The Familiar Reader Faced with Lo prohibido.
Main Article Content
Abstract
The goal of this study is to analyze a narrative technique, repeatedly used by Galdós, which consists on reusing the same characters. Taking into account new methodological approaches which derive from the reception aesthetics, this work focuses in one of the novels in which the writer incorporated several characters he had already used: Lo prohibido. By approaching the novel in this way, it becomes obvious the significant repercussion of the reutilization of characters when shaping the sense of the text. Up to a point in which differences between the Galdós reader and the non-Galdós reader can be inferred.
Keywords:
Article Details
References
Aranda, Daniel (2001), “Le lecteur dans le retour”, Poétique, 128, pp. 409-420.
Balzac, Honoré (1972), Obras completas, prólogo y traducción de R. Cansinos Assens, Madrid: Aguilar, T. VI.
Baquero Goyanes, Mariano (1949), “Sobre la novela y sus límites”, Arbor, 42, pp. 271-283.
Blanco, Alda y Carlos Blanco Aguinaga (2000), “Introducción” a Benito Pérez Galdós, La de Bringas, Madrid: Cátedra, pp. 11-49.
Blanco, Alda (2006), “Introducción” a Benito Pérez Galdós, Lo prohibido, Madrid: Akal, pp. 5-40.
Bonet, Laureano (1990) [1971], Benito Pérez Galdós. Ensayos de crítica literaria, Barcelona: Península.
Casalduero, Joaquín (1943), Vida y obra de Galdós, Buenos Aires: Losada.
Clémessy, Nelly (1983), “A propos de la reapparition des personnages dans l’oeuvre romanesque de Pérez Galdós”, Hommage à Louis Bertrand (1921-79): études ibériques et latino-américaines, Paris: Belles Lettres, pp. 87-97.
Escobar Bonilla, María del Prado (1994), “La doble función de un personaje galdosiano”, Philologica canariensia, nº 0, pp. 137-150.
Gaos, Vicente (1971), “Sobre la técnica novelística de Galdós”, Claves de la literatura española I, Madrid: Guadarrama, pp. 453-461.
García Berrio, Antonio (1989), Teoría de la literatura, Madrid: Cátedra.
Gullón, Ricardo (1979), Psicologías del autor y lógicas del personaje, Madrid: Taurus.
Ingarden, Roman (1989), “Concreción y reconstrucción”, Estética de la recepción, R. Warning (ed.), Madrid: Visor, pp. 35-53.
Iser, Wolfang (1989a), “La estructura apelativa de los textos”, Estética de la recepción, R. Warning (ed.), Madrid: Visor, pp. 133-145.
Iser, Wolfang (1989b), “El Proceso de Lectura”, Estética de la recepción, R. Warning (ed.), Madrid: Visor, pp. 149-164.
Krow-Lucal, Martha (1994), “El personaje recurrente en la obra de Galdós”, Textos y contextos de Galdós, J. W. Kronik y H. S. Turner (eds.), Madrid: Castalia, pp. 157-161.
Montesinos, José F. (1991) [1968], “Introducción” a Benito Pérez Galdós, Lo prohibido, Madrid: Castalia, pp. 7-41.
Montesinos, José F. (2003), Galdós II, Madrid: Castalia.
Ontañón de Lope (1992), “Lo prohibido, prólogo y epílogo de otras obras galdosianas”, Nueva Revista de Filología Hispánica, nº 2, pp. 779-790. https://doi.org/10.24201/nrfh.v40i2.901
Pérez Galdós, Benito (2000), La de Bringas, A. Blanco y C. Blanco Aguinaga (eds.), Madrid: Cátedra.
Pérez Galdós, Benito (2001a), Lo prohibido, J. Whiston (ed.), Madrid: Cátedra.
Pérez Galdós, Benito (2001b), El amigo Manso, F. Caudet (ed.), Madrid: Cátedra.
Pérez Galdós, Benito (2002a), El doctor Centeno, J. C. Mainer (ed.), Madrid: Biblioteca Nueva.
Pérez Galdós, Benito (2002b), Tormento, F. Caudet (ed.), Madrid: Akal.
Pérez Galdós, Benito (2003), España trágica, Madrid: Club Internacional del Libro.
Picard, Robert (1967), “Nouvelles remarques sur Lo prohibido de Galdós” Bulletin Hispanique, 69, pp. 389-406. https://doi.org/10.3406/hispa.1967.3911
Villanueva, Darío (2011), “Tres teorías, tres realismos: Zola, Galdós, James”, Anuario de Literatura Comparada, 1, pp. 267-291.
Yáñez, María-Paz (2000), “Algo más sobre José Ido del Sagrario”, Homenaje a Alfonso Armas Ayala, Las Palmas: Cabildo Insular de Gran Canaria, Vol. II, pp. 849-864.
Most read articles by the same author(s)
- Ana Baquero Escudero, The Literary Motif of the old man and the little girl Found in Galdós and in Other Major 19th Century Authors , Moenia: Vol 22 (2016)