Main Article Content

Elena Cueto Asín
Bowdoin College
United States
Biography
Vol 26 (2020), Monográfico. Benito Pérez Galdós (Ermitas Penas, coord.), pages 27-41
Submitted: 02-03-2020 Accepted: 14-10-2020 Published: 30-06-2021
Copyright How to Cite

Abstract

The pilot program of Los libros was dedicated to La Fontana de Oro by Benito Pérez Galdós. This television series was meant to be a space where the literary classics would be promoted with the hybrid structure of an educational documentary combined with a film adaptation. The choice of this novel about the Trienio Liberal as a reflection of the socio-political situation in the late stages of the Franco era is analyzed inside the role television would play in the consolidation of Galdós’ cultural heritage value. As the core thematic idea, La Fontana de Oro connects the 1974 program with the historical fiction television film, Prim, el asesinato de la calle del Turco, produced by TVE in 2014, in which the protagonist is the writer from the Canary Islands who, in 1870, celebrates the publication of his first novel. The dual coverage of this author’s beginnings allows us, on the one hand, to trace the evolution of how the literary legacy model was projected on television from the well-known adaptation with an educational function, to the original fiction with a post-modern tone, and, on the other hand, how said legacy was utilized in different types of discourse about the political transition of the democracy inside the public entity.

Article Details

References

Álvarez Junco, J. & G. de la Fuente Monge (2015): “Prólogo”. En Prim, el asesinato de la calle del Turco. Guion de la Tv Movie escrito por Nacho Faerna y Virginia Yagüe. Madrid: Ocho y Medio, 9-13.

Ansón Anadón, A. (2010): “De los hijos de la patria a Dios salve a la reina. Del francés al inglés o el cambio de paradigma cultural en la Transición”. En A. Ansón et al. (eds.): Televisión y Literatura en la España de la Transición (1973-1982). Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 53-70.

Baby, S. (2018): El mito de la transición pacífica. Violencia y política en España (1975-1982). Madrid: Akal.

Calvo Carilla, J. L. (2010): “Contextos discursivos audiovisuales de la novela española de la Transición”. En A. Ansón et al. (eds.): Televisión y Literatura en la España de la Transición (1973-1982). Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 205-30.

Casalduero, J. (1961): Vida y obra de Galdós. Madrid: Gredos.

Cueto Asín, E. (2015): “Sangre de mayo: Galdós en la cinematografía televisiva de la Guerra de la Independencia”. En Y. Arencibia & R. M. Quintana (eds.): Actas del X Congreso Internacional Galdosiano. Las Palmas de Gran Canaria: Casa Museo Pérez Galdós, 574-9.

Dérozier, A. (1970-1971): “El «pueblo» de Pérez Galdós en La Fontana de Oro”. Cuadernos Hispanoamericanos 250-251-252, 285-311.

Dorca, T. (2017): “El Trienio Liberal en La Fontana de Oro”. En J. M. González Herrán et al. (eds.): La historia en la literatura española del siglo xix. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona, 217- 30.

Faerna, N. (2014): Prim, el asesinato de la calle del Turco. Madrid: Espasa.

Faerna, N. (2015): Prim, el asesinato de la calle del Turco. Guion de la Tv Movie escrito por Nacho Faerna y Virginia Yagüe. Madrid: Ocho y Medio.

Fernández, L. M. (2010): “Clásicos y modernos. La serie Los libros y la televisión de la Transición”. En A. Ansón et al. (eds.): Televisión y Literatura en la España de la Transición (1973-1982). Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 119-38.

Fernández, L. M. (2015): Escritores y televisión durante el franquismo (1956-1975). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

George, D. R., Jr. (2009): “Restauración y Transición en la Fortunata y Jacinta de Mario Camus”. En F. López, E. Cueto Asín & D. R. George, Jr. (eds.): Historias de la pequeña pantalla. Representaciones históricas en la televisión de la España democrática. Madrid: Iberoamericana, 53-72.

Gilman, S. (1979): “La Fontana de Oro: Historical Fable or Historical Prophecy?”. En G. Duby (ed.): Les cultures ibériques en devenir: essais publiés en hommage à la mémoire de Marcel Bataillon (1895-1977). Paris: Fondation Singer-Polignac, 135-9.

Gullón, G. (1976): “Tanteos en el arte de novelar: La fontana de oro”. Cuadernos Hispanoamericanos 317, 374-83.

Nora, P. (1972): “L’événement monstre”. Communications 18, 162-72.

Ortiz-Armengol, P. (2000): Vida de Galdós. Barcelona: Crítica.

Palacio, M. (2002): “Enseñar deleitando. Las adaptaciones literarias en televisión”. Cuadernos de la Academia 11-12, 519-37.

Palacio, M. (2010): “Los intelectuales y la imagen de la televisión cultural”. En A. Ansón et al. (eds.): Televisión y Literatura en la España de la Transición (1973-1982). Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 11-24.

Palacio, M. (2012): La televisión durante la Transición española. Madrid: Cátedra.

Pérez Galdós, B. (1980): España trágica. Madrid: Alianza.

Pérez Galdós, B. (1995): La Fontana de Oro. Madrid: Alianza.

Rodgers, E. (2007-2008): “Galdós, Castelar y «la noche de San Daniel»”. Anales Galdosianos 42-43, 87-96.

Rodríguez Marcos, J. (2019): “Galdós renueva su valor”. El País, 3 de noviembre.

Troncoso Durán, D. (1986): “La unidad de la quinta serie de los Episodios nacionales”. Revista de Literatura 48, 51-74.

Troncoso Durán, D. (2016): “Visión galdosiana del general Prim”. Studi Ispanici 41, 37-51.

Urey, D. (1989): The Novel Histories of Galdós. Princeton: Princeton University Press.

Wellington, M. (1972): “The Awakening of Galdos' Lazaro”. Hispania 55/1, 463-70.

Willem, L. (1987): “The Narrative Premise of the Dual Ending to Galdós's La Fontana de Oro”. Romance Notes 28/1, 51-87.