Literary subject or art object? The portraits of Teresa Wilms Montt
Main Article Content
Abstract
The goal of this work is to analyze a series of elaborated portraits, from different artistic disciplines, about the Chilean writer Teresa Wilms Montt. Her exceptional beauty and her tragic biography are the reasons on which the representations dedicated to her are built, often to the detriment of the appreciation of her artistic value, which, until recently, has taken a back seat. The life and figure of this exceptional woman has found an echo in painting, cinema, theater and modernist literary portraiture, formats for which she has become an object of art and study; however, her talent and the time that has passed are allowing the art subject that she has also been.
Keywords:
Article Details
References
Babino, María Elena (2019): “Gregorio López Naguil en la huella de Hermegildo Anglada Camarasa. Retrato y paisaje en la travesía de sus viajes Buenos Aires-París-Mallorca”. Revista de Instituciones, Ideas y Mercados 68, 51‑87.
Balmaceda Valdés, Gustavo (1917): Desde lo alto. Santiago de Chile: Imprenta Universitaria.
Barrón Abad, Sofía (2015): Paraísos artificiales. La imagen drogada en la pintura europea del entresiglos xix‑xx. Tesis doctoral. https://core.ac.uk/download/pdf/71050002.pdf (consulta 1/2/2022)
Castellanos, María Luisa (1920): “Teresa Wilms Montt”. Hojas Selectas. Revista para todos XIX/217, 6.
Costamagna, Alejandra (2017): “Prólogo”. En T. Wilms Montt, Preciosa sangre. Diarios íntimos. Madrid: La señora Dalloway, 9‑11.
Costamagna, Alejandra (2012): “No se aceptan extraños”. Revista UDP 9, 71‑5.
Costamagna, Alejandra (2022): “Teresa Wilms Montt: de tumba en tumba”. En T. Wilms Montt: Diarios íntimos. Logroño: Pepitas de calabaza, 13‑33.
Crespo, Octavio (2008): “Teresa Wilms llega al cine, de la mano de Tatiana Gaviola”. El Mercurio, 11/5/2008, E4. https://web.archive.org/web/20160304140839/ http://diario.elmercurio.cl/detalle/index.asp?id=%7B19595bde-3851-48a1-b0da-0080572faed2%7D (consulta 8/10/21)
Cróquer Pedrón, Eleonora (2005): “Poner el cuerpo / hacer semblante: algunas consideraciones en torno al autor (a)”, en C. Díaz Orozco, Mirar las grietas diálogos interculturales en la Venezuela contemporánea. Bogotá: Universidad de los Andes. Vicerrectorado Académico Publicaciones, 111‑26.
Cróquer Pedrón, Eleonora (2012): “Casos de autor: anormales/originales de la literatura y el arte (II). Allí donde la vida (es) obra”. Voz y Escritura. Revista de Estudios Literarios 20, 89-103.
Cróquer Pedrón, Eleonora (2016): “Currículum Vitae. Notas para una definición del "caso de autor". En A. Pérez Fontdevila & M. Torras Francés: Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. Madrid: Arco/Libros 107‑28.
Edwards Bello, Joaquín (1924): “Teresa Wilms y el Marqués de Bradomín”. En Crónicas. Santiago de Chile: Talleres «La Nación», 192‑5.
“Escritora nacional Daniela Viviani publica novela «En los sueños de Teresa Wilms Montt»”. En La Tercera. https://www.latercera.com/culto/2021/08/30/escritora-nacional-daniela-viviani-publica-novela-en-los-suenos-de-teresa-wilms-montt/ (consulta 10/3/2022)
Frenzel, Elizabeth (1980): Diccionario de motivos de la literatura universal. Madrid: Gredos.
Gaete Trautmann, Francisca (2021): “Daniela Viviani: «Teresa Wilms Montt es una escritora que no ha recibido el crédito necesario por sus obras»”. En Lector.cl. https://www.lector.cl/daniela-viviani-teresa-wilms-montt-es-una-escritora-que-no-ha-recibido-el-credito-necesario-por-sus-obras/ (consulta 3/2/21)
García De La Concha, Víctor (2000): “El retrato literario en el Renacimiento”. Príncipe de Viana 18, 137‑52.
García Gutiérrez, Rosa (2021): “«Un comprendedor distinto». Juan Ramón Jiménez lee a Teresa Wilms Montt”. Guaraguao 66‑7, 187‑231.
Gómez Carillo, Enrique (1918): “Thérese de la †”. En T. Wilms Montt: En la quietud del mármol. Madrid: Casa Editora Blanco, 2‑3.
Gómez De La Serna, Ramón (1999): La sagrada cripta del Pombo. Madrid: Visor.
González Ruano, César (2004): Memorias: Mi medio siglo se confiesa a medias. Sevilla: Renacimiento.
González-Vergara, Ruth (1995): Libro del camino. Teresa Wilms Montt. Obras completas. Santiago de Chile: Grijalbo.
González-Vergara, Ruth (2021): Teresa Wilms Montt. Un canto de libertad. Biografía. Santiago de Chile: Debolsillo.
Heinich, Nathalie (2005): L’élite artiste. Excellence et singularité en régime démocratique. Paris: Gallimard.
Hormigón, Juan Antonio (2006): Valle-Inclán: Biografía cronológica y Epistolario. Vol. 1. Madrid: Asociación de Directores de Escena de España.
Huidobro, Vicente (1926): “Teresa Wilms”. En Vientos contrarios. Santiago de Chile: Nascimento, 111‑4.
