Towards a proximity didactic. “The strength of the near”
Main Article Content
Abstract
Diversity, autonomy, values, coordination, emotions, inclusion, are terms so used in the pedagogical and didactic literature that they have been totally perverted, for this reason, in this article we want to return to the origins renaming those fundamental axes of the school, accompanying them with redundant adjectives that help to remember, its true meaning. Proximity teaching or proximity nursery schools is a good example of the above; it would not be necessary to add “proximity” if it were not for the current situation in which they are as distanced (pedagogical, curricular, human, social, historical and ethically) from the interests of the students, as from a society committed to democracy , with justice and with the future.
Keywords:
Article Details
References
Abelleira, A. y Abelleira, I. (2017). Los hilos de infantil. Barcelona: Octaedro
Abelleira, A. y Abelleira, I. (2020). El latido de un aula infantil. Elogio de la cotidianidad. Barcelona: Octaedro
Comisión Europea/EACA/Eurydice, (2019). Cifras clave de la educación y atención a la primera infancia en Europa-Edición 2019. Informe Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/key-data-early-childhood-education-and-care-europe-%E2%80%93-2019-edition_en
Naciones Unidas (2018). Objetivos de desarrollo sostenible 2015-2030. https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html
Mialaret, G. (1979). El derecho del niño a la educación. París: UNESCO https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000188688
UNESCO (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial?.París: UNESCO https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697
Zabalza, M. (1996). Calidad en la educación infantil. Madrid: Narcea
Most read articles by the same author(s)
- María de los Ángeles Abelleira Bardanca, 10 ideas clave. La educación infantil , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 3, Nº 1 (Enero-Abril, 2014)
- María de los Ángeles Abelleira Bardanca, Environmental education in the concrete jungle , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 5, nº1 (Abril 2016). Infancia y naturaleza
- María de los Ángeles Abelleira Bardanca, Elogio del papel , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol. 5, nº1 (Abril 2016). Infancia y naturaleza
- María de los Ángeles Abelleira Bardanca, La observación del tiempo. Cómo enriquecer una rutina diaria bajo el enfoque de las competencias básicas. , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 3 No 2 (2014): Tiempos y Espacios en la Educación Infantil
- María de los Ángeles Abelleira Bardanca, Information networks on early childhood care and education (ECCE) , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 9 No 1 (2020): Didáctica, currículo y derechos de la infancia : número homenaje a Miguel Ángel Zabalza
- María de los Ángeles Abelleira Bardanca, Curriculo da Cidade , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 9 No 1 (2020): Didáctica, currículo y derechos de la infancia : número homenaje a Miguel Ángel Zabalza
- María de los Ángeles Abelleira Bardanca, En la Red: Las videoconferencias en los tiempos de la pandemia. Dedo de prosa , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 9 No 2 (2020): Malaguzzi: a hundred years of pedagogical light
- María de los Ángeles Abelleira, Educar a través da arte. Cara unha escola imaxinada , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 9 No 2 (2020): Malaguzzi: a hundred years of pedagogical light
- María de los Ángeles Abelleira, Fabulinus: a school with O.S.T. , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 10 No 1 (2021): Music in Early Childhood Education
- María de los Ángeles Abelleira, Lab 0_6, ciencia cotidiana para la infancia , RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil: Vol 11 No 1 (2022): Investigadores e Investigadoras en Educación Infantil