Main Article Content

Ana Pérez Varela
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0001-7195-1565
No 22 (2023), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/quintana.22.8261
Submitted: 15-02-2022 Accepted: 31-03-2022 Published: 30-09-2023
Copyright How to Cite

Abstract

The purpose of this paper is to make known a series of unpublished news about Eduardo Rey Villaverde and his son Santiago Rey Montero, two silversmiths who, despite having been barely mentioned in the studies, we believe they had a great importance in the artistic panorama of their epoch. The methodology of our study has been the work in archives, to offer a documentary context in which to frame the silversmiths, and demonstrate their interest through the valuation, variety and importance of their commissions, as well as the mentions to their fame in the Compostela of their time. We have also managed to reconstruct their family tree, locate his workrooms, and make known a series of pieces unpublished so far.

Cited by

Article Details

References

Barriocanal López, Yolanda. «Las Ordenanzas de los plateros compostelanos del año 1786». Minius, 3 (1994), 149-156.

Bouza Brey, Fermín. Platería civil compostelana hasta finales del siglo XIX. Santiago de Compostela: Instituto de Estudios Gallegos Padre Sarmiento, 1962.

Fernández Fernández, María Amelia. La orfebrería en la catedral de Lugo. Lugo: Deputación Provincial de Lugo, 1998.

Gómez Darriba, Javier. «Oro, plata y fe. La orfebrería litúrgica de la parroquia compostelana de San Juan Apóstol». En Estudios de Platería San Eloy, coordinado por Jesús Rivas Carmona y José Ignacio García Zapata, 219-235. Murcia: Universidad de Murcia, 2019.

Larriba Leira, Mariel. «La orfebrería». En San Martiño Pinario. Inventario, editado por Xosé Manuel García Iglesias, 83-116. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2000a.

Larriba Leira, Mariel. «Orfebrería». En Inventario de San Paio de Antealtares, editado por Xosé Manuel García Iglesias, 83-87. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2000b.

Leroy, Mira (dir.). Materiales y documentos de arte español. Barcelona: Parera, 1906.

López Añón, Eva María. «Arte religioso en el Arciprestazgo de Nemancos (A Coruña). Siglos XVII-XX. Arte Mueble». Tesis doctoral, Universidade de Santiago de Compostela, 2008

Louzao Martínez, Francisco Xabier. «La platería en la Diócesis de Lugo. Los arcedianatos de Abeancos, Deza y Dozón». Tesis doctoral, Universidade de Santiago de Compostela, 2004.

Menéndez, Juan Antonio (imp.). Exposición Regional de Lugo. 1896. Catálogo general. Lugo: Imprenta de Menéndez, 1897.

Pérez Piñeiro, María Isabel. «Aportación documental al estudio histórico-artístico del arciprestazgo de Ponte Beluso». Tesis de licenciatura, Universidade de Santiago de Compostela, 1997.

Pérez Varela, Ana. «La platería civil compostelana en el tránsito del siglo XIX al XX a través de las fotografías inéditas del archivo del platero Ricardo Martínez Costoya». Quintana17 (2018), 317-336. https://doi.org/10.15304/qui.17.5174

Pérez Varela, Ana. El platero compostelano Ricardo Martínez Costoya (1859-1927): contexto, vida y obra. Santiago de Compostela: Andavira y Consorcio de Santiago, 2020.

Sánchez Ameijeiras, Rocío. “Un asunto con mala pinta: el testimonio de las imágenes en el Pleito sobre el Voto de Santiago en la Compostela del siglo XVIII”. En Hernández, Francisco, Sánchez Ameijerias, Rocío y Falque, Emma (eds.). Medieval Studies. In honour of Peter Linehan. Florencia: Sismel – Edizioni del Galluzo, 2018, 809-850.

Santos Farto, Verónica. «La actividad artística en las publicaciones periódicas diarias de Santiago de Compostela en el último tercio del siglo XIX». Tesis de licenciatura, Universidade de Santiago de Compostela, 2000.