Iwasaki, Fernando (2022): “Druidesa, duendesa y anticristesa”. En Apostillas literarias. http://apostillasnotas.blogspot.com/2008/09/teresa-wilms-montt.html?m=1 (consulta 24/3/2022).
Jiménez, Juan Ramón (1944): “Diario de vida y muerte”. Cuadernos Americanos XVI/4, 179-200.
Jiménez, Juan Ramón (2021): “A Teresa Wilms Montt”. En Rosa García Gutiérrez: “«Un comprendedor distinto». Juan Ramón Jiménez lee a Teresa Wilms Montt”. Guaraguao 66‑67, 225‑7.
Labat, Alejandro (2011): “Una precoz y dilatada vida en el Arte y una modelo ocasional, liberada hasta en su muerte”. En Arteparnasomanía. https://arteparnasomania.blogspot.com/2011/04/una-precoz-y-dilatada-vida-en-el-arte-y.html (consulta 12/2/2022).
Marcellari, Marcelo (2004): “Mujeres trágicas en escena”. El Mercurio. Valparaíso, 15/4/2004, 31.
Marín, Pablo (2009): “Crítica de cine: Teresa, crucificada por amar”. https://www.latercera.com/noticia/critica-de-cine-teresa-crucificada-por-amar/ (acceso 9/10/21).
Marrero Miranda, Erika (2015): Teresa Wilms Montt. Escritura e identidad. Tesis Doctoral. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/21613 (acceso 28/2/2023).
Mattalía, Sonia (2003): Máscaras suele vestir. Pasión y revuelta: escritura de mujeres en América Latina. Madrid: Iberoamericana/Vervuert.
Meizoz, Jérôme (2014): “Aquello que le hacemos decir al silencio: postura, ethos, imagen de autor”. En J. Zapata (ed.): La invención del autor. Nuevas aproximaciones al estudio sociológico y discursivo de la figura autorial. Medellín: Editorial Universitria de Antioquia, 85‑96.
Mesa Gancedo, Daniel (2021): “La pose y el diario. Una aproximación teórica”. En J. Rubio Jiménez & E. Serrano Asenjo (eds.): El retrato literario en el mundo hispánico, II. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 197-220.
Ortel, Philippe (2002): La Littérature à l’ère de la photographie. Enquête sur une révolution invisible. Nîmes: Jacqueline Chambon.
Ortiz De Rozas, Marilú (1998): “Teresa de la Cruz, una leyenda viva”. El Mercurio, 4/10/1998, A18. http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-209858.html (consulta 1/10/2020)
Oyarzún, Luis (1967): “Lo que no se dijo. Teresa Wilms”. En Temas de la cultura chilena. Santiago: Editorial Universitaria, 101‑11.
Pérez Fontdevila, Aina (2011): “Velar al autor: una reflexión en torno a la autoría literaria y el retrato fotográfico”. Revista FronteiraZ 7, 1‑8.
Pérez Fontdevila, Aina & Meri Torras Francès (2015): “La autoría a debate: textualizaciones del cuerpo-corpus (una introducción teórica)”. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada 24, 1‑16.
Ponce, Enrique (1917): “Huerto hermético”. Sucesos XVI/779, 13‑4.
Rocuant, Miguel Luis (1918): “Desde lo alto”. Revista de Artes y Letras II/2, 207‑8.
Rubio Jiménez, Jesús (2000): “Un marco para el retrato literario modernista. Ensayo de aproximación”. En J. Serrano Alonso & A. de Juan Bolufer (coords.): Literatura hispánica y prensa periódica (1875-1931). Actas del Congreso internacional. Santiago de Compostela. Universidade de Santiago de Compostela, 323‑55.
s.a. (1997) = “En teatro rescatan a la escritora olvidada”. La Nación 24/5/1997, 46. http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-173475.html (consulta 29/3/2021).
Santos Zas, Margarita (1998): “Valle-Inclán, de puño y letra: notas a una exposición de Romero de Torres”. Anales de la Literatura Española Contemporánea 23/1, 405‑50.
Sarlo, Beatriz (1988): Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Nueva Visión.
Schiavo, Leda (2016): “Valle-Inclán y las mujeres itinerantes”. Anales de la Literatura Española Contemporánea. Anuario Valle-Inclán II 27/3, 249/893-264/908.
Silva, María Eugenia (2018): Vicente Huidobro y Pierre Reverdy frente al creacionismo. Mago Editores. https://www.academia.edu/37294438/Vicente_Huidobro_y_Pierre_Reverdy_frente_al_Creacionismo_May_2018
Torre, Guillermo de (1920): “Fémina sugerente. El espíritu sideral de Thérèse Wilms”. Grecia, 20/2/1920, 1‑3.
Torre, Guillermo de (2021): “Fémina sugerente. El espíritu sideral de Thérèse Wilms”. En T. Wilms Montt: Inquietudes sentimentales. Madrid: Torremozas, 11‑7.
Valle-Inclán, Ramón (1918): “Teresa Wilms Montt”. En T. Wilms Montt: Anuarí. Madrid: M. Martínez de Velasco Imprenta y Papelería, 6.
Vial, Sara (2016): “Teresa Wilms Montt y Anuarí”. En La estrella, 15/6/1991, 8‑9. http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-346834.html (consulta 1/2/2022).
Viviani, Daniela (2021): En los sueños de Teresa Wilms Montt. Santiago de Chile: Santillana.
Wilms Montt, Teresa (1918): En la quietud del mármol. Madrid: Casa Editora Blanco.
Wilms Montt, Teresa (2017): Preciosa sangre. Diarios íntimos. Madrid: La señora Dalloway.
Wilms Montt, Teresa (2022): Diarios íntimos. Logroño: Pepitas de calabaza.