Main Article Content

Silvana Flores
Universidad de Buenos Aires / CONICET
Argentina
https://orcid.org/0000-0003-0991-029X
No 21 (2022), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/quintana.21.7899
Submitted: 17-08-2021 Accepted: 24-01-2022 Published: 04-11-2022
Copyright How to Cite

Abstract

We will analyze a corpus of Mexican films from the sixties around stories of gunmen, associated with the classic western genre, but including characteristics of musicals. We will address titles produced by José Luis and Guillermo Calderón, promotors of an industrialistic line of cinema that required the elaboration of successful formulas to maintain the national market in the face of changes in aesthetics paradigms in the cinematographies of the region. The objectives of this work will be to locate the references that those films took from preceding works launched in the Golden Age of Mexican cinema, and to highlight the hybridization of styles and narratives presented in the new products, and finally, to highlight the traits that served as a matrix for attracting a popular audience. We will take as a sample three movies, analyzing those filmic texts both from the studies of cinematographic genres as well as in the configuration of characters and spaces. We will notice that in the industrial crisis that Mexican cinema of the sixties was crossing there was a need to blunt profitability through the updating of successful genres as comedias rancheras, unifying them in new cultural standarized products to ensure the return to cinemas.

Cited by

Article Details

References

Altman, Rick. Los géneros cinematográficos. Barcelona: Paidós, 2000.

Campo, Javier. “La revolución mexicana y los documentales de compilación. Estudio de Memorias de un mexicano (Carmen Toscano, 1950).” In Representación y revolución en el cine latinoamericano del período clásico-industrial; Argentina, Brasil, México, coordinado por Ana Laura Lusnich, 131-153. Madrid: CeALCI-Fundación Carolina, 2012.

De los Reyes, Aurelio. Medio siglo de cine mexicano (1896-1947). México: Trillas, 1987.

Díaz López, Marina. “Jalisco nunca pierde. Raíces y composición de la comedia ranchera como género popular mexicano.” Archivos de la Filmoteca. Revista de Estudios Históricos sobre la Imagen, no. 31 (1999): 184-197.

Di Núbila, Domingo. La época de oro. Historia del cine argentino I. Buenos Aires: Ediciones del Jilguero, 1998.

Flores, Silvana. “Gauchos y cangaceiros: la representación del héroe revolucionario en los cines industriales argentino y brasileño.” In Cine y revolución en América Latina. Una perspectiva comparada de las cinematografías de la región, editado por Ana Laura Lusnich, Pablo Piedras y Silvana Flores, 143-160. Buenos Aires: Imago Mundi, 2014.

Gubern, Román. “1895-1908: La era de los pioneros.” In Historia del cine. Tomo I, 35-92. Barcelona: Editorial Baber, S.A., 1992.

Janin, Alejo. “De indios, trenes y pistolas: las huellas del western en el cine argentino y mexicano”. In Cine y revolución en América Latina. Una perspectiva comparada de las cinematografías de la región, editado por Ana Laura Lusnich, Pablo Piedras y Silvana Flores, 45-56. Buenos Aires: Imago Mundi, 2014.

Karush, Matthew B. Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946)- Buenos Aires: Ariel, 2013.

Kracauer, Sigried. Theory of Film. New Jersey: Princeton University, 1997.

Lusnich, Ana Laura. El drama social-folclórico. El universo rural en el cine argentino. Buenos Aires: Editorial Biblos, 2007.

Neale, Steve. “Questions of genre.” In Film and theory. An anthology, editado por Robert Stam y Toby Miller, 157-178. New York, New York University. 2000.

Paranaguá, Paulo Antonio. “Deslindes”. In Tradición y modernidad en el cine de América Latina. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España, 2003.

Peredo Castro, Francisco y Dávalos Orozco, Federico. “Introducción.” In Historia sociocultural del cine mexicano. Aportes al entretejido de su trama (1896-1966), 9-23. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2016.

Soberón Torchia, Édgar. “La comedia ranchera mexicana.” In Los cines de América Latina y el Caribe. 1890-1969. Parte 1, 101-104. San Antonio de los Baños: Escuela Internacional de Cine y TV (ICTV), 2012.

Taibo I, Paco Ignacio. “La revolución olvidada”. In Cine latinoamericano. Años 30-40-50, 59-64. México: Dirección General de Actividades Cinematográficas, Universidad Nacional Autónoma de México, 1990.

Urigüen Echeverría, Ignacio. “La última frontera: una aproximación a las formas estéticas, narrativas y temáticas del western cinematográfico contemporáneo.” Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Ciencias de la Información, 2014. https://eprints.ucm.es/id/eprint/24692/1/T35197.pdf

Vidal Bonifaz, Rosario. “La ‘comedia ranchera’: su impacto en la conformación industrial del cine mexicano y en la memoria colectiva de Iberoamérica (1937-1940).” Filmhistoria, vol. XXI, no. 2 (2011): 1-20.