://www.pilgrim.es/
Pinal, S. (05/01/2020). Diez concellos impulsan el Camino de la Xeración Nós. La Región. Recuperado de: https://www.laregion.es/articulo/o-carballinho/diez-concellos-impulsan-camino-xeracion-nos/20200104221049917165.html
Porcal, M. C. (2006). Turismo cultural y turismo religioso y peregrinaciones en Navarra. Las Javieradas como caso de estudio. Cuadernos de Turismo, 18, 103-134. Recuperado de: https://revistas.um.es/turismo/article/view/17831/0
Poutet, H. (2000). Le pélerinage à Saint-Jacques de Compostelle. Bulletin d'Histoire Contemporaine de l'Espagne (2nd ed.), 30, 227-242.
Raj, R., e Griffin, K. A. (Eds.). (2015). Religious tourism and pilgrimage management: An international perspective (2nd Edition). Cabi.
Rejman, K., Maziarz, P., Kwiatkowski, C. A., e Haliniarz, M. (2016). Religious tourism as a tourism product. World Scientific News, (57), 562-575.
Rinschede, G. (1990). Religious tourism. Geographische Rundschau, 42(1), 14-20.
Rinschede, G. (1992). Forms of religious tourism. Annals of Tourism Research, 19(1), 51-67. DOI:https://doi.org/10.1016/0160-7383(92)90106-Y
Ron, A. S. (2009). Towards a typological model of contemporary Christian travel. Journal of Heritage Tourism, 4(4), 287-297. DOI: https://doi.org/10.1080/17438730903045548
Roussel, R. (1972). Les pèlerinages. Paris, France: FeniXX.
Sánchez-Carretero, C. (2012). Heritage regimes and the Camino de Santiago: Gaps and logics. En R. F. Bendix, A. Eggert e A. Peselmann (Eds.), Heritage regimes and the state (pp. 141-155). Göttingen Studies in Cultural Property, 6. Göttingen, Germany: Universitätasverlag Göttingen. Recuperado de: https://digital.csic.es/bitstream/10261/98670/1/heritage_regimes_Sanchez.pdf
Santos, X. M. (2006). El Camino de Santiago: turistas y peregrinos hacia Compostela. Cuadernos de Turismo, 18, 135-150. Recuperado de: http://revistas.um.es/turismo/article/view/17791
Santos, X. M., e Lois González, R. C. (2011). El Camino de Santiago en el contexto de los nuevos turismos. Estudios Turísticos, 189, 95-116. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3898981
Shinde, K. A. (2010). Entrepreneurship and indigenous enterpreneurs in religious tourism in India. International Journal of Tourism Research, 12(5), 523-535. DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.771
Smith, V. L. (1992). The quest in guest. Annals of Tourism Research, 19(1), 1-17. DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(92)90103-V
Somoza, X., e Lois González, R. C. (2017). Ordenación del territorio y estrategias de planificación en los Caminos de Santiago Patrimonio Mundial. Investigaciones Geográficas, 68, 47-63. DOI: http://dx.doi.org/10.14198/INGEO2017.68.03
Turgalicia. (2020). https://www.turismo.gal/inicio
Vukonić, B. (1996). Tourism and religion. Bingley, UK: Emerald.
Wang, T., Luo, Y., & Tang, L. R. (2015). The investigation of consumer motivations to patronize boutique hotels using push-pull theory: A case study in Xiamen, China. International Journal of Tourism Cities, 1(4), 317-328. DOI: https://doi.org/10.1108/IJTC-08-2014-0010
Wang, W., Chen, J. S., e Huang, K. (2016). Religious tourist motivation in Buddhist Mountain: The case from China. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(1), 57-72. DOI: https://doi.org/10.1080/10941665.2015.1016443
Artigos máis lidos do mesmo autor/a(s)
- Roberto Carballo Meiriño, José Antonio Fraiz Brea, Elena Rivo López, A Ribeira Sacra como destino turístico: análise desde a perspectiva dos seus visitantes , Revista Galega de Economía: Vol 22 No 1 (2013)
- José Álvarez García, José Antonio Fraiz Brea, María de la Cruz del Río Rama, Balnearios españois, motivacións para certificarse na "Q de Calidade Turística": análise empírica , Revista Galega de Economía: Vol 22 No 2 (2013)
- Fidel MARTÍNEZ ROGET, María Nava CASTRO DOMÍNGUEZ, José Antonio FRAIZ BREA, O TURISMO COMO FONTE DE RIQUEZA EN GALICIA: ANÁLISE DALGUNHAS EXPERIENCIAS , Revista Galega de Economía: Vol 27 No 3 (2018)
- Andrea Cabaleiro Besada, Noelia Araújo Vila, José Antonio Fraiz Brea, Grao de desenvolvemento do turismo rural en Galicia: a oferta complementaria como clave do éxito , Revista Galega de Economía: Vol 28 No 1 (2019)