Main Article Content

Joan Mallart Navarra
Universidad de Barcelona
Spain
http://orcid.org/0000-0003-3286-0868
Biography
No 30 (2020): Cross-curricular learning, Works by invitation, pages 21-39
DOI: https://doi.org/10.15304/ie.30.7111
Submitted: 16-09-2020 Accepted: 20-09-2020 Published: 19-10-2020
Copyright How to Cite

Abstract

This article presents the transversality of the learning of communicative competences in areas that are not strictly linguistic, such as reading comprehension in the resolution of mathematical or scientific problems, the elaboration of summaries and concept maps in study and learning techniques in the natural sciences and social studies, or the realization of oral discussions in the social sciences or civics. The main idea is that communicative competences are practiced with all type of subjects. Almost all the contents and competences that constitute the field of languages can be learned and improved: vocabulary, pronunciation, comprehension, study techniques and oral and written expression skills. Even in combination with other non-verbal and graphic languages.


It is proposed to combine the specific disciplinary contents of any area with those of the language used and the underlying popular culture. A set of thematic possibilities and didactic activities is presented, showing the potential of this transversal approach. On the one hand, media such as the press, radio, television and new technologies will be used critically as sources of information. It is also suggested to take into account transversally literary genres such as theater, narration, poetry and song to contribute to the aesthetic formation.


The content of the article is aimed at all stages of education, but if there were one that should be highlighted it would be Secondary Education because of the maturity of the students which allows them to read and comment on more complex texts, extensive works, watch films with a more defined message and write texts that come from collaborative work or extensive oral discussion among them. In the early stages, almost all learning is based on comprehensive, expressive and creative language.

Cited by

Article Details

References

Armstrong, T. (2006). Inteligencias múltiples en el aula. Guía práctica para educadores. Barcelona: Paidós, 2ª impresión, 2018.

Brecht, B. (1968). Poemas y canciones. Madrid: Alianza.

Ceccarelli, L. (1977). Didáctica de la observación científica. Barcelona: Fontanella.

Cid, X. M., Dapía, M. D., Trías, P. y Payá, M. (2001). Valores transversales en la práctica educativa. Madrid: Síntesis.

Darwich, M. (2003). A Rhyme for the Odes, 91, Unfortunately, It Was Paradise, Regents of the University of California.

Enkvist, I. (2011). La buena y la mala educación. Ejemplos internacionales. Madrid: Encuentro. González Lucini, F. (1994). Temas transversales y áreas curriculares. Madrid: Anaya.

Josa, L. (2020). Por qué leer a los clásicos nos hace más inteligentes. Recuperado de https://theconversation.com/por-que-leer-a-los-clasicos-nos-hace-mas-inteligentes-129691 [Consulta: 30-08-2020].

Lemke, J. L. (1997). Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores. Barcelona: Paidós.

Lladó, J. y Llobera, M. (1999). Reflexions i propostes per al tractament de les llengües en els centres d’ensenyament. Palma de Mallorca: Moll; COFUC.

Lomas, C., Osoro, A. y Tusón, A. (1993). Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. Barcelona: Paidós-MEC.

Mallart, A. (2009). Enseñar matemáticas con conciencia transdisciplinar. En S. de la Torre y M. A. Pujol (Eds.), Educar con otra conciencia. Una mirada ecoformadora y creativa de la enseñanza (pp. 215-224). Barcelona: Davinci.

Mallart, J. (2007). Ecoformación, más allá de la educación ambiental. En S. de la Torre, M. A. Pujol y G. Sanz, Transdisciplinariedad y ecoformación. Una nueva mirada sobre la educación (pp. 151-166). Madrid: Universitas.

Mallart, J. (2002). Competencias básicas y enseñanzas mínimas del currículum de lengua. Revista de Educación, (329), 219-238.

Mallart, J. (2011). Competències educatives. Revisió conceptual, cronològica i bibliogràfica. Revista Catalana de Pedagogia, (7), 249-282.

Mallart, J. y Sarramona, J. (Coords.) (2013). Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Llengua i literatura (primària i secundària obligatòria). Barcelona: Departament d’Ensenyament. Nueva edición 2015. Recuperado de http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/eso-linguistic-ca-es-literatura.pdf [Consulta 30/03/2018].

Manea, N. (2008). La llengua nòmada. Barcelona: Arcàdia.

Niss, M. (1999). Competencies and Subject Description. Uddanneise, (9), 21-29.

Palos, J. (1998). Educar para el futuro: temas transversales del currículum. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Rodríguez Rojo, M. (1995). La Educación para la Paz y el interculturalismo como tema transversal. Barcelona: Oikos-Tau.

Rodríguez Rojo, M. (1996). Transversalidad y democracia en el contexto europeo. Revista de Educación, (309), 95-126.

Rondal, J. (1980). Lenguaje y educación. Barcelona: Médica y Técnica.

Rosales, . (1984). Didáctica de la comunicación verbal. Madrid: Narcea.

Rosales, C. (2006). Perspectivas de Educación para la Salud. Santiago: Tórculo.

Rosales, C. (2010). La planificación de la enseñanza por competencias: ¿Qué tipo de innovación implica? Innovación educativa, (20), 77-88. Recuperado de http://hdl.handle.net/10347/4999

Rosales, C. (2015). Evolución y desarrollo actual de los Temas Transversales: posibilidades y límites. Foro de Educación, 13(18), 143-160. DOI: https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.008

Rosales, C. (2019). ¿Cuáles son los ámbitos de transversalidad educativa? Innovación educativa, (29), 109-123. DOI: https://doi.org/10.15304/ie.29.6023

Salinas, P. (1967). El defensor. Madrid: Alianza.

Salvador, F. y Camacho, S. (1991). El área de lengua en el currículo escolar. Sugerencias para el diseño curricular. Educadores, 157, 95-113.

Scurati, G. y Damiano, E. (1977). Interdisciplinariedad y didáctica. A Coruña: Adara.

Seattle (1994). Nosaltres som una part de la Terra. Missatge del Gran Cabdill Seattle. Barcelona: Hesperus.

Unamuno, M. de (1968). Rosario de sonetos líricos. En Poesía completa. Madrid: Alianza.

Yus, R. (1996). Temas transversales: Hacia una nueva escuela. Barcelona: Graó.