Main Article Content

Isabel María Sánchez Andújar
Universidad Internacional de La Rioja
Spain
https://orcid.org/0000-0001-5123-880X
No 33 (2023): Educational innovation in art, science and society, Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/ie.33.9223
Submitted: 28-05-2023 Accepted: 14-09-2023 Published: 02-10-2023
Copyright How to Cite

Abstract

This paper is about an educational experience carried out in the subject Introducción a la Historia from the degree of History and Science of Music in the University of Granada. The experience consisted in a project in which students had to enquire into some historical aspects of the Antiquity or Medieval times by the study of historical sources of the chosen period and then materialise their research in an original work of literary, artistic or musical nature. The purpose of this experience has been, on the one hand, to introduce creative teaching in the education of History, proposing an interdisciplinary research project based on project-based learning and active and autonomous learning, which encourage students to create and transmit their own knowledge. And, on the other hand, connecting the historical research with the students’ personal experiences and interests, in this case, their artistic and musical formation. The results were very positive. Students were motivated during the project and they improved their skills in historical thinking with the study of historical sources. In order to create the original work, they connected their research with their experiences and interests as well as with other fields. Moreover, they explored other ways of personal expression.

Cited by

Article Details

References

Álvarez Domínguez, P. y González Toro, M. L. (2015). Poesía experimental en el aula universitaria: aportaciones para la creatividad docente y pedagógica. Innovación Educativa, (25), 173-189. https://doi.org/10.15304/ie.25.1793

Álvarez Domínguez, P. y Martín López, A. (2016). El teatro como herramienta didáctica en la enseñanza de la Historia de la Educación Contemporánea. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10(1), 41-51. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.10.459

Bordons, G. (2016). Poesía contemporánea en el aula: experimentalidad, multimodalidad e interdisciplinariedad como formas de reflexión, creación y emoción. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, (49), 45-60.

Bueno, D. (2019). Creatividad y cerebro (pp. 49-58). En P. Tudela Caño y P. Paraja García (coords.), El arte de educar creativamente. TEA Tenerife Espacio de las Artes.

Capilla Sánchez, V. (2016, febrero 17). Querido diario. Propuesta ABP creando diarios de personajes históricos. Centro Nacional de Desarrollo Curricular en Sistemas no Propietarios. https://cedec.intef.es/querido-diario-emociones-conocimientos-y-vision-critica/

Cooper, H. (2013). Why must teaching and learning in History be creative? (pp. 3-18). En H. Cooper (ed.), Teaching History Creatively. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203074817

Cooper, H. (2018). What is creativity in History? Education 3-13, 46(6), 636-647. https://doi.org/10.1080/03004279.2018.1483799

Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P., y Howe, A. (2013). Creative learning environments in education—A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 8, 80-91. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2012.07.004

De la Torre, S. (2001). Creatividad en la educación y la cultura. Creatividad, valor educativo y bien social. Creatividad y sociedad, 0, 9-15.

De la Torre, S. y Violant, V. (2001). Estrategias creativas en la enseñanza universitaria. Creatividad y sociedad, 3, 10-35.

Felices de la Fuente, M. M. y Chaparro Sainz, A. (2020). Pensar históricamente a través del uso de fuentes primarias. Un estudio en la formación inicial del profesorado (pp. 95-107). En M. E. Cambil Hernández, F. de Oliveira, A. R. Fernández Paradas, G. Romero Sánchez y A. José Ruiz (coords.), Nuevas tendencias en investigación e innovación en didáctica de la historia, patrimonio cultural y memoria. Proyección educativa. Universidad de Granada.

Fernández Fernández, L., Gómez Arqués, M. A., Guerrero, D., Lázpita, A., López Hernández, C., Morillas, J. J. y Sánchez Martínez, G. (2015). Hacer posible lo contrario. Enseñar y aprender de otra manera. Servicio de Publicaciones de la Delegación Territorial de Educación, Cultura y Deporte. Junta de Andalucía http://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/7a-HacerPosibleLoContrario.pdf

Ferreras, R. (2019). La educación es una práctica educativa (pp. 139-155). En P. Tudela Caño y P. Paraja García (coords.), El arte de educar creativamente. TEA Tenerife Espacio de las Artes.

Gómez Carrasco, C. J. y García González, F. (2019). Representaciones sociales y la construcción de discursos estereotipados en la enseñanza de la Historia. Un análisis a partir del campesinado (ss. XVI-XVIII). Historia y comunicación social, 24(1), 127-145. https://doi.org/10.5209/hics.64484

Gómez Carrasco, C. J. y Miralles Martínez, P. (2017). Los espejos de Clío. Usos y abusos de la historia en el ámbito escolar. Sílex.

Gómez Carrasco, C. J. y Prieto Prieto, J. A. (2016). Fuentes primarias, objetos y artefactos en la interpretación de la historia. Diseño y evaluación de un taller de numismática en Educación Secundaria. Revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (31), 5-22. https://doi.org/10.7203/dces.31.8228

Gómez Carrasco, C. J., Rodríguez Pérez, R. A. y Mirete Ruiz, A. (2018). Percepción de la enseñanza de la historia y concepciones epistemológicas. Una investigación con futuros maestros. Revista Complutense de Educación, 29(1), 237-250. https://doi.org/10.5209/RCED.52233

Jackson, N. (2005). Creativity in History Teaching and Learning. The Higher Education Academy. Subject Centre for History, Classics and Archeology. https://www.creativeacademic.uk/uploads/1/3/5/4/13542890/creativity_in_history.pdf

Jackson, N. (2014). Developing students’ creativity through a higher education (pp. 8-28). En A. Xie y N. L. Lei (eds.), Proceedings from the International Symposium on “The Cultivation of Creativity in University Students”. Macao Polytechnic Institute.

Mitjáns Martínez, A. (2013). Aprendizaje creativo: Desafíos para la práctica pedagógica. Revista CS, (11), 311-341. https://doi.org/10.18046/recs.i11.1574

Prieto, J. A, Gómez, C. J. y Miralles, P. (2013). El uso de fuentes primarias en el aula y el desarrollo del pensamiento histórico y social. Una experiencia en Bachillerato. Clío, 39.

Ríos, J. (2000). Conocimiento del medio social y cultural (pp. 31-50). En A. Zabala, Cómo trabajar los contenidos procedimentales en el aula. Editorial GRAÓ.

Robinson, K. (2006, junio 27). ¿Las escuelas matan la creatividad? [Vídeo]. TED Talks. https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_do_schools_kill_creativity?language=es

Robinson, K. (2017). Out of Our Minds. The Power of Being Creative. Capstone.

Sánchez Andújar, I. (2022). Investigar y crear: la creatividad y el trabajo con fuentes históricas como medio para desarrollar el pensamiento histórico en el aula. Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, (13), 87-96. https://doi.org/10.30827/unes.i13.25396

Sánchez Ibáñez, R. y Álvarez Martínez-Iglesias, J. M. (2019). El uso de las fuentes en los manuales de Historia en el Bachillerato en España. Historia y espacio, 15(53), 145-166. https://doi.org/10.25100/hye.v15i53.8654

Santisteban Fernández, A. (2010). La formación en competencias de pensamiento histórico. Clío & Asociados. La historia enseñada, (14), 34-56. https://doi.org/10.14409/cya.v1i14.1674

Soto Solier, P. M. (2017). Proyectos artísticos-didácticos multisensoriales para fomentar la creatividad en la formación de profesorado. Grado en Educación Infantil (pp. 401-416). En J. Rodríguez Torres, J. F. y Durán Medina (coords.), Propuestas Docentes para un nuevo Currículum Universitario. Editorial TECNOS.

Universidad de Granada (2021, junio 18). Guía docente de la asignatura Introducción a la Historia. https://grados.ugr.es/sites/grados/default/public/guias-firmadas/2021-2022/2991111.pdf