Main Article Content

Francisco Javier Tejedor Tejedor
Universidad de Salamanca
Spain
http://orcid.org/0000-0003-0019-6923
No 34 (2024): 50 Aniversario dos Estudos de Pedagoxía en Galicia (1974-2024), Works by invitation
DOI: https://doi.org/10.15304/ie.34.10117
Submitted: 11-09-2024 Accepted: 02-10-2024 Published: 29-11-2024
Copyright How to Cite

Abstract

In general, the educational community considers the educational research does not provide useful results. We try to reflect on the basis of this opinion, trying to provide proposals in order to reach the objective that we consider prioritative in educational research: provide reasonable explanations of the facts or phenomena studied oriented to produce the necessary information to improve the educational practice. But it is not easy delimit its characteristics. Teachers will use more research “for the classroom” as researchers refine how they present their findings to teachers. It is preferable to tailor research materials to the needs of teachers rather than waiting for teachers to learn to read the research. Or better, to carry out research "in the classroom" by the teachers themselves.

Cited by

Article Details

References

Abad, G. et al. (2021). La investigación educativa. Teoría y práctica. Editorial Tecnocientífica Americana.

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla

Buendia, L., González, D. y Pozo, T. (2004). Temas fundamentales en la investigación educativa. La Muralla.

Bunge, M. (1980). La investigación científica. Ariel.

Bunge, M. (2003). La investigación básica. La gallina de los huevos de oro. Discurso de recepción del Doctorado Honoris Causa. Universidad de Salamanca. Localización. www.usal.es.

Campbell, D.T. y Stanley, J.C. (1978). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Amorrortu.

CIDE (2000). El sistema de investigación educativa en España. MEC-CIDE.

CIDE (2001). Treinta años de investigación educativa institucional en España. CD. MEC-CIDE.

Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (2014). Investigar la experiencia educativa. Ediciones Morata.

De la Orden, A. y Mafokozi, J. (1999). La investigación educativa. Naturaleza, funciones y ambigüedad de sus relaciones con la práctica y la política educativas. Revista de Investigación Educativa, 17 (1), 7-29.

Dendaluce, I. (1988). Aspectos metodológicos de la investigación educativa. Narcea.

Díaz Costa, E. (2009). Impacto de la investigación educativa en la práctica docente. Tais.

Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.

Fernández, S. (2002). La adaptación curricular de aula para el alumnado de altas capacidades, Bordón. Revista de Pedagogía, 54 (2-3), 269-298.

García Rodríguez et al. (2023). 20 años sobre el impacto de la investigación educativa en la práctica. Recomendaciones y propuestas de mejora. REICE, 22(1), 121-140.

García-Valcárcel, A. (2003). Tecnología educativa. Implicaciones educativas del desarrollo tecnológico. La Muralla.

Gibbons, M. et al. (1997). La nueva producción del conocimiento. Pomares-Corredor.

Gil, J. (2023). Educación y Comunicación en una sociedad postdigital. Octaedro.

Grañeras, M. et al. (1998). Catorce años de investigación sobre desigualdades en la educación. CIDE.

Horizonte Europa (2021). Nuevo Programa marco de la UE 2021-2027.

Jiménez, R. (2020). Investigación educativa: Introducción a las metodologías clásicas y emergentes. Comares editorial.

Jimeno, J. (1990). Conocimiento e investigación en la práctica pedagógica. Cuadernos de Pedagogía, 180, 80-86.

Kerlinger, F.N. (1977). The influence of Reserach on Education Practice. Educational Researcher, 6 (8), 5-12.

Latorre, A. (2007). Investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Grao.

Lewin, Kurt. (1978). La teoría de campo en la ciencia social. Paidós.

Muñoz-Repiso, M. et al. (1995). Calidad de la educación y eficacia de la escuela. Estudio sobre la gestión de los recursos educativos. CIDE.

Navarro, E., Jiménez, E. y Thoillier, B. (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación. Unir editorial.

Pérez Serrano, G. (1990). Investigación-acción. Aplicaciones al campo social y educativo. Dykinson.

Perines, H. y Murillo, F.J. (2017). ¿Cómo mejorar la investigación educativa?. Sugerencias de los docentes. Revista de la Educación Superior, 46, 181, 89-104.

Ramírez, M.S. y Lugo-Ocando, J. (2020). Revisión sistemática de métodos mixtos en la innovación educativa. Comunicar 28 (65)

Stenhouse, L. (1987). La investigación como base de la enseñanza. Morata.

Sabariego, M. (2004). La investigación educativa. Génesis, evolución y características en R. Bisquerra (coord.). Metodología de la Investigación Educativa, La Muralla.

Sancho Gil, J.M. et al. (Coords) (2020). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Editorial Octaedro.

Tejedor, F.J. (1994). La experimentación como método de investigación educativa. En V. García Hoz (Ed.), Problemas y métodos de investigación en educación personalizada (pp. 256-285). Rialp.

Tejedor, F.J. (2004). Investigación educativa. ¿Hacia dónde vamos? . En L. Buendía, D. González y T. Pozo (Eds.), Temas fundamentales en la investigación educativa (pp. 63-107). La Muralla.

Tejedor, F.J. (2005). Algunas reflexiones sobre el devenir de la investigación educativa a lo largo del siglo XX. En F. Trillo (Ed.), Las ciencias de la educación de ayer al mañana (pp. 247-284). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela.

Tejedor, F.J. y García-Valcárcel, A. (2002). Investigación educativa e internet. XXI Revista de Educación, 4, 25-42.

Tejedor, F.J. y García-Valcárcel, A. (2012). Sociedad tecnológica e investigación educativa. Revista Española de Pedagogía, 251, 3-26.

Tejedor, F. J. (2018). Investigación educativa. la utilidad como criterio social de calidad. Revista de Investigación Educativa, 36 (2), 315-330.

Tójar, J.C. (2001). Planificar la investigación educativa. Una propuesta integrada. Fundec.

Tójar, J.C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. La Muralla.

Tourón, J. y Reyero, M. (2002). Identificación y diagnóstico de los alumnos de alta capacidad. Bordón. Revista de Pedagogía, 54 (2-3), 311-340.

Trillo, F. (2005). Las ciencias de la Educación del ayer al mañana. Servizo de Publicaciones e Intercambio científico. Universidad de Santiago de Compostela